یک مقام آمریکایی گفت که مخالفت پر سر و صدای اسرائیل با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست FTO وزارت امور خارجه واقعاً یک عامل کلیدی در بحث یا تصمیم گیری بین نهادی در ایالات متحده نبود.

مخالفت وزارت دفاع و کاخ سفید با حذف سپاه از لیست تروریسم
به گزارش سلام نو به نقل از انتخاب، لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی در خبرنامه ی خود تحت عنوان «دیپلماتیک» نوشت: یک مقام ارشد آمریکایی به من گفت در بحث اخیر بین نهادهای ایالات متحده، وزارت دفاع با حذف سپاه پاسداران از لیست سیاه تروریسم وزارت امور خارجه، در صورت عدم موافقت ایران با اعطای یک امتیاز غیرهسته ای متقابل، مخالفت کرد. این امتیاز هسته ای می تواند تعهد به عدم هدف قراردادن مقامات یکدیگر باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه ی این مطلب آمده است: اعتقاد بر این است که این موضوع یکی از آخرین نقاط اختلاف باقی مانده برای احیای برجام است، که ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد. دولت ترامپ متعاقباً در سال ۲۰۱۹، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به فهرست سازمان های تروریستی خارجی وزارت خارجه اضافه کرد.

یک مقام ارشد آمریکایی به من گفت، آنچه بایدن متعهد به انجام آن بود، «پایبندی در مقابل توافقی برای پایبندی» بود که در آن، اگر ایران به پایبندی کامل به برجام بازگردد، ایالات متحده تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای ایران را تعلیق می‌کند.

این مقام ارشد آمریکایی ادامه داد: ایرانی ها از ما می خواستند که سپاه را از لیست تروریسم وزارت خارجه حذف کنیم. این مقام آمریکایی گفت: «و ما به آنها گزینه‌های زیادی برای امتیازات غیرهسته‌ای و تعهداتی که در ازای حذف سپاه می‌توانستند بدهند، دادیم». ولی ایرانی ها ظاهراً گفتند نه.

ایران ظاهراً پیشنهادات مختلفی را رد کرده است، از جمله اینکه متعهد می‌شود در ازای حذف سپاه از فهرست وزارت خارجه، طرفین مقامات یکدیگر را هدف قرار ندهند، تحریم‌های تهران علیه سنتکام لغو شود، یا با مذاکرات بعدی درباره مسائل منطقه موافقت شود.

این مقام آمریکایی گفت: «توپ در زمین آنهاست. ایران اکنون گزینه ای برای بازگشت به برجام بر اساس پایبندی در برابر پایبندی به توافق دارند.»

این مقام آمریکایی افزود: «وزارت دفاع به‌ویژه باتوجه به اینکه ایران امتیاز غیرهسته‌ای نداد، مایل به حذف سپاه از فهرست نبود.»

ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک ارتش، در اوایل ماه جاری به سنا گفت که او شخصا با حذف نیروی قدس سپاه پاسداران از لیست تروریسم مخالف است.

ژنرال مایلی در پاسخ به سوالی در کمیته نیروهای مسلح سنا گفت: «به نظر من، معتقدم سپاه قدس یک سازمان تروریستی است و از حذف آنها از فهرست [فهرست] تروریستی خارجی حمایت نمی‌کنم».

یک مقام آمریکایی گفت که مخالفت پر سر و صدای اسرائیل با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست FTO وزارت امور خارجه واقعاً یک عامل کلیدی در بحث یا تصمیم گیری بین نهادی در ایالات متحده نبود.

این مقام گفت: «کسانی که مخالف [خروج سپاه از فهرست] بودند، وزارت دفاع و در نهایت کاخ سفید بودند. اسرائیل عامل کلیدی نبود.»

هفته گذشته گزارش دادم که اسرائیل بر کاخ سفید فشار می آورد تا علناً درخواست خروج ایران از فهرست سپاه را رد کند.

نفتالی بنت، نخست وزیر اسرائیل، این موضوع را روز یکشنبه (۲۴ آوریل) در تماسی تلفنی با بایدن، رئیس جمهور بایدن، مطرح کرد، هرچند کاخ سفید صریحاً در بیانیه ی مابعد تماس به آن اشاره نکرد.

بنت به بایدن گفته: «من مطمئن هستم که رئیس جمهور بایدن که دوست واقعی اسرائیل است و به امنیت آن اهمیت می دهد، اجازه نخواهد داد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست سازمان های تروریستی خارج شود.»

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید