هر چه که هست اظهارات این چینی وزرا و معاونین آنان نه اثر واقعی دارد و نه اثر روانی مثبتی ایجاد می‌کند و چیزی جز هزینه برای دولت رئیسی در پی ندارد. تیم اقتصادی دولت باید فکری به حال برنامه‌های اقتصادی و تیم رسانه‌ای باید فکری به حال این در هم ریختگی رسانه‌ای وزارتخانه‌ها کند.

دستور عجیب معاون وزیر برای کاهش شبانه قیمت‌ها؛ ماجرا چیست؟

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: عباس تابش، معاون وزیر صمت در نشستی با برخی مدیران صنایع شهرستان ساوه و فعالان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی که در دفتر انجمن مدیران صنایع واقع در شهر صنعتی کاوه برگزار شد، گفت: هرگونه افزایش قیمت کالایی که امسال صورت گرفته است همین امشب اصلاح شود و به قیمت سال قبل برگردد.

این سخنان عجیب در حالی گفته شد که مقامات مختلف دولت، از جمله شخص رییس جمهور بارها با اقتصاد دستوری مخالفت کرده‌اند. ابراهیم رئیسی که معتقد است بازار باید در تصمیم‌های اقتصادی نقش داشته باشد در باب مخالفت با اقتصاد دستوری می‌گوید: معتقدیم نمی‌توان بازار را دستوری و در اتاق‌های دربسته اداره کرد.

حالا در حالی به فردای مورد نظر معاون وزیر صمت رسیدیم که هیچ تغییر در قیمت‌ها رخ نداده، هیچ چیز به سال قبل برنگشته و در بر همان پاشنه سابق می‌چرخد.

به نظر می‌رسد آقای تابش نه تنها توجه چندانی به اصول علم اقتصاد ندارد بلکه به تجربه چند دهه گذشته کشور هم چندان اهمیت نمی‌دهد و نمی‌داند که هیچ افزایش قیمت برگشت پذیری در ایران رخ نداد جز یک مورد و آن یک مورد هم بعد از امضای قطعنامه پایان جنگ تحمیلی بود.

البته در خیرخواهی معاون وزیر صمت شکی نیست ولی با کدام منطق انتظار می‌رود که زمزمه حذف ارز ترجیحی بلند شود، برجام به نتیجه نرسد و دولت دست آورد ملموسی در اقتصاد نداشته باشد و آن وقت دستور داد که قیمت‌ها زیاد نشود؟ بر فرضِ محال که بخشی از بازار از سر اجبار به این حرف تن دادند، بخش عظیم‌تری که تن ندادند چه می‌شود؟ مبل فروشی‌ها، چوب فروشی‌ها و هزار و یک شغل کوچک و بزرگ دیگر چه می‌شود؟

هرچند شاید بخشی از افزایش قیمت‌ها محصول سوداگری باشد، اما دلیل اصلی افزایش قیمت‌ها به واقعیت‌های اقتصاد ایران و تصمیماتی که دولت گرفته است ربط دارد.

عبدالناصر همتی، رییس کل سابق بانک مرکزی و اقتصاددان در توییتی با اشاره به این تصمیمات و سخنان ابراهیم رئیسی درباره دست‌های پشت پرده گرانی نوشت: دنبال پشت پرده گرانی ها نباشید! اعلام حذف ارز ترجیحی کالاهای اساسی و دارو درابتدای سال،محاسبه حقوق گمرکی و نرخ دلاردر بودجه بانرخETS، تداوم نقدینگی بااضافه برداشت، وریپو بیسابقه (۲۰۰همت) بانک‌ها، رشد نرخ دلار ازاول سال، رشدقیمت‌های جهانی... همگی توضیح دهنده تداوم تورم روی پرده است.

اما واکنش‌ها به اظهارات عجیب تابش به همین جا ختم نشد و بسیاری از کاربران توییتر با این اظهارات شوخی کردند و گفتند قیمت‌ها منتظر این دستور بودند تا ناگهان کاهش پیدا کنند.

برخی روزنامه‌نگاران نیز با اشاره به این اظهارات تاکید کردند که این حرف‌ها نشان می‌دهد وضع تیم اقتصادی از چیزی که به نظر می‌رسید خراب‌تر است. برخی هواداران دولت نیز تابش را از مدیران وزارت صمت در دوران روحانی و از بانیان وضع موجود دانستند و گفتند او از جمله کسانی است که باید تغییر کند.

هر چه که هست اظهارات این چینی وزرا و معاونین آنان نه اثر واقعی دارد و نه اثر روانی مثبتی ایجاد می‌کند و چیزی جز هزینه برای دولت رئیسی در پی ندارد. تیم اقتصادی دولت باید فکری به حال برنامه‌های اقتصادی و تیم رسانه‌ای باید فکری به حال این در هم ریختگی رسانه‌ای وزارتخانه‌ها کند.

بی‌تردید بخش مهمی از ضعف امروز تیم اقتصادی دولت محصول دو کاپیتان اصلی آن یعنی محمد مخبر و محسن رضایی است که مشخص نیست در این مدت چه اقدام خاصی کرده‌اند و چه آورده‌ای برای دولت سید ابراهیم رییسی داشته‌اند؟

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید