با اینکه زمان زیادی از پرداخت یارانه جدید دولت نمی‌گذرد اما در آستانه شروع سومین ماه سال، اغلب مردم پرسش یکسانی دارند: آیا یارانه خرداد قابل برداشت است؟

یارانه جدید خرداد قابل برداشت شد؟ | تصمیم جدید دولت برای یارانه خرداد ماه
به گزارش سلام نو، دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید  دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولت مردان مطرح شده است.این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به ۳۰۰ هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد.در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم. رییس مجلس شورای اسلامی گفت: تنها یک دهک از جامعه شامل دریافت یارانه جدید نخواهند شد و مردم مطمئن باشند، معوقات جاماندگان از یارانه اردیبهشت ماه هر زمان قطعی شد، پرداخت می‌شود.

با اینکه زمان زیادی از پرداخت یارانه جدید دولت نمی‌گذرد اما در آستانه شروع سومین ماه سال، اغلب مردم پرسش یکسانی دارند: آیا یارانه خرداد قابل برداشت است؟

با اجرای برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت، در روزهای گذشته مردم به دو گروه تقسیم شدند، یکی آنهایی که یارانه جدید را گرفته‌اند و دیگری آنها که به نگرفتن یارانه معترضند. اما شرایط در مورد یارانه خرداد چگونه است؟

اکنون به این صورت است که یارانه دسته نخست شامگاه نوزدهم اردیبهشت به حساب بانکی سرپرستان خانوار واریز شد. دولت دو شب بعد اجازه برداشت از این حساب را داد. این گروه از مردم از شامگاه ۲۱ اردیبهشت مجاز به خرج کردن آن هستند.

به دلیل عدم همزمانی تاریخ واریز و برداشت، این تردید وجود دارد که یارانه خرداد چه زمانی واریز و قابل استفاده می‌شود؟

در این رابطه دولت در ابتدا اعطای مجوز برداشت مبلغ را ملاک تعیین زمان پرداخت یارانه جدید اعلام کرده بود.

به بیان دیگر احتمال بالایی وجود دارد که برای ماه خرداد و ماه‌های پس از آن یارانه جدید در تاریخ شامگاه بیست و یکم به حساب سرپرستان واریز شود.

وضعیت کسانی که تازه یارانه جدید گرفتند

در خصوص گروهی از مشمولان دسته دوم که معترضان به نگرفتن یارانه جدید هستند، صحبت از پرداخت علی‌الحسابی یارانه‌ها در میان است.

مبنای این واریز دستور ریاست‌جمهوری در خصوص ملاک قرار دادن خوداظهاری معترضان است. به گفته وزیر رفاه قرار است سازمان هدفمندی یارانه‌ها به حساب آن گروه از معترضانی که سهم فروردین را دریافت کرده‌اند، مبلغی را علی‌الحسابی واریز کند اما صاحبان حساب حق برداشت از آن را نخواهند داشت.

انتظار می‌رود در صورت قبول واقع شدن درخواست اعتراض، امکان برداشت از حساب به این گروه از شهروندان داده شود.

با این تفسیر، اگر شهروندی در فهرست دریافت‌کنندگان قرار بگیرد، از ماه آینده همزمان با سایریرن، یارانه خرداد را خواهد گرفت.

شرایط جدید چگونه است؟

یارانه جدید بخشی از برنامه اصلاح ارز ترجیحی دولت است. نتیجه اجرای این برنامه، ادغام تمام پرداخت‌های نقدی سازمان هدفمندی یارانه‌ها ست.

در ساختار جدید، هرکس که در دهک دهم درآمدی نباشد ماهانه از دولت یارانه می‌گیرد. دهک اول تا سوم هر ماه ۴۰۰ هزار تومان و دهک چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

در این ساختار، دولت برای جامانگان یارانه جدید، حق ثبت اعتراض و پیگیری آن را محفوظ نگهداشته است. سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی دو مرجع رسیدگی کننده به درخواست معترضان است.

از طرف وزارت رفاه، سامانه اینترنتی https://hemayat.mcls.gov.ir/  برای ثبت درخواست کسانی که به کم بودن یارانه خود اعتراض دارند، تعیین شده است.

به نظر می‌رسد پرداخت‌های مشروطی که وزیر تعاون راجع به آن صحبت کرده است. نتیجه فعالیت این سامانه باشد.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با بیان اینکه قطعا زمان ثبت‌نام یارانه‌ها تمدید خواهد شد، گفت: فردی که یارانه بگیر بوده و ازدواج کرده، باید به پلیس به علاوه۱۰ مراجعه کند و پس از آن سرپرست خانوار باید حسابی را به عنوان حساب رفاهی به بانک اعلام کند.

سیده طیبه حسینی سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در گفت‌وگویی، در خصوص افراد مجردی که قصد تفکیک خانوار خود را دارند، گفت: مجردینی که از ابتدای طرح فدهمندسازی یارانه تا امروز یارانه دریافت نکرده‌اند یا اینکه در سال‌های قبل یارانه آنها حذف شده است میتوانند با مراجعه به سامانه my.gov.ir نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

وی افزود: مجردینی که خانوار آنها یارانه دریافت می‌کرده و یا اینکه تا اردیبهشت ماه امسال یارانه دریافت می‌کردند اما حذف شدند، نمی‌توانند ثبت نام کنند. این اقدام صرفا برای افرادی است که یارانه دریافت نمی‌کردند و یا اینکه در سال‌های گذشته یارانه آنها قطع شده است. درحال‌حاضر زمینه لازم برای ثبت نام این افراد فراهم نشده است و اولویت ثبت نام سازمان هدفمندی یارانه‌ها بر روی ثبت نام جامانده‌ها است.

حسینی در پاسخ به سوالی در مورد ثبت‌نام افرادی که خانوار آنها دچار تغییر شده است، گفت: کسی که یارانه بگیر بوده و به طور مثال ازدواج کرده است، باید به پلیس به علاوه ۱۰ مراجعه و مدارک لازم را ارائه کند تا از خانواده پدری جدا شود. پس از این مرحله سرپرست خانوار حسابی را در بانک افتتاح می‌کند.

وی با بیان اینکه این افراد باید به بانک اعلام کنند که این شماره حساب را به عنوان شماره حساب رفاهی آنها در سامانه ثبت کند، گفت: از آنجایی که این افراد یارانه بگیر بودند دیگر بررسی شرایط در مورد آنها انجام نخواهد شد. اما کسانی که از سوی خانواده پدری یارانه دریافت نمی‌کردند، دیگر نیازی به مراجعه به پلیس به علاوه ۱۰ ندارند و سرپرست خانواده ضمن ثبت نام، همسر خود را به عنوان فرد تحت تکفل ثبت می‌کند.

زمان ثبت‌نام یارانه‌ها قطعا تمدید خواهد شد

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها در خصوص احتمال تمدید زمان ثبت نام برای متقاضیان یارانه گفت: قطعا این زمان تمدید خواهد شد. حتی اگر بلافاصه پس از اتمام فاصله زمانی که امروز به اتمام می‌رسد، زمان ثبت نام تمدید نشود، قطعا در بازه زمانی پیش رو دوباره سامانه باز، و امکان ثبت نام فراهم خواهد شد.

افرادی که تغییر خانواده آنها قطعی است نیازی برای مراجعه به فرمانداری ندارند

وی در پاسخ به سوالی در مورد علت مراجعه برخی افراد به بخشداری‌ها گفت: افراد باید برای تغییرات خانوار و مواردی که مربوط به ازدواج و طلاق است باید به دفاتر پلیس به علاوه ۱۰ مراجعه کنند اما در برخی موارد مانند حزانت، کفالت و قیومیت نیاز به نامه فرمانداری وجود دارد.

حسینی تاکید کرد: فرمانداری به افراد نامه‌ای می‌دهد که با استفاده از آن می‌توانند به پلیس به علاوه ۱۰ مراجعه کنند و تغییرات مورد نظر را اعلام کنند چرا که فرمانداری‌ها امکان اعمال تغییرات را ندارند، اما کسی که قطعا ازدواج کرده و یا قطعا طلاق گرفته است، دیگر نیازی به مراجعه به فرمانداری‌ها یا بخشداری‌ها ندارد.

وی در انتها گفت: کلیه افرادی که از ابتدا یارانه دریافت نکردند یا اینکه تا ابتدای اردیبهشت ۱۴۰۱ یارانه دریافت نمی‌کردند، می‌توانند با مراجعه به سامانه ثبت نام خود را انجام دهند.

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها گفت: افراد مجردی که یارانه آن‌ها قطع شده یا تاکنون یارانه نمی‌گرفتند، می‌توانند ثبت نام دریافت یارانه انجام دهند.

خانم سیده طیبه حسینی گفت: مجردهایی که تاکنون یارانه دریافت نمی‌کردند یا یارانه آن‌ها قطع شده، می‌توانند با مراجعه به سایت sso.my.gov.ir نسبت به ثبت نام یارانه به صورت مستقل اقدام کنند.

او می‌گوید: مجردهایی که پیش از این یارانه دریافت می‌کردند، نمی‌توانند یارانه خود را از سرپرست خانوار جدا کنند.

طبق اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، ثبت‌نام از متقاضیان دریافت یارانه شامل افراد جدید و جامانده در راستای تکلیف مقرر در جزء ۱ بند ص تبصره ۱ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها از سوی این سازمان آغاز شده است.

بنابر اعلام قبلی سازمان هدفمندی یارانه‌ها متقاضیان جدید و جامانده امروز و فردا ‌می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

وضعیت غربالگری یارانه بگیران حکایت از آن دارد که اگرچه برخی از افراد در بخشی از اطلاعات کشور، جزو ۳ دهک کم درآمد جامعه محسوب می شوند اما در پایگاه رفاه ایرانیان جزو دهک دهم هستند.

نوزدهم اردیبهشت ماه سال جاری، رئیس جمهوری در یک گفت و گوی تلویزیونی که با محوریت اصلاح سیاست ارز ترجیحی و حذف این ارز از ۵ قلم کالای اساسی صورت گرفت، از طرح جدید دولت برای پرداخت یارانه نقدی رونمایی کرد و در همان شب نیز مبالغ ۳۰۰ (برای دهک‌های چهارم به بعد) و ۴۰۰ هزار تومان (برای سه دهک اول) به حساب سرپرستان ۹ دهک کشور واریز و به این ترتیب دهک دهم از لیست یارانه بگیران حذف شد.

آنطور که وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد تقریباً ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از صف دریافت یارانه خارج و تحت عنوان جاماندگان یارانه جدید معرفی شدند و وزیر کار نیز با اطمینان خاطر اعلام کرد که بر اساس معیارهایی همچون خودرو، گردش مالی و سودهای بانکی، خانوارهای پردرآمد را از لیست یارانه حذف کرده است؛ با این حال مشاهدات نشان می‌دهد که در بین حذف شدگان، اقشار ضعیف و متوسط جامعه نیز وجود دارند که پیش از این مشمول دریافت یارانه بودند اما در این دوره از فهرست حذف شده‌اند.

البته چند روز پیش، رئیس جمهوری دستور دارد که کمک معیشتی ماه اول به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده اما در این مرحله کمک معیشتی دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی فعلی هستند، واریز شود.

۶ ابهام در مورد حذف افراد از فهرست دریافت یارانه و واریز مجدد یارانه به جاماندگان وجود دارد؛ نخست آنکه هنوز شفاف سازی خاصی در مورد میزان یارانه واریزی و تداوم یا عدم تداوم واریز صورت نگرفته است.

در واقع هنوز مشخص نیست یارانه‌ای که قرار است به جاماندگان واریز شود ۳۰۰ هزار تومانی یا ۴۰۰ هزار تومانی است و مشخص نیست این یارانه در ماه دوم هم به حساب این افراد واریز خواهد شد یا خیر.

نکته بعدی اینکه در بین حذف شدگان خانوارهایی هستند که سرپرست خانوار بازنشسته و حداقلی بگیر است اما فرزند خانواده درآمد بالاتری دارد و یا اینکه دارای خودرو و سپرده بانکی است، وزارت رفاه نیز بر همین مبنا، یارانه کل خانوار را حذف کرده است.

همچنین مساله بعدی مربوط به افرادی است که اگرچه تحت حمایت سازمان‌های حمایتی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند اما بنا به دلایلی همچون داشتن یک خودرو و … از لیست یارانه بگیران حذف شده‌اند.

بنابراین اگر اطلاعات پایگاه رفاه ایرانیان دقیق‌تر بود باید به صورت پیش فرض این افراد در فهرست یارانه بگیران قرار می‌داد نه اینکه این افراد در بخشی از اطلاعات جزو ۳ دهک کم درآمد جامعه محسوب شوند و در پایگاه رفاه ایرانیان جزو دهک دهم!

نکته بعدی در مورد معیار قرار دادن سفر خارجی افراد است؛ این‌طور که به نظر می‌رسد در یک خانوار اگر یک نفر هم سفر خارجی ولو کاری رفته باشد، جزو دهک دهم محسوب شده و از دریافت یارانه محروم شده است. در حالی که باید راستی آزمایی دقیق‌تری در خصوص این معیار انجام می‌شد زیرا صرف رفتن به سفر خارجی نمی‌تواند نشاندهنده این باشد که فرد جزو افراد متمول جامعه است.

موضوع بعدی اینکه برخی از خانوارهایی در فهرست حذف شدگان قرار گرفته‌اند، کسانی هستند که فرزندان آنها بعد از ازدواج اقدام به جداسازی حساب یارانه خود نکرده‌اند و خانوار به دلیل وضعیت مالی فرزند ازدواج کرده خود، از فهرست دریافت یارانه حذف شده است.

همچنین تعدادی تماساز سوی برخی از زنان سرپرست خانوار صورت گرفته که اعلام کرده‌اند پیش از این یارانه دریافت می‌کردند اما در یارانه جدید، از فهرست حذف شده‌اند در حالی که این افراد اغلب جزو دهک‌های یک تا ۹ محسوب می‌شوند.

طی چند روز گذشته در تماس‌های متعددی با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پیگیر ابهامات مطروحه در این گزارش بود اما متأسفانه از وزارتخانه مذکور کسی حاضر به پاسخگویی نشد.

جاماندگان از یارانه و کسانی که نسبت به دهک بندی یارانه‌ای خود اعتراض دارند، می‌توانند با مراجعه به سامانه‌های اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتمای و سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند.

با اجرای طرح «مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها» توسط دولت سیزدهم و اصلاح سیاست ارز ترجیحی، مبلغ یارانه واریزی بر اساس دستور رئیس جمهور، ۴۰۰ هزار تومان برای دهک‌های اول تا سوم و ۳۰۰ هزار تومانی برای دهک‌های چهارم تا نهم به‌ازای هر نفر پرداخت شد.

براساس این گزارش برخی نسبت به عدم دریافت یارانه و دهک بندی خود اعتراض داشتند، بر همین اساس رییس جمهور روز  ۲۴ اردیبهشت ماه به سازمان برنامه و بودجه و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دستور داد تا مبلغ کمک معیشتی ماه اول (اردیبهشت ماه ۱۴۰۱) به حساب تمامی افرادی که تا ماه قبل مشمول دریافت یارانه بوده‌اند، اما یارانه کمک معیشتی را دریافت نکرده‌اند و متقاضی تجدیدنظر در دهک‌بندی خود هستند، واریز شود.

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها امروز اعلام کرد: یارانه تکمیلی کمک معیشتی مرحله ۱۳۵ به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی دهک‌بندی و قطع یارانه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ واریز شد.

کمک معیشتی ماه اول به‌حساب همه افراد متقاضی در سامانه اعتراض به دهک بندی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماهی واریز شده و بعد از تایید قابل برداشت خواهد بود؛ وزارت کار هم ظرف یک‌ماهه همه درخواست‌ها را بررسی خواهد کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان هدفمندی یارانه‌ها در پاسخ به سوال‌ها و رسیدگی به وضعیت اقشار مختلف مردم دو سامانه ایجاد کرده‌اند که افراد بر اساس درخواست‌هایی که دارند می‌توانند، به این سامانه‌ها مراجعه کنند.

افرادی که تا فروردین‌ماه یارانه دریافت می‌کردند و در اردیبهشت‌ماه امسال یارانه کمک معیشتی به‌حساب آنها واریز نشده و در دهک دهم قرار گرفته‌اند و مشمول پرداخت یارانه نمی‌شدند، می‌توانند در اعتراض به دهک بندی یارانه‌ها به سامانه اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با عنوان «حمایت» به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir مراجعه کنند.

همچنین دو سامانه تلفنی و گویا به شماره‌های ۰۲۱۶۳۶۹ و ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ آماده پاسخگویی به سوال‌های یارانه‌ای مردم است.

جاماندگان از یارانه جدید چه کنند؟

افرادی که پیش از این به هر دلیلی یارانه دریافت نمی‌کردند، جاماندگان از یارانه هستند که اکنون متقاضی دریافت یارانه هستند، ابتدا لازم است برای کسب اطلاع از آخرین وضعیت ثبت نام خود کد دستوری #کد ملی*۴۳۸۵۷*۴* را شماره گیری کنند و سپس برای ثبت نام به آدرس اینترنت  my.gov.ir مراجعه کنند و نسبت به ثبت درخواست برقراری یارانه خانوار خود اقدام کنند.

زمان ثبت‌نام از متقاضیان جدید یارانه و جامانده بر اساس آخرین رقم سمت راست کدملی  است اعداد زوج در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۷ و ۲۸ اردیبهشت‌ماه و اعداد فرد روزهای پنجشنبه و جمعه ۲۹ و ۳۰ اردیبهشت‌ماه به سامانه مراجعه کنند.

بر این اساس، در صورتی که این متقاضیان به هر دلیلی موفق به انجام ثبت‌نام در روزهای یادشده نشوند، می‌توانند در روز شنبه ۳۱ اردیبهشت‌ و یکشنبه ۱ خردادماه نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام کنند.

ثبت‌نام پس از این زمان اعلامی، متوقف نخواهد شد و تاریخ جدید برای افرادی که در زمان مقرر موفق به ثبت‌نام نشوند، متعاقباً اعلام می‌شود.

برای ثبت‌نام در اختیار داشتن شماره همراه بنام سرپرست خانوار، کدملی، کدپستی، تاریخ تولد و شماره شبا بانک مربوط به سرپرست خانوار ضروری است.

پس از ثبت‌نام کلیه اطلاعات سرپرستان جهت تعیین دهک به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال می‌شود که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، یارانه معوقه مطابق با دهک خانوار مربوطه از اردیبهشت‌ماه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.

متقاضیان در هر صورت برای ثبت‌نام، نیازی به مراجعه حضوری به هیچ سازمانی ندارند.

سازمان هدفمندسازی یارانه ها:از افراد جدید متقاضی دریافت یارانه و جامانده در روزهای آتی ثبت نام خواهد شد.

سازمان هدفمندسازی یارانه  ها در اطلاعیه ای از ثبت نام افراد جامانده و افراد متقاضی دریافت یارانه در روزهای آتی خبر داد.

 این اطلاعیه که در راستای مردمی سازی و عادلانه سازی یارانه و دستورات آیت الله دکتر رئیسی، رئیس جمهور می باشد بدین شرح است: به اطلاع کسانی که به هر دلیلی امکان ثبت نام پیدا نکردند، می رساند سازمان هدفمندسازی یارانه ها در روزهای آتی، ثبت نام از متقاضیان یارانه، جاماندگان، از قلم افتادگان و منصرفین دوره های قبل را آغاز می کند.

در روزهای آتی کیفیت، شرایط و وب سایت ثبت نام از افراد متقاضی دریافت یارانه و افراد جامانده از طریق رسانه های جمعی و یا پایگاه اطلاع رسانی سازمان هدفمندسازی یارانه ها به آدرس اینترنتی www.hadafmandi.ir اعلام می شود.

لازم به تاکید است، پس از ثبت نام از سرپرستان، بررسی های لازم انجام می شود و در صورت واجد شرایط بودن، ثبت نام کننده مانند سایر مشمولین، یارانه مرحله ۱۳۶-۱۳۵ (اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۱)را دریافت خواهد کرد.

همچنین منظور پاسخگویی به عدم واریز کمک معیشتی در اردیبهشت ماه سال۱۴۰۱ و اعتراض به دهک بندی های اعلام شده به وب سایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس اینترنتی hemayat.mcls.gov.ir  مراجعه و یا با شماره ۰۲۱-۶۳۶۹ تماس حاصل نمایید. در صورت پذیرش اعتراض عدم واریز یارانه مرحله ۱۳۵ و ۱۳۶ اعلام شده برای سرپرست خانوار جبران خواهد شد.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس گفت: اقدام دولت در اصلاح تخصیص ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی اقدامی شجاعانه و به نفع عموم مردم بود.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی، با اشاره به اصلاح صورت گرفته در تخصیص ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی گفت: اقدام دولت در این زمینه اقدامی شجاعانه بود که درواقع این اقدام به نفع عموم جامعه نیز هست.

وی افزود: از همان ابتدا هم باید یارانه مربوط به ارز ترجیحی مستقیما به حساب مصرف‌کنندگان واریز می‌شد، نه اینکه پول مردم به جیب عده‌ای دلال ریخته شود.

رئیس کمیسیون شوراهای مجلس اظهار داشت: قطعا با رفع ایرادات جزئی و اجرای هرچه بهتر و کامل‌تر طرح دولت برای اصلاح در تخصیص ارز ترجیحی مردم ثمرات شیرین آن را در زندگی خود حس خواهند کرد.

جوکار خاطرنشان کرد: این کار باید از سال‌های قبل شروع می‌شد، اما ما شاهد تاخیر در اجرای آن بودیم، ولی به هر حال دولت آقای رئیسی این کار را با شجاعت انجام داد.

وی در پایان گفت: باید مراقب بود که سودجویانی که از اجرای این طرح متضرر شده‌اند، با ایجاد بی‌نظمی و فضاسازی‌ها به اجرای طرح آسیب نزنند و در این رابطه باید با نظارت قوی جلوی هر گونه گرانفروشی و احتکار را گرفت.

هدفمندی یارانه ها اگر چه قانون مصوب مجلس است راهی جز اجرای آن وجود ندارد، اما همراه با این قانون که نوعی جراحی اقتصادی است باید اصلاحات ساختاری نیز در کشور دنبال شود. اگر بر مردم تورم و هزینه های اضافی را تحمیل می کنیم باید در اشتغال و درآمد آنها هم گشایشی ایجاد کنیم اینکه بدون اصلاح ساختاری تن به جراحی ‌های اقتصادی دهیم، این جراحی ها منجر به مرگ اقتصاد کشور می‌شود.

لازم است همزمان با این جراحی‌ها کاهش هزینه‌های جاری، حذف دستگاه‌های اداری موازی، استفاده بیشتر از فناوری اطلاعات، تمرکز زدایی ، اصلاح ساختار صندوق های بازنشستگی، کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی، کاهش وابستگی غذایی به خارج از کشور، افزایش عمق تولیدات صنعتی و معدنی، توجه به کاهش وابستگی در بخش های بهداشتی و درمانی، توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و ریلی کشور و ده‌ها اصلاح ساختاری در اقتصاد کشور مورد توجه قرار گیرد.

دولت باید ضوابط و معیارهای پرداخت یارانه به افراد را مشخص کرده و با کنترل دقیق اطلاعات خانواده ها اگر حقی از خانوار ها ضایع شده آن را جبران کند. اگر چه عدد پرداختی یارانه در هر ماه با این تورم موجود عدد قابل توجهی نیست ولی تبعیض و تفاوت معیارهای دوگانه در حذف افراد برای مردم قابل تحمل نیست. در این شرایط زمانی حذف یارانه‌ها جای تحلیل های اقتصادی کمک‌های فکری مرکز های پژوهش های مجلس و نمایندگان و جامعه خالی بوده و نیاز است این مرکز خلا تحلیل‌های اقتصادی را پر کرده و به نمایندگان اطلاعات کافی بدهد.

مجلس زمانی منتسب به صفت انقلابی است که ساختار روان و کارآمد و متناسب با نیاز کشور داشته باشد، مجلس باید بیش از اینها از وقت خودش برای اصلاح امورات کشور استفاده کند، اگر مجلس کارا باشد، قوای مجریه و قضاییه کارا خواهند شد. نیاز است مجلس با اولویت سنجی درست اقدام به سفارش لوایح و تهیه طرح های ضروری برای حل معضلات قانونی کشور کرده و آستین همت را بالا زده و با پرکردن خلا های قانونی و بروز کردن قوانین کهنه و غیر موثر اقدام کند. انتظار این است که در سال سوم فعالیت مجلس افرادی توانمند، مختصص و مجرب در ترکیب هیات رئیسه قرار گیرند تا به خوبی بتوانند از ظرفیت مجلس برای حل مشکلات کشور استفاده کنند.

در دولت و استانها به مدیرانی نیاز داریم که در کنار مدیریت هزینه ها به صورت تامین مالی طرحها و پروژههای حوزه کاری خود باشند. منابع محدود مالی کشور اجازه نمی‌دهد که همه طرح ها از طریق دولت تامین مالی شود، ضرورت دارد که مدل های مناسب تامین مالی به عنوان یک دغدغه در دستگاه های اجرایی مورد توجه قرار گیرد. اگر سرمایه مردم در داخل کشور به کار گرفته شود نه تنها خروج سرمایه از کشور موضوعیتی نخواهد داشت بلکه سرمایه های خارجی هم به کشور وارد خواهد شد.

انتظار داریم دولت در اجرای قانون تسهیل برخی مجوزهای کسب و کارها جدیت لازم به خرج دهد، جدی گرفتن این قانون هم هزینه دریافت مجوزها را کاهش داده و هم زمان دریافت مجوزها را حداقل می‌ کند و مزایای زیادی دارد.

فرآیند اداری در برخی از وزارت خانه‌ها از جمله وزارتخانه های راه و شهرسازی، نیرو، جهاد کشاورزی و نفت بسیارکند و وقت گیر بوده و نیاز است دولت در این زمینه فکری کرده واین مشکلات را حل کند.

با توجه به اولویت کشور در تامین آب شرب مناطق، انتظار داریم در اسرع وقت طرح انتقال آب از سد درودزن به شهرستان خرامه تکمیل تا به این شهرستان‌ها اگر امکان دادن آب کشاورزی وجود ندارد لااقل برای مصارف شرب، دامداری و صنعت به آنها آب بدهیم.

از دولت انتظار داریم قبل از شروع فصل گرما نسبت به تکمیل خط دوم انتقال آب به شیراز از سد دوردزن اقدام نماید. از دستگاه‌ها متولی انتظار داریم که از کشت محصولات آب بر مانند برنج در بالا دست سد دوردزن جلوگیری و اجازه دهند آب کافی برای خاک و آب سال آینده کشاورزان فراهم شود. از وزیر دفاع انتظار داریم که در انتصاب مدیر عامل پترو شیمی شهدای مرودشت حتما از نیروهای بومی استفاده کنند. از وزرای دفاع، راه انتظار داریم که در امضا توافقنامه قطعات ۷ و ۸ آزاد راه شیراز اصفهان تسریع نماید.

حال آنکه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان به استان‌های جنوبی و مرکزی به عنوان یک سیاست راهبردی مورد توجه است از دولت انتظار داریم در خط انتقال آب خلیج فارس به استان فارس هم مشارکت نماید. فارس از نظر زیرساخت‌های جاده ای، ریلی، آموزش، بهداشت و درمان نسبت به متوسط کشور عقب افتادگی دارد، از دستگاه‌های اجرایی انتظار داریم که در اختصاص بودجه‌های ملی به تفاوت های موجود بین استان‍‌ها توجه نمایند.

محسن زنگنه در جلسه علنی امروز ( یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در تذکری اظهار داشت: اگر بر اساس اعتماد به مردم، همه افراد را مشمول یارانه معیشتی می‌کردیم ماهیانه تنها دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به میزان پرداختی دولت اضافه می‌شد و در این صورت همه مردم از یارانه برخوردار می‌شدند.

نماینده مردم تربت حیدریه  بیان داشت: سامانه وزارت رفاه در پرداخت یارانه دارای اشکالات اساسی است و ما این روزها نارضایتی‌های مردم را در حوزه انتخابیه شاهد هستیم، اگر  کل مردم را مشمول یارانه می‌کردیم و سپس به آنها پیامک ارسال می‌کردیم که از نظر این سامانه بر اساس درآمد شما مشمول این طرح نمی‌شوید؛ هزینه‌ای که برای کشور ایجاد می‌شد حدود دو هزار میلیارد بود اما اکنون به واسطه اعتراضات هم سرمایه اجتماعی کاهش یافته و هم نارضایتی‌ها نسبت به این طرح افزایش پیدا کرده است.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه بیان داشت:از دولت می‌خواهیم این پیشنهاد را بررسی کند. از آنجایی که وزیر اقتصاد نیز در گفت‌وگوی تلفنی این موضوع را پذیرفتند از شما می‌خواهم در جلسات مشترک با سران قوا این را مطرح کنید. 

در ادامه محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر زنگنه گفت: نمایندگان توجه داشته باشند و مردم نیز مطمئن باشند همان طور که دولت پیشتر اعلام کرد ۹ دهک شامل یارانه معیشتی می‌شود و پیش‌بینی‌های لازم برای آن انجام شده است، اعلام می‌کنیم همه افراد واجد شرایط که در مرحله اول یارانه شامل حال آنها نشده، بدانند این کار به سرعت اصلاح خواهد شد.

رییس مجلس با اشاره به جلسه روز گذشته سران قوا و در ادامه جلسه مشترک با رییس جمهور گفت: شب گذشته به طور مفصل در جلسه با سران قوا و سپس با قرارگاه مسئول اجرای این طرح تا ساعات پایانی شب به میزبانی مجلس گفت‌وگو داشتیم. تنها یک دهک شامل دریافت یارانه نخواهند شد.تنها در سقف پرداخت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان تفاوت وجود دارد و مردم مطمئن باشند به سرعت کار انجام خواهد شد و معوقات  اردیبهشت ماه هر زمان قطعی شد، پرداخت می شود و هیچ نگرانی در این زمینه نداشته باشند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه گفت: جاماندگان یارانه کمک‌معیشتی برای ثبت‌نام باید به سایت سازمان هدفمندی مراجعه کنند که هنوز راه‌اندازی نشده است، در سامانه حمایت وزارت رفاه، امکان اعتراض به دهک درآمدی برای حذف شده‌ها وجود دارد.

تعدادی از مخاطبان و شهروندان نسبت به حذف یارانه معیشتی خود اعتراض داشتند و عنوان کردند با مراجعه به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به سختی توانسته‌اند وارد شوند و یا سامانه با اختلال همراه بوده است.

در این زمینه با مرتضی موتورچی، مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تماس گرفتیم.

وی در این‌باره می‌گوید: از ابتدا اجرای طرح اصلاح یارانه‌ها تاکنون چندین بار سامانه حمایت وزارت رفاه به‌روز رسانی ‌و ارتقا ظرفیت داده شده و پهنای باند آن چندین بار افزایش یافته است. همچنین تغییراتی در این سامانه جهت تسهیل امور مردم اعمال شده است.

موتورچی افزود: مشکل این است که حدود هشت میلیون نفر جامانده یارانه هستند که یا از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند یا در سال‌های قبل سرپرست خانوار با انصراف از یارانه موجب شده‌اند که فرزندان خانواده نتوانند یارانه بگیرند و اکنون پس از تشکیل خانواده نمی‌توانند جزو متقاضیان یارانه باشند و یا فرزندان آنها که به دنیا می‌آیند به دلیل انصراف پدر خانواده از دریافت یارانه جا مانده‌اند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این را هم گفت که باید سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها برای ثبت‌نام جاماندگان یارانه اعلام شود که البته آنها هم در تلاش هستند، اما هنوز سامانه هدفمندی یارانه‌ها اعلام نشده است و این باعث شده است حجم تقاضا و ترافیک در سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزایش یابد.

امکان اعتراض به حذف در سایت سامانه حمایت وزارت تعاون‌

وی اضافه کرد: کسانی می‌توانند به سامانه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کنند که یا نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند یا به خاطر قرار گرفتن در دهک دهم درآمدی حذف شده‌اند، بنابراین بعد از ورود به سامانه می‌توانند اعتراض خود را ثبت کنند.

موتورچی افزود: علاوه بر سامانه حمایت شماره تلفن گویای ۰۲۱۶۳۶۹ و شماره کارشناسی ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ پاسخگوی شهروندان است.

مدیرکل روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد ‌دلیل حذف یارانه معیشتی افراد گفت: بر اساس قانون و دهک‌بندی که از سوی دولت اعلام شده، کسانی که در دهک ۱۰ پردرآمدی شمرده می‌شوند، یارانه آنها حذف شده و این هم به روش سیستمی و با کامپیوتر از طریق تقاطع‌گیری اطلاعات از سامانه‌های مختلف مانند ثبت احوال، ثبت اسناد،‌ مجموع درآمد خانوار، مایملک خانوار، تعداد سفر خارجی،‌ تعداد خودرو و تعداد منزل مسکونی مدنظر قرار می‌گیرد که مجموع این موارد دهک‌بندی را شکل می‌دهد و این هم مصوبه دولت است و تصمیم‌گیری فردی نیست، بلکه سیستم با تقاطع‌گیری اطلاعات یک فرد را جزو دهک ده به شمار می‌آورد و حذف می‌کند.

وی افزود: در عین حال امکان ثبت اعتراض تقاضای مجدد از سوی شهروندان در سامانه حمایت فراهم شده است.

موتورچی این را هم گفت: کسانی که از ابتدا یارانه نمی‌گرفتند، باید صبر کنند تا سامانه سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها راه‌اندازی شود و تقاضای خود را در آنجا ثبت کنند.

وزیر اقتصاد گفت: در روزهای آینده درگاه سازمان هدفمندی یارانه‌ها باز می‌شود تا افرادی که مبلغ کمک‌معیشتی را نگرفته‌اند اعتراض خود را ثبت کنند.

وزیر اقتصاد گفت: طبق دستور رئیس‌جمهور اگر کسی مشمول باشد، تمام مبلغ برای او واریز خواهد شد.

وی ادامه داد: با افزایش قیمت مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات فقط کالاها و خدماتی که این اقلام را دارد گران می‌شود و بر مسائلی مثل مسکن یا کرایه خودرو تاثیر نخواهد داشت.

خاندوزی افزود:در روزهای آینده درگاه سازمان هدفمندی یارانه‌ها باز می‌شود تا افرادی که مبلغ کمک‌معیشتی را نگرفته‌اند اعتراض خود را ثبت کنند. طبق دستور رئیس‌جمهور اگر کسی مشمول باشد، تمام مبلغ برای او واریز خواهد شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که برای نان اتفاقی نیفتاده و نمی‌افتد تاکید کرد که تا زمانی که اطمینان کافی در مورد نان حاصل نشود و سامانه حمایتی به درستی حرکت نکند، توزیع یارانه نان ادامه خواهد داشت.

 مسعود میرکاظمی با حضور در رسانه ملی به تشریح اقدام دولت برای اصلاح نظام یارانه‌ای و جریان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت.

به نقل از خبرآنلاین، وی با اشاره به جریان یارانه نان و اصلاح قیمت آن گفت که، نان و دارو اولویت‌های اول نیستند و در مرحله اول نهاده‌ها قرار دارند، بنابراین یارانه نان و دارو برای تمامی دهک‌ها به‌طور مساوی توزیع خواهد شد و فعلا دست نخورده است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که برای نان اتفاقی نیفتاده و نمی‌افتد تاکید کرد که تا زمانی که اطمینان کافی در مورد نان حاصل نشود و سامانه حمایتی به درستی حرکت نکند، توزیع یارانه نان ادامه خواهد داشت و آرد با همان نرخ یارانه‌ای در اختیار خبازی‌ها قرار می‌گیرد.

این در حالی است که طرحی که قرار است در زنجان برای نان اجرا شود آزمایشی بوده و نتایح آن بررسی خواهد شد، ممکن است در نهایت به مرحله اجرا درنیامده و طرح دیگری بررسی شود.

زمان برداشت یارانه جدید ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی

وی درباره با اینکه چه زمانی یارانه واریزی قابل برداشت خواهد بود، گفت که فعلا توزیع کالاهای ۴۲۰۰ تومانی ادامه دارد. بنابراین با شروع اصلاح نرخ ارز و مشخص شدن سقف قیمتی کالاها و اصلاحاتی که صورت می‌گیرد برداشت یارانه واریزی آزاد خواهد شد که احتمالا به زودی مرحله اول برای ماه جاری قابل برداشت می‌شود و یارانه دوم نیز در ماه بعد در دسترس قرار خواهد گرفت.

میرکاظمی اشاره‌ای هم به موضوع کالابرگ الکترونیک که در قانون بودجه برای توزیع یارانه تکلیف شده است، داشت و افزود: فعلا پرداخت یارانه به صورت نقدی انجام می‌شود تا زیرساخت‌های لازم برای کالابرگ راآماده کنیم، کالابرگ چیز عجیبی نیست، کارت بانکی یارانه شارژ خواهد شد و کالای اساسی خاصی را می تواند طبق سازوکار تعیین شده خریداری کرد.

وی گفت که از دلایل مهم اقدام دولت در این باره، افزایش قیمت مواد غذایی در دنیا و وضعیت بهم ریخته آن است که امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد از این جهت باید دولت برای آن فکری می‌کرد تا بتواند توزیع عادلانه‌ای نیز داشته و از مردم حمایت کند، از این رو برای اصلاح ورود کردیم و طبق قانون بودجه در حال انجام است.

معاون رئیس جمهور، با اشاره به مبنای دهک‌بندی افرادی که مشمول یارانه نقدی شده‌اند، توضیح داد که طبق قانون بودجه، دهک‌های درآمدی باید مشخص می‌شد که وزارت رفاه در این رابطه اقدام کرد و در ادامه اطلاعات پالایش شده در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار گرفت و پرداخت براساس آن صورت گرفت. از این رو با توجه به پرداختی اخیر، اگر افرادی جا مانده و یا تصور می‌کنند که باید مشمول دریافت یارانه می‌شدند، می‌توانند اعتراض خود را در سامانه مربوطه اعلام کنند تا مورد بررسی قرار بگیرد.

وضعیت تورم با اصلاح نرخ ارز و توزیع یارانه نقدی

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اینکه این حجم از توزیع یارانه نقدی چه تاثیری بر نقدینگی و تورم خواهد داشت، افزود: باید توجه داشت که افزایش قیمت از شهریور ۱۴۰۰ تاکنون بالای ۶۰ تا ۸۰ درصد بوده و در همه جای دنیا اتفاق افتاده است. بنابراین لازم است آثار آن را بخصوص در مواد غذایی کم و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم.

به گفته وی، دولت قبل ارز نیمایی را خریداری کرده و به نرخ ۴۲۰۰ تومان می‌فروخت تا کسری ارز ترجیحی را تامین کند که این عاملی برای افزایش پایه پولی بود. اما اکنون وقتی که ما ارز ۴۲۰۰ تومان را برمی‌داریم، فروش ارز دولت به نرخ ارز نیمایی انجام می‌شود که خو د عاملی برای جمع کردن ریال از بازار و حذف رانت موجود در ارز ترجیحی است ،بنابراین به نوعی تورم آن را کنترل خواهد کرد.

اثر افزایش ۵۷ درصدی دستمزد در هزینه نهایی تولید

وی یادآور شد که گزارش رسمی مرکز آمار نشان می‌دهد که از سال ۱۳۹۷ تاکنون قیمت کالاهای اساسی بین چهار تا پنج برابر افزایش یافته با اینکه ارز ۴۲۰۰ تومان دریافت می‌کردند، به هر حال عوامل دیگر در تولید اثرگذار است. مثلا در کنار افزایش هزینه ها، موضوع رشد ۵۷ درصدی دستمزد مورد توجه است که خود در تولید نهایی اثرگذار خواهد بود.

از تولیدکننده حمایت می‌شود

موضوع اختلاف ایجاد شده به دلیل حذف ارز ۴۲۰۰ و قیمت ارز نیمایی برای تولیدکنندگان با توجه به حذف یارانه آنها نیز مطرح شد که میرکاظمی توضیح داد: به هر صورت وقتی که تولیدکننده با ارز ۴۲۰۰ تولید انجام می‌داده ولی اکنون با ارز نیمایی، مابه‌التفاوتی ایجاد می‌شود که باید مورد حمایت قرار بگیرد و دولت به آن توجه دارد.

اما به هر ترتیب با اصلاحی که صورت گرفته یارانه در نهایت به سمت مصرف‌کننده رسیده و در این بین قاچاق دیگر انجام نخواهد شد و این سازمان حمایت است که قیمت را اعلام خواهد کرد و تولیدکننده نیز از آن تبعیت می‌کند. در عین حال که در هنگام توزیع کالابرگ موضوع کالای تولیدی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

هدف ما درآمدزایی نبود

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد اینکه گفته می‌شود دولت برای درآمدزایی نسبت به اصلاح نرخ ارز اقدام کرده است، گفت: این موضوع واقعیت ندارد. به هر حال ما آنچه که در تبصره ۱۴ در نظر گرفته‌ایم برای حمایت از مردم بوده و منابع لازم در این رابطه را حتی از بودجه تامین می‌کنیم. پس هدف ما درآمدزایی نیست و با توجه مسایلی که در اهم آن بحران غذایی‌ دنیا قرار دارد، به سمت اصلاح رویه حرکت کرده‌ایم.

پرداخت یارانه جدید در حالی آغاز شده که به زودی و احتمالا تا خردادماه ثبت نام از جاماندگان یارانه آغاز خواهد شد.

دولت پرداخت یارانه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومانی را از شب گذشته آغاز کرده و از این پس جایگزین یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و یارانه معیشتی خواهد بود. این پرداخت برای حدود ۷۲ میلیون نفر در ۹ دهک درآمدی انجام شده است.

اما در این بین تعدادی از هم وطنان هستند که در لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار نداشته و ماهانه دریافتی ندارند، هر چند که ممکن است جزو دهک‌های مشمول باشند.

این در حالی است که طبق اعلامی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشته است مقرر شده از افراد جامانده یارانه نقدی به زودی که احتمالا خردادماه باشد ثبت‌نام انجام شود، این سازمان به همراه وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به بررسی جوانب و شرایط افراد ثبت نام کننده خواهد پرداخت و در صورتی که مشمول تشخیص داده شوند به لیست هدفمندی اضافه خواهند شد.

 این ثبت‌نام، ‌ تکلیف قانون بودجه ۱۴۰۱ برای سازمان هدفمندی یارانه‌ها است؛ به طوری که در بند(ب) تبصره ۱۴ تأکید شده سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام کند.

ثبت‌نامه از جاماندگان یارانه از سال‌ها پیش مورد بحث بوده و در قانون بودجه تکلیف شده بود؛ ماجرا از آنجا شروع شد که وقتی دولت نتوانست راهکار مناسبی برای غربالگری یارانه‌بگیران ایجاد و جمعیت بیش از ۷۵ میلیون نفری را گزینش کند، در سال ۱۳۹۳ طرح ثبت‌نام مجدد متقاضیان را در دستور کار قرار داد. بر این اساس ۲۰ تا ۳۱ فروردین ۱۳۹۳، بازه زمانی برای ثبت تقاضای افراد برای دریافت یارانه مشخص و اولویت را بر اساس رقم اول شماره ملی سرپرستان خانوار تعیین کرد. اما به هر صورت با توجه به مهلت یک روزه برای هر خانواده و مسایل دیگری که وجود داشت، در نهایت گروه‌هایی از ثبت درخواست یارانه نقدی جاماندند.

بعد از آن نیز بر تعداد این متقاضیان که می‌توانستند مشمول باشند ولی در لیست نبودند افزوده شد، ولی با وجود تکلیفی که در سال‌های بعد در قوانین بودجه برای ثبت نام از این افراد وجود داشت این اقدام صورت نگرفته بود.

یارانه جدید کی قابل برداشت می‌شود؟

واریز یارانه ۳۰۰ هزار تومانی به ازای هر نفر از دیشب آغاز شده اما زمان برداشت آن متعاقبا از سوی دولت اعلام خواهد شد.

دیشب رئیس جمهور از میزان واریز یارانه معیشتی به اقشار مختلف جامعه خبر داد. بعد از اتمام گفتگوی آقای رئیسی، مبلغ یارانه به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.

گفته می شود این یارانه به ازای اصلاح روش تخصیص یارانه های ارزی که به نهاده ها و واردکنندگان اعطا می شد حال به مصرف کننده نهایی پرداخت می شود.

آقای قمری وفا مدیر روابط عمومی بانک مرکزی دیشب گفت: به صورت کامل برای همه دهک ها پرداخت یارانه کمک معیشتی صورت می گیرد.حجم تراکنش ها بالاست و تا نیمه شب مبالغ در حساب سرپرستان خانوار قرار می‌گیرد.

البته بعد از واریز این مبالغ در قالب پیامک هایی اعلام شد که امروز انکان برداشت این رقم ممکن نیست.

 با پیگیری از سازمان هدفمندسازی یارانه ها، مشخص شد که زمان برداشت و استفاده از این یارانه در روزهای آتی اعلام خواهد شد.

شنیده ها حاکی از آن است که ابتدای خرداد و با اجرای طرح اصلاح روش تخصیص یارانه به اقلام اساسی امکان برداشت این رقم مهیا می شود.

معاون اول رئیس جمهور الزامات قانونی و ضرورت های اجرای طرح ملی مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را برای مسئولان، استانداران و جمعی از مدیران ارشد اجرایی سراسر کشور تشریح کرد.

محمد مخبر پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در نشست تشریح ابعاد مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها که با حضور اعضای هیات دولت، استانداران سراسر کشور و اعضای شورای معاونان دستگاه های اجرایی  در وزارت کشور برگزار شد، با بیان اینکه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها علاوه بر الزام قانونی، یک الزام عقلی و اقتصادی است، گفت: یکی از شعارهای پیش و پس از انتخابات رییس جمهور مقابله با فقر در کشور بود و امروز شاهد آن هستیم که با برخی گرانی ها و افزایش قیمت کالاها، بیشترین فشار بر طبقات ضعیف جامعه وارد می شود. 

معاون اول رئیس‌جمهور افزود: سال گذشته ۱۵.۶ میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل ۳۱۲ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت شد اما طبقات پردرآمد و ثروتمند جامعه به دلیل مصرف بیشتر، استفاده بیشتری را از این یارانه ها داشته اند و بخش اندکی از این یارانه به دست دهک های پایین و طبقات ضعیف جامعه رسیده است. 

دکتر مخبر افزود: قرار نیست با اجرای این طرح از جیب ثروتمندان پولی برداشته و به طبقات ضعیف تر پرداخت شود، بلکه قرار است با اجرای این طرح یارانه و پولی که متعلق به تک تک آحاد جامعه است به خودشان پرداخت شود. 

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران کشوری با امکانات فراوان است و سالانه حدود ۴٠٠ هزار میلیارد تومان یارانه از سوی دولت پرداخت می شود و این درست نیست که با وجود این همه امکانات و با وجود پرداخت یارانه، عده ای  ضعیف باشند و در مقابل عده ای روز به روز ثروتمند تر شوند. 

دکتر مخبر با بیان اینکه همه باید برای اجرای این طرح شجاعانه به میدان بیاییم، تاکید کرد: باید تلاش کنیم اجرای این طرح با کمترین تبعات و کمترین آسیب ها برای مردم انجام شود و هر چقدر که اقتدار و هماهنگی ما در اجرای این طرح بیشتر باشد، فشار کمتری بر مردم وارد خواهد شد. 

وی به تشریح شرایط اقتصادی کشور در زمان آغاز به کار دولت سیزدهم پرداخت و افزود: دولت قبل در بودجه سال گذشته ، ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی دیده بود که این رقم در همان سه چهار ماه اول هزینه شده بود و به تعبیری دولت سیزدهم ارز ترجیحی در اختیار نداشت.

دکتر مخبر افزود: خوشبختانه ما توانستیم مشکلات را مرتفع کنیم و سال گذشته با لطف رهبری و پیگیریهای مستمر رئیس جمهور توانستیم ارز ترجیحی برای کالاهای اساسی را تامین کنیم. 

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: از ابتدای سال جدید نیز معادل ۹ میلیارد دلار در بودجه سالانه، ارز ترجیحی درنظر گرفته شد و این یعنی ۲۵٠ هزار میلیارد تومان یارانه در بودجه پیش بینی شد و دولت ملزم شده بود که کالاهای اساسی را با قیمت شهریور سال ۱۴٠٠ به مردم عرضه کند که اگر با این روال ادامه پیدا می کرد، یارانه موجود حداکثر تا مرداد و شهریور امسال دوام می آورد. 

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم تامین کالا و فراوانی آن را از ابتدای دولت در دستور کار خود قرار داد، گفت: در زمان شروع دولت سیزدهم ذخایر کالاهای اساسی در اکثر نقاط کشور به خط قرمز رسیده بود و برخی تحولات اقتصادی در جهان ، رخدادهای بین المللی و جنگ اکراین که تامین کننده ۷٠ درصد دانه های روغنی و ۳٠ درصد غلات مورد نیاز جهان است، باعث کمبود کالا و افزایش قیمت ها در سراسر جهان شده است.

دکتر مخبر ادامه داد: افزایش قیمت کالاهای اساسی این پیامد را نیز به همراه داشت که این اقلام از داخل کشور به کشورهای اطراف قاچاق شود و دولت سیزدهم که حفاظت و تامین کالاهای مورد نیاز مردم را از وظایف اصلی خود می داند،‌اصلاح قیمت ها و توزیع عادلانه یارانه ها را به طور جدی در دستور کار خود قرار داد.

رئیسی: تلاش داریم مردم مزه شیرین عدالت در پرداخت یارانه‌ها را بچشند

رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت نه به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی، بلکه درصدد اصلاح نحوه و محل تخصیص این یارانه‌هاست، اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند.

 آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شامگاه شنبه در نشست هم‌اندیشی با جمعی از اصناف و اتحادیه‌ها که تا بامداد یکشنبه به درازا کشید، با قدردانی از همراهی همیشگی اصناف و اتحادیه‌ها با انقلاب و نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: همواره به همه اعضای دولت اکیدا توصیه کرده‌ام که به شکل منظم و مستمر نشست‌های مشورتی با نخبگان عرصه‌های مختلف داشته باشند و نشست امشب را نیز برای خود فرصتی ارزشمند می‌دانم.

رئیس جمهور با بیان اینکه استفاده از نظرات نخبگان عرصه‌های مختلف به عنوان صاحبان دانش، تجربه و توانایی، زمینه‌ساز تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های صحیح، اثرگذار و ماندگار خواهد بود، افزود: در زمینه اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه محصولات غذایی و کشاورزی از جمله نان شما باید طرف مشورت قرار بگیرید، چرا که تجارب شما حتما می‌تواند در این زمینه برای دولت راهگشا باشد.

وی بیان داشت: استفاده از مشورت اهالی فن در هر زمینه‌ای، ضریب خطا و اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها را کاهش می‌دهد و از آن گذشته وقتی هر تصمیمی در هر صنفی، متکی به نظرات کارشناسی و تجربه اهالی آن صنف باشد، همکاری آنان در اجرای تصمیم را نیز به همراه خواهد داشت.

رئیس جمهور یکی از آثار مهم همراهی اصناف مختلف در اجرای تصمیمات و سیاست‌ها را مشارکت آنان در تبیین و اقناع افکارعمومی برای اجرای بهتر آن تصمیم دانست و ادامه داد: هر تصمیم و اقدامی، هر قدر هم که کارشناسانه باشد، اگر با همراهی مردم توام نشود، موفق و کارگشا نخواهد بود؛ همراهی و همکاری اهالی اصناف مختلف و نیز مردم، رمز موفقیت اجرای تصمیمات و سیاست‌های دولت هستند.

رئیسی در ادامه سخنانش با تایید اظهارات یکی از سخنرانان این نشست مبنی بر تفکیک قائل شدن بین گرانی و گران‌فروشی تصریح کرد: در تعیین مرز گرانی و گران‌فروشی سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده مهمترین نقش و جایگاه را دارد و باید به دقت به وظیفه خود در قیمت‌گذاری و نظارت بر قیمت‌ها عمل کند تا نه آسیبی به تولیدکننده وارد شود و نه به مصرف کننده اجحافی شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه فروشندگان کوچک خواربار و مواد لبنی بخش مهم و موثری در چرخه توزیع کالا در کشور هستند، خاطرنشان کرد: توجه به فروشگاه‌های بزرگ نباید باعث غفلت از فروشگاه‌های کوچک شود. این بخش از اصناف کشور ارتباطی تنگاتنگ و عمیق با مردم دارند و حمایت از آنها –و البته نظارت بر عملکردشان- باعث تسهیل، تسریع و تامین به صرفه اقلام مورد نیاز مردم خواهد شد.

همچنین رئیس جمهور به گلایه یکی دیگر از سخنرانان درباره بی‌توجهی دولت‌های قبل به طرح کارشناسی ارائه شده برای اصلاح ساختار شبکه توزیع شیر در کشور اشاره و گفت: مسئولان مربوطه حتما این موضوع را با توجه به نتایج مطالعات و بررسی‌های انجام شده در گذشته پیگیری و به سرانجام برسانند.

رئیسی در ادامه توجه به احتمال کسری سرمایه در گردش تولیدکنندگان پس از اصلاح نظام پرداخت یارانه مواد غذایی را که از سوی یکی از سخنرانان مورد اشاره قرار گرفته بود، حائز اهمیت خواند و افزود: برای رفع این مشکل باید تسهیلاتی در نظر گرفته شود که به سرعت و با سهولت در اختیار تولیدکنندگان مواد غذایی قرار گیرد تا روند تامین نقدینگی و تولید آنان را دچار وقفه نشود.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه در اجرای این اصلاحات اگر اصناف، اتحادیه‌ها و مردم پای کار نباشند، به نتیجه مطلوب نخواهیم رسید، اظهار داشت: زمینه‌های اجرای صحیح و دقیق این اصلاحات بر پایه تبیین و اقناع افکار عمومی و نیز اصناف استوار است. ضمن اینکه باید بررسی شود اتخاذ کدام سازوکار، مانع از فاصله گرفتن از فضای رقابتی و حفظ و ارتقای کیفیت در تولید خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه نباید قیمتی در بازار خودسرانه تغییر کند، تصریح کرد: مردم نباید هر روز شاهد تغییر در قیمت‌ها باشند. اگر هم قیمتی تغییر می‌کند باید دلایل و زمینه‌های آن برای مردم تبیین و تشریح شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: یکی از عوامل اصلی موفقیت اصلاحات مدنظر در نحوه و محل تخصیص یارانه مواد غذایی همراهی و نظارت دقیق اتحادیه‌ها و اصناف بر حوزه کاری خودشان است. اصناف و اتحادیه‌ها کمک کنند تا با نظارت جدی بر بازار، جلوی سوداگری، کم‌فروشی، احتکار و گران‌فروشی گرفته شود. در انتخاب مسئولان اتحادیه‌ها و بازرسان افراد مناسب را انتخاب کنید که بر اساس اصول و قانون عمل کرده و منافع ملی را همواره مد نظر قرار دهند.

رئیسی ادامه داد: اجازه ندهید هم‌صنف بودن باعث رودربایستی و مانع نظارت جدی و موثر بر عملکرد اصناف شود. افرادی را برای این کار انتخاب کنید که اهل حساب‌کشی جدی در زمینه اجرای قانون و تامین منافع مردم باشند. مجموعه این اقدامات باید موجب آرامش مردم و ثبات در بازار شود.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه وجود نرخ‌های متفاوت برای کالاها و خدمات واحد، همواره بستر ایجاد فساد و رانت بوده است، گفت: مهمترین اقدام در زمینه مبارزه با فساد، رفع بسترها و اصلاح زمینه‌های ایجاد فساد است.

رئیسی با تاکید بر اینکه هدف دولت از اصلاح نحوه و محل پرداخت یارانه مواد غذایی اجرای عدالت در پرداخت یارانه‌ها است، افزود: هدف دولت این است که با کمک اصناف و اتحادیه‌ها، کاری کند تا مردم مزه شیرین عدالت را در پرداخت یارانه‌ها بچشند. این موضوع باید به طور شفاف و دقیق برای مردم تبیین شود، دولت تصمیم اقتصادی محرمانه ندارد و باور داریم که اگر مردم در جریان جزئیات این تصمیم قرار گیرند، همراه دولت خواهند بود چرا که ما به دنبال تامین منافع مردم هستیم.

رئیس جمهور اظهار داشت: دولت هرگز به دنبال حذف یارانه کالاهای اساسی نیست، بلکه تصمیم دولت این است که محل پرداخت یارانه کالاهای اساسی جابجا شده و به جای پرداخت یارانه به واردکننده و حلقه اول تامین و توزیع کالا، به حلقه آخر زنجیره تامین و توزیع، یعنی مصرف کننده پرداخت شود.

رئیسی با تکرار دوباره این نکته که همواره به وزرا و کارگزاران دولت توصیه کرده‌ام که با نخبگان عرصه‌های مختلف نشست‌های منظم داشته باشند، تصریح کرد: یکی از جلوه‌های مردمی بودن دولت همین نشست‌های نخبگانی و بهره‌مند شدن از نظرات لایه‌های مختلف مردم است.

پیش از سخنان رئیس جمهور وزرای صنعت، معدن و تجارت و جهادکشاورزی در سخنانی با تشریح ضرورت‌های اصلاح نظام پرداخت یارانه کالاهای اساسی بر اهمیت همراهی اصناف و اتحادیه‌ها در اجرای صحیح و دقیق این تصمیم تاکید کردند.

در این نشست همچنین ۲۰ نفر از روسای اصناف و اتحادیه‌های مختلف و نیز صاحبان واحدهای بزرگ تولید مواد غذایی به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

توجه به الزامات اجرای دقیق این طرح برای جلوگیری از آسیب به زنجیره تامین و توزیع کالا، لزوم مشورت و همفکری با اصناف و اتحادیه‌ها در اجرای طرح، دقت در اجرای طرح برای پیشگیری از کمبود کالا در بازار، پرهیز از اتخاذ تصمیمات غیرکارشناسی و مقطعی، جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت کالاها، جدا نکردن نانوایی‌های سنتی و فانتزی در اجرای این طرح و اجازه دادن به شکل‌گیری فضای رقابتی واقعی بین همه نانوایی‌ها، تامین تسهیلات ارزان‌قیمت برای احتمال مواجهه تولیدکنندگان با کسری سرمایه در گردش و لزوم سپردن فرماندهی اجرای طرح به وزارت جهادکشاورزی و همراهی کامل دیگر دستگاه‌ها با این وزارتخانه مهمترین نظرات ارائه شده در این نشست بودند.

وزیر اقتصاد با اشاره به آخرین تصمیمات در خصوص یارانه نان اعلام کرد، به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود

خاندوزی وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه، دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود ما سپرده است: تاکید کرد، نرخ نان افزایش نمی‌یابد.وی همچنین نوشت، تعدیل نرخ آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود، به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

علیرضا نظری ظهر امروز در نشست دهیاران و شوراهای شهرستان خمین با اشاره به اقدامات اقتصادی در کشور اظهار داشت: تا پایان سال ۱۴۰۱ حمایت ارزی جایگزین ارز ترجیحی و حمایت ارزی می‌شود که پیش‌بینی برآن است که این جراحی بزرگ اقتصادی از خردادماه و در سه مرحله آغاز و اجرایی شود هرچند ممکن است این اقدام ابتدا سبب شوک به جامعه گردد اما برای انجام این حمایت ریالی نیاز داریم تا بخش‌های مختلف مانند استانداران، فرمانداران و سازمان‌های دخیل مانند صمت و جهادکشاورزی باید افکار عمومی را در خصوص این موضوع اقناع کنند.

روزهای پایانی آذرماه ۱۴۰۰، معاون اقتصادی رئیس جمهور از پرداخت یارانه جدید در اوایل دی ماه خبر داد؛ محسن رضایی گفت که با این یارانه، مبلغ پرداختی برای خانوارها می‌تواند تا ۸۰۰ هزار تومان برسد. بررسی جزئیات بیشتر از این طرح نشان داد  دولت در نظر دارد  پرداخت برای ۶۰ میلیون دریافت کننده کمک معیشتی را افزایش دهد؛ به‌طوری که برای ۳۰ میلیون نفر ۹۰ هزار تومان و ۳۰ میلیون نفر دیگر تا ۱۲۶ هزار تومان مبلغ اضافه کند. با این حال چندماه گذشت و در حالی با وعده دولت، این انتظار برای یارانه بگیران ایجاد شد که یارانه دریافتی افزایش یابد که این اتفاق نیفتاد.

این در حالی است که پرداخت یارانه جدید نیاز به تامین منابع دارد که دولت اعلام کرده بود آن را با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ایجاد منابع جدید پرداخت خواهد کرد. موضوع  اینجاست که در سال گذشته حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام نشده بود که منبعی ایجاد و از محل آن یارانه جدید پرداخت شود، در بودجه امسال نیز مجوز حذف ارز ترجیحی صادر شده ولی هنوز دولت برنامه خود جهت حذف و نحوه صرف مصارف و سیاست یارانه ای خود را اعلام نکرده است.

از پایان سال گذشته، به مناسبتهایی مانند پیروزی انقلاب، نوروز و ماه مبارک رمضان، سه مرحله یارانه مازاد بر یارانه‌های مرسوم هر ماه، با مبلغ ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان برای حدود ۳۲ میلیون نفر از یارانه‌بگیران معیشتی واریز شده است که این احتمال را مطرح کرده که دولت یارانه جدید را به این بخش از یارانه‌بگیران محدود کند.

بر اساس این گزارش، یارانه معیشتی که دولت در روز دهم اردیبهشت ماه امسال، به حساب بیش از ۶۰ میلیون خانوار یارانه‌بگیر معیشتی واریز خواهد کرد، فاقد یارانه جدید بوده و همان مبلغ قبلی است که برای برای خانوار یک نفره ۵۵ هزار، دو نفره ۱۰۳ هزار، سه نفره ۱۳۸ هزار، چهار نفره ۱۷۲ هزار و پنج نفره و بالاتر ۲۰۵ هزار تومان است، این یارانه از آبان ۱۳۹۸ و از محل مابه‌التفاوت افزایش قیمت بنزین پرداخت می‌شود

وی افزود: براین اساس ارز حمایتی ۴۲۰۰ تومانی از شش قلم کالا حذف خواهد شد و حمایت به مصرف کننده از ابتدای زنجیره انتقال می‌یابد، با این حال بانک مرکزی درخصوص تامین ارز نیمایی، تامین سرمایه در گردش و ملاحظه درباره قدرت خرید مصرف کننده اطمینان داده که این موارد به دقت مورد توجه خواهد بود.

نظری تصریح کرد: در کمیسیون کشاورزی مجلس کار اصلاح قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی به عنوان یکی از اقدامات مهم به نتیجه رسید که باتوجه به این تصمیم، ۴ ماه پیش از موعد برداشت محصول کشاورزی باید قیمت آن محصول تعیین شود که مشخص کردن قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان برای خرید تضمینی گندم در سال ۱۴۰۱ سبب جلوگیری از قاچاق و استفاده این محصول کشاورزی استراتژیک به‌ عنوان خوراک دام می‌شود.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: یکی از موارد در دست اقدام مجلس مسئله حمایت از تولیدکنندگان محصولات کشاورزی، دامی و باغی است زیرا اختلال و مشکل در تولید این محصولات سبب خسارت به کشور می‌شود بنابراین مجلس با نگاهی دقیق و کارشناسی به دنبال این موضوع است.

نظری بیان کرد: در بودجه سال ۱۴۰۱ اعتبارات خوبی برای محورهای اصلاح شبکه آبرسانی، اینترنت و محورهای مواصلاتی دیده شده که امیدواریم با اختصاص درست و اقدام به موقع شاهد حل مشکلات مردم در مناطق مختلف کشور و استان و شهرستان باشیم.

کد خبرنگار: ۱۵
۱۴۸دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 24
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 124
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    141 4
    واقعا فکر کردی کسی هست تمام متن رو بخونه سوال تیتررو که جواب ندادی لاقل تو پنج تا جمله خلاصش میکردی قول میدم یه نفرم نشسته بخونه
    • باران IR ۰۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      6 0
      دمت گرم با این حرفی که زدی
    • دنیز IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      6 1
      اره بخدااااا😂✋
    • مشکات IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      13 1
      آه خدا وکیلی چشممان در آمد ولی تا آخرش رو نتو نستم بخونم حالا آخرش چی شد 😁
    • مشکات IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      6 1
      آه خدا وکیلی چشممان در آمد ولی تا آخرش رو نتو نستم بخونم حالا آخرش چی شد 😁
  • سوین IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۳
    110 7
    ٣روز این خبرو بخونم اخر سوالم یادم رفت یاحق برداشت داره یا نداره تمام نکه ١٠٠صفحه نوشتی اخرشم هیچی
    • IR ۰۴:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      4 1
      سلام افرین حرف دلم زدین
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
      3 1
      دقیقا من هم رد کردم تا نظرات رو بخونم نظرات مردم مفید تراز خود خبره
  • ایران من IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    2 0
    من و همسرم هر دو معلم هستیم که بچه ها مون بزرگ شدن و دانشگاه می رن ، برای پرداخت شهریه دانشگاه مجبور بودیم دوشیفت کار کنیم یک شیفت کاری به عنوان حق تدریس بود و معمولا هزینه ی شش ماه اول سال تحصیلی در پایان سال پر داخت می شود یعنی دقیقا در اسفند ماه و حالا شدیم جزو دهک دهم در حالی که همه می دونن من معلم باسیلی صورتمو سرخ نگه می دارم تازه اگر ماندگاری کاری نگیرم جزو بازنشسته ها هستم اما به خاطر نیاز مالی و نیاز آموزش و پرورش هنوز سر کار می رم، خواهشا تراکنش معلمین رو در سایر ماههای سال بررسی کنید تا حقی از کسی ضایع نشه
  • محمد IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 0
    این همه متن نوشتین آخرش معلوم نشد میشه برداشت کرد یا نه
  • فریبرز IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 0
    آخر مشخص نشد کی قابل برداشت خواهد بود؟
  • علی زاده IR ۰۶:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    4 1
    سلام ما کافی نت هستیم و افراد زیر 18سال که شماره تماس بنام نداشتن نتونستیم ثبت کنیم شماره تماس پدر هم قبول نمیشد راهنمایی بفرمایین متشکرم
  • یاسمن IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 0
    من که حوصله خوندن نداشتم 😂
  • 6240326161 IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 0
    فقط چرت و پرت نوشتی مضخرف
  • 6240326161 IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    6 0
    فقط چرت و پرت نوشتی مضخرف
  • 6240326161 IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    4 1
    فقط چرت و پرت نوشتی مضخرف
  • 6240326161 IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    4 0
    فقط چرت و پرت نوشتی مضخرف
  • 6240326161 IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    5 0
    فقط چرت و پرت نوشتی مضخرف
  • 6240326161 IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    8 0
    فقط چرت و پرت نوشتی مضخرف
  • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    4 0
    جواب سوال چی شد ؟
  • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    8 0
    پرحرفی نشانه کم عقلی است..یک کلام جواب بدهید.. دیگر صغری کبری چیدن ندارد. 🌹 من الله توفیق 🙏
  • محمد IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    13 0
    کتاب بی محتوایی نوشتی. جلد بعدیش کی در میاد.
  • بکتاش IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۴
    20 0
    زندگی نامه علی بابا نوشته واسم یک کلام بگو برداشت هست یانیست
  • علی بابا IR ۰۳:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۵
    1 0
    برای من قابل برداشت شد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید