این بنای گلی به شکل مخروط بوده و مصالح به کار رفته در آن خشت خام و ملات گل است. همچنین دو اتاقک که در گذشته یکی انبار کاه و دیگری اتاق یخدان بان بوده چسبیده به بنا ساخته شده است.

یخدان گلی خلیل آباد نمایانگر ذوق و فرهنگ ایران

به گزارش سلام نو، در شمال شهرستان خلیل آباد یخدان گلی وجود دارد که نمایانگر ذوق و فرهنگ مردمان این منطقه در بهره برداری و استفاده از یخ می باشد. این بنا متعلق به اواخر دوران قاجار بوده و در سال ۱۳۹۰ با شماره ثبت ۳۰۳۶۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است.

یخدان گلی خلیل آباد نمایانگر ذوق و فرهنگ ایران

یخدان گلی که زمانی محل تأمین یخ و آب سرد اهالی بوده است و از این مکان در فصل گرما، آب سرد و گوارا تهیه می کردند اکنون به اثری تاریخی برای گردشگران تبدیل شده است. این بنای گلی به شکل مخروط بوده و مصالح به کار رفته در آن خشت خام و ملات گل است. همچنین دو اتاقک که در گذشته یکی انبار کاه و دیگری اتاق یخدان بان بوده چسبیده به بنا ساخته شده است. از نکات جالب توجه این یخدان گلی استفاده از قطعات درشت چوب در میان شکاف قطرها است که نقش سازه ای دارد و برای  استقامت بیشتر دیواره یخدان کاربرد داشته است. بنای یخدان که مربوط به دوره قاجاریه میباشد  در سال ۱۳۹۰ با شماره ثبت ۳۰۳۶۳ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است و در سال ۱۳۹۳ توسط وراث مرحوم محمد رضا ضیائی به میراث فرهنگی واگذار شده و در خیابان باهنر ۱۵ خلیل آباد قرار دارد.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3134/khalilabad-ice-house-1.jpg

سایر جاذبه‌های گردشگری

شهرستان خلیل آباد دارای ۸۵ اثر تاریخی شناسایی شده و یازده اثر تاریخی و چهار اثر ناملموس ثبت شده در فهرست اثار ملی است. مسجد جامع خلیل اباد از مهم ترین آثار تاریخی و چشمه های آبگرم طبیعی خلیل آباد از جاذبه های گردشگری شهرستان خلیل اباد است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید