وزارت خارجه آمریکا از سفر ۵ روزه مقاماتی از این وزارتخانه و وزارت دفاع به قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان به منظور تقویت روابط با کشورهای منطقه آسیای مرکزی خبر داد.

آغاز سفر یک هیئت آمریکایی به کشورهای آسیای مرکزی از امروز

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از ریانووستی نوشت: وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که هیئتی متشکل از افراد سازمان های مختلف دولت این کشور در روزهای ۲۳ تا ۲۷ ماه مه (۲ الی ۶ خرداد) به کشورهای آسیای مرکزی سفر خواهند کرد.

هیئت مذکور قرار است در راستای تقویت روابط با کشورهای منطقه آسیای مرکزی، از کشورهای قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان و قزاقستان بازدید کند.

«دونالد لو» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور آسیای جنوبی و مرکزی، «اریک گرین» مدیر ارشد شورای امنیت ملی ایالات متحده در امور روسیه و آسیای مرکزی و همچنین مقامات ارشد وزارت دفاع و آژانس توسعه بین المللی (USAID) این کشور، از جمله افراد حاضر در این هیئت هستند.

همچنین اعلام شده است که این هیئت آمریکایی با نمایندگانی از دولت، جامعه مدنی و محافل تجاری چهار کشور یادشده دیدار خواهند کرد. دستور کار این گفتگوها شامل همکاری و تعامل اقتصادی در زمینه امنیت، حمایت از ارزش های مشترک، فرهنگ محلی، حقوق زنان، بحث امنیت غذایی و کمک به پناهجویان افغان است.

سفر هیئت آمریکایی در حالی صورت می گیرد که پیشتر «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه اعلام کرده بود که غربی ها به دنبال تخریب روابط کشورهای آسیای مرکزی با روسیه هستند.

لاوروف با اشاره به تلاش‌های غرب برای افزایش نفوذ خود در آسیای مرکزی اعلام کرده بود که آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو در تلاشند تا به روابط متحدان در ائتلاف‌هایی مانند کشورهای مشترک المنافع، سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO)، سازمان همکاری‌های شانگهای (SCO) و اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) آسیب زنند.

وی همچنین افزوده بود که بر خلاف برخی از کشورهای غربی، مسکو منطقه آسیای مرکزی را به عنوان عرصه‌ای برای رویارویی ژئوپلیتیکی، مطابق با مفهوم استعماری «بازی بزرگ» نمی بیند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید