در دوران نوجوانی، فرزندان وقت کمتری را با والدین خود می‌گذرانند؛ در واقع طبیعی است که نوجوانان بخواهند در این دوران زمان‌های بیشتری را با دوستان خود باشند یا تنها در یک اتاق بسته وقت بگذرانند.

چگونه با فرزند نوجوانم ارتباط برقرار کنم؟ + راهکارهای عملی

مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک، نوجوان و بلوغ با داشتن بهترین روانشناس نوجوان در تهران در ادامه این مطلب شما را راهنمایی می‌کند تا ارتباط بهتری با نوجوان خود داشته باشید.

با وجود این نوجوان همچنان به رابطه قوی با والدین نیاز دارد تا در مواجهه با چالش‌های دوران بلوغ احساس امنیت کند. دانستن اینکه شما در کنارشان هستید تا آنها را دوست داشته باشید و از آنها حمایت کنید، به فرزندتان اعتماد به نفس می‌دهد تا چیزهای جدید را امتحان کند و ایده ها، علایق و روابط جدید را کشف کند.

ارتباط موثر با نوجوان یعنی ایجاد صمیمیت در رابطه که این امر با حمایت و پشتیبانی شما از فرزندتان به وجود می‌آید و چیزی بیش از صرف وقت در کنار یکدیگر است.

ارتباط شما با فرزند نوجوانتان می‌توان برنامه‌ریزی نشده باشد؛ یعنی می‌توانید از تعاملات روزمره برای ایجاد صمیمیت استفاده کنید. یا اینکه زمانی را برای انجام کارهایی که هر دو از آنها لذت می برید، تعیین کنید. داشتن هر دو نوع ارتباط در رابطه با فرزندتان بسیار خوب است.

فراموش نکنید، تنها زمانی فرزندتان به شما اعتماد می‌کند و مشکلاتش را با شما در میان می‌گذارد که شما ارتباط مثبتی با او  برقرار کرده باشید.

نوجوانانی که روابط پایدار، قابل اعتماد و باز با والدین خود دارند، برای تبدیل شدن به فردی مستقل و مسئولیت‌پذیرتر در بزرگسالی مجهز هستند. آنها همچنین در مدیریت موقعیت‌های پرخطر مانند کشیدن سیگار، نوشیدن الکل و استعمال مواد مخدر و برقراری رابطه جنسی موفق‌ترند.

چگونه با فرزند نوجوانم ارتباط برقرار کنم؟ + راهکارهای عملی

والدین هنگام ارتباط با نوجوان چه  نکاتی را باید رعایت کنند؟

استفاده از تعاملات روزمره برای ایجاد روابط مثبت یکی از بهترین فرصت‌ها برای برقراری ارتباط است؛ یعنی زمانی که فرزندتان خودش مکالمه با شما را آغاز می‌کند که این موضوع نشان می‌دهد حال و حوصله صحبت کردن را دارد. اما هنگام چنین مکالماتی نکات زیر را رعایت کنید:

· اگر در حال انجام کاری هستید، آن را متوقف کنید: به‌طور مثال، تلفن خود را کنار بگذارید و تمام توجه خود را به فرزندتان معطوف کنید. با این کار به نوجوان‌تان این پیام را می‌فرستید که او مهمترین چیز برای شماست؛ قطعاً چنین کاری تاثری فوق‌العاده‌ای بر رابطه شما با فرزندتان خواهد داشت.

· وقتی فرزندتان با شما صحبت می‌کند به او نگاه کنید: و واقعا به حرف‌های او گوش دهید. این کار شما به فرزندتان نشان می‌دهد آنچه او برای گفتن دارد برای شما مهم است.

· به حرف‌های فرزندتان علاقه نشان دهید: او را تشویق کنید تا جزئیات بیشتری از آنچه را که می‌گوید، با شما درمیان بگذارد.

· بدون پیش‌داوری به صحبت‌های نوجوان‌تان گوش دهید: هدف شما این است که کنار فرزندتان باشید، نه اینکه او را نصیحت کنید. تنها زمانی به فرزندتان کمک کنید که او درخواست کرده باشد.

· حضور و در دسترس بودن والدین مهم است: دانستن اینکه شما در دسترس هستید به نوجوانتان احساس امنیت می‌دهد.

· در تماس باشید: اگر جدا از فرزندتان زندگی می‌کنید یا مدتی از خانه دور هستید، با ارسال روزانه پیامک می‌توانید با او در ارتباط باشید.

شما هم می‌توانید فرصت‌هایی را برای برقراری ارتباطات معمولی ایجاد کنید. نوجوانان وقتی در حال انجام کاری مشترک با والدین‌شان هستند، مانند آشپزی، پیاده‌روی یا مرتب کردن خانه، راحت‌تر صحبت می‌کنند. لبته اگر فرزندتان تمایلی به صحبت کردن ندارد، او را مجبور نکنید و منتظر فرصتی دیگر باشید.

چگونه با فرزند نوجوانم ارتباط برقرار کنم؟ + راهکارهای عملی

 نوجوانان همیشه مشتاق وقت گذراندن با والدین خود نیستند، اما ارزش آن را دارد که حداقل گاهی اوقات این کار را انجام دهند؛ چراکه به فرزندتان نشان می‌دهید، او را دوست دارید و می‌خواهید با او وقت بگذرانید. البته در این نوع ارتباط نیز باید نکاتی را رعایت کنید:

· با هم برنامه‌ریزی کنید: شما باید زمانی را انتخاب کنید که برای هر دوی شما مناسب باشد.

· اجازه دهید فرزندتان انتخاب کند چه کاری انجام دهید و شما هم از او پیروی کنید: این به فرزند شما انگیزه می‌دهد که بخواهد با شما وقت بگذراند. همچنین انجام فعالیت‌هایی که فرزندتان در آن مهارت دارد نه فقط موجب سرگرمی او می‌شود بلکه اعتماد به نفس نوجوان را هم افزاریش می‌دهد.

· بر روی لذت بردن از همراهی فرزندتان تمرکز کنید: سعی کنید شریکی مشتاق باشید و فعالانه با کاری که فرزندتان انجام می‌دهد همکاری کنید. نوع  فعالیتی که انجام می‌دهید اهمیت کمی نسبت به سرگرمی و صحبت مشترک با فرزندتان دارد.

· فرزندتان را نصیحت نکنید: زمان‌هایی که طبق برنامه با هم می‌گذرانید سعی نکنید برای نوجوان نقش معلم یا مربی را داشته باشید. بهتر است از این زمان برای بهبود روابط خود با فرزندتان استفاده کنید. بنابراین اگر اشتباهی از او دیدید، بدون نظر دادن آن را به طور موقت فراموش کنید.

· ناامید نشوید: در ابتدا، ممکن است فرزند شما به اندازه شما مشتاق شرکت در این فعالیت‌ها نباشد. برای شروع مدت زمان‌ کوتاهی به این نوع برنامه‌ها اختصاص دهید تا فرزندتان از این زمان با شما لذت ببرد.

                                        

چگونه با فرزند نوجوانم ارتباط برقرار کنم؟ + راهکارهای عملی

چه کار کنم فرزندم از وقت گذراندن با من اجتناب نکند؟

اگر فرزند نوجوان‌تان تمایلی به صرف وقت با شما ندارد، می‌توانید راهکارهای زیر را امتحان کنید:

· در شروع به دنبال زمان‌های کوتاه باشید: مثلاً بعد از مدرسه، در کافه مورد علاقه‌تان به همراه فرزندتان یک فنجان قهوه بنوشید.

· از فرزندتان بخواهید لیستی از کارهایی که دوست دارد با شما انجام دهد، تهیه کند.

· از فناوری برای ارتباط با فرزندتان استفاده کنید: ارسال میم‌های خنده‌دار یا پیام‌های متنی بامزه می‌تواند به به ارتباط شما با نوجوان کمک کند.

تسلیم نشوید ممکن است، ممکن است ایجاد رابطه موثر با نوجوان‌تان کمی طول بکشد، اما هر چه زمان بیشتری را با هم بگذرانید، بیشتر می‌توانید از مزایای این رابطه برخودار شوید.

فرزندم از صحبت کردن با من امتناع می‌کند!

اگر از مکالمات معمولی در طول روز نهایت استفاده را ببرید، قطعاً شما و فرزندتان احساس صمیمیت بیشتری با هم خواهید داشت؛ چراکه هر گپ کوچک فرصتی برای گوش دادن و صحبت کردن به شیوه‌ای آرام و مثبت است.

اگر با فرزندتان مهربان و با ملاحظه رفتار کنید، این می‌تواند به ایجاد حسن نیت و احساسات مثبت کمک کند. اغلب، چیزهای ساده تفاوت بزرگی ایجاد می‌کنند، برای مثال، گفتن لطفاً، بغل کردن، دست زدن به پشت شانه، در زدن قبل از ورود به اتاق خواب، پختن غذای مورد علاقه یا برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های سرگرم کننده و غافلگیرکننده.

این رویکرد، محیط مثبتی ایجاد می‌کند. حتی اگر فرزند شما به آن اهمیت ندهد، انجام چنین کارهایی به مرور به او کمک می‌کند متوجه کارهای محبت آمیز شما ‌شود و ارزش وقت گذراندن با شما را درک کند.

با وجود بهترین تلاش‌های والدین برای شناخت نوجوان خود، برخی اوقات به نظر می رسد مشکلات فرزندان برای آنها غافلگیر کننده است. بر همین اساس مرکز مشاوره یاسان، مرکز تخصصی روانشناسی کودک، نوجوان و بلوغ  بسته‌ های آموزشی تربیت فرزند  (ویژه کودکان و نوجوانان) را را طراحی کرده است تا والدین را در مواجهه با مشکلات رفتاری و هیجانی فرزندانشان کمک کند.

به یاد داشته باشدی برای رفتارهای پرخطر و غیر قابل کنترل نوجوان‌تان باید حتماً از روانشناس متخصص نوجوان کمک بگیرید. برای دریافت نوبت از روانشناس نوجوان به سایت مرکز مشاوره یاسان به آدرس www.yasanclinic.ir مراجعه کنید یا به شماره ۰۹۹۳۵۹۶۸۰۱۰ از طریق واتس اپ پیام دهید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید