۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۸:۵۹
کد خبر: 55359893

غار قدمگاه یکی از غارهای تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان آذرشهر واقع شده‌ است. این غار در نزدیکی روستای قدمگاه (روستای بادامیار) در دهستان قبله داغی واقع در جنوب شهر آذرشهر قرار گرفته‌ است و  از جاذبه‌های طبیعی و گردشگری این استان می‌باشد.

قدمگاه غاری با قدمت نامعلوم

به گزارش سلام نو، غار قدمگاه که توسط ایرانیان باستان برای مراسم آیین میترا مورد استفاده قرار میگرفت، در بالادست گورستان قدمگاه در نزدیکی روستای بادامیار از توابع آذرشهر در استان آذربایجان شرقی قرار دارد. این مکان به‌ صورت غاری مخروطی شکل با قطر ۱۵ متری در دل صخره سنگی کوه کنده شده و قبل از آیین زرتشت به ‌عنوان معبد مهر از آن استفاده شده است.

قدمگاه غاری با قدمت نامعلوم

قدمت این غار دست کند را دوازده هزار سال تخمین زده اند. این مکان که قبلاً معبد آیین مهر بود، در دوران مختلف تاریخ، استفاده های متعدد دیگر نیز داشته است، از جمله گاهی سنگر و محلی امن برای نیروهای رزمی بود و گاه مکان عبادت دراویش. همچنین در قرون ۶ الی ۸ هجری قمری به ‌عنوان تکیه عرفا و دراویش مورد استفاده قرار گرفته و سپس به ‌عنوان مسجد از آن بهره برداری شده است. امروزه نیز اهالی روستا و گردشگران اغلب مراسم مذهبی ماه ‌های محرم و رمضان خود را در این مکان برگزار میکنند.

غار قدمگاه به لحاظ شیوه معماری، از جمله بناهای مهم و باستانی به شمار میرود. این مکان در سال ۱۳۴۷ با شماره ۷۷۹ در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسید.

در ۲۰۰ متری این مکان باستانی، گورستان تاریخی قدمگاه نیز واقع شده است، قدمت این گورستان تاریخی مربوط به سدهٔ ۹ و ۱۰ هجری قمری است که به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

در این قبرستان شیوخ دوران صفوی دفن شده که بر روی برخی سنگ‌ قبرهای آن، تاریخ ۸۰۹ و ۹۰۱ هجری قمری دیده می ‌شود.

قدمگاه غاری با قدمت نامعلوم

غار قدمگاه یکی از غارهای تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان آذرشهر واقع شده‌ است. این غار در نزدیکی روستای قدمگاه (روستای بادامیار) در دهستان قبله داغی واقع در جنوب شهر آذرشهر قرار گرفته‌ است و  از جاذبه های طبیعی و گردشگری این استان می باشد. قدمت آن به‌ طور دقیق مشخص نشده‌ است؛ ولی به دورهٔ پیش از اسلام و حتی قبل از زرتشت نسبت می‌ دهند. در دوره‌های قبل از اسلام به عنوان معبد مهر استفاده می‌ شد. این معبد در قرون ۶ الی ۸ هجری قمری به عنوان تکیه عرفا و دراویش و سپس به عنوان مسجد مورد استفاده قرار ‌گرفت.

فضای غار زیرزمینی دایره شکل است که قطری برابر ۱۵ متر دارد و دالانی به طول ۹ متر با عرض ۱٫۵و ارتفاع حدود پنج متر به دهلیزی وسیع تر به طول ۵٫۵ متر با عرض بیش از ۲۰متر با ارتفاع پنج تا چهار متر می پیوندد که این دهلیز به فضای گنبدی شکل غار باز می شود و این فضا هم از کف تا پنجره نورگیر سقف حدود ۱۲متر ارتفاع دارد. محراب این غارگنبدی شکل با مقرنس های آویخته که به دوره صفوی تعلق دارد، به نحوی احداث شده که گمان می رود در زمانی نزدیک تر تعبیه شده و می توان فرض کرد این فضا برای مقاصد مذهبی ساخته نشده باشد، یعنی نه مسجد و نه مقبره بوده است.

قدمگاه غاری با قدمت نامعلوم

برخی از باستان ‎شناسان قدمت آن را به دوران پیش از تاریخ نسبت می‎ دهند که بعدها به صورت عبادتگاه و نیایشگاه درآمد، در دوران بعد از اسلام آن را با تعبیه محرابی که رو به قبله دارد به صورت عبادتگاه اسلامی در آورده اند.

در زمان حاضر برخی از اهالی روستاهای همجوار آیین های مذهبی ماه های رمضان و محرم را در آنجا برگزار می کنند و نذور خود را در کنار این مکان قدیمی به جا می آورند.

در کنار معبد و مسجد گنبدی شکل روستای بادامیار(قدمگاه) آذرشهر گورستان تاریخی نیز قرار گرفته است. گورستان قدیمی بادامیار روی پشته ای قرار دارد و سنگ نبشته ها و حجاری ها و مجسمه های متنوعی در آن به چشم می خورد، سنگ نبشته ها و الواح قبور به خط کوفی و ثلث نو است.

خطوط کوفی اغلب سنگ نبشته های ثلث به طور تقریبی همه یکنواخت و یک دست است و نشان می دهد که در روزگاری کنده شده اند که مذهب جعفری در آذربایجان رسمیت و عمومیت یافته و محبت خاندان نبوت در دلها جا گرفته و نام ائمه اطهار (ع) زینت بخش کتیبه های قبور بزرگان علم و عرفان شده است.

متاسفانه با گذشت زمان در بی توجهی مسولان ذی ربط بیشتر سنگ نوشته های این گورستان تاریخی توسط افراد سود جود تخریب و از بین رفته است.

غار قدمگاه

موقعیت مکانی روستای بادامیار و غار باستانی:

روستای بادامیار که در زبان محلی به آن قدمگاه گفته می شود در حدود هفت کیلومتری جنوب شرقی آذرشهر واقع شده است. این مکان باستانی نیز در نزدیکی روستای قدمگاه (روستای بادامیار) در دهستان قبله داغی واقع در جنوب شهر آذرشهر قرار گرفته‌ است.

منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید