۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۳۶
کد خبر: 55348886

سد ۱۸۰ متری سیمره در فاصله تقریبی ۷۰۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، حد فاصل دو استان ایلام و لرستان و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر بر روی رودخانه سیمره احداث شده است.

از سد سیمره ایلام چه می‌دانید؟

به گزارش سلام نو، سد سیمره در استان ایلام یکی از مهمترین جاذبه‌ های طبیعی استان است که بر روی رود سیمره ساخته شده است. این سد چشم‌ انداز زیبایی در شهرستان های دره شهر و بدره ایجاد کرده که هر سال گردشگران زیادی برای دیدن آن به این مناطق سفر می‌ کنند تا اوقات پر از آرامشی در کنار رود زیبای سیمره و مناظر زیبای اطراف سد سپری کنند.

از سد سیمره ایلام چه می‌دانید؟

رودخانه سِیمَره یکی از رودهای غربی ایران است که در مرز استان ایلام و لرستان قرار دارد و از سرچشمه های مهم رود کرخه به حساب می آید. این رود از ارتفاعات برف گیر شمال غرب ایران نشات گرفته و در پل کشکان به رودخانه کشکان پیوسته تا رود کرخه را به وجود آورد. این رود مهم در تمام مسیر از کوه ها و صخره های سخت و بکر و دره های پر پیچ و خم عبور می کند تا در نهایت مناظری بی بدیل و چشم اندازهای حیرت آوری خلق کند. رودخانه سیمره به طول ۴۱۷ کیلومتر از به‌ هم پیوستن رودخانه‌ های قره سو و گاماسیاب به ‌وجود آمده و مهمترین شاخه‌ های فرعی آن در چرداول و شیروان است. رود سیمره در کنار درختان سرسبز و جنگل های در هم تنیده و کهن و چشمه های جوشان در ناحیه طبیعت بی نظیری را به وجود آورده است. سدی روی رود سیمره احداث شده که قسمت زیادی از آب این حوضه آبریز را به خود اختصاص می دهد.

از سد سیمره ایلام چه می‌دانید؟

سد ۱۸۰ متری سیمره در فاصله تقریبی ۷۰۰ کیلومتری جنوب غربی تهران، حد فاصل دو استان ایلام و لرستان و ۴۰ کیلومتری شمال غربی شهرستان دره شهر بر روی رودخانه سیمره احداث شده است. این سد از نوع بتنی دو قوسی است و توانایی تولید انرژی به میزان سالانه ۶۷۳ گیگاوات در ساعت را دارد. ظرفیت ذخیره حجم آب این سد در تراز نهایی ۳ میلیارد و دویست میلیون متر مکعب است. تولید انرژی برق آبی به میزان ۸۵۰ گیگاوات ساعت در سال و کمک به پایداری شبکه برق کشور، کنترل و تنظیم جریان‌ های سطحی رودخانه، تامین حقابه ‌های پایین دست، کنترل سیلاب ‌ها، توسعه کشاورزی منطقه و اشتغال زایی از اهداف احداث سد سیمره است، هر چند خساراتی نیز به آثار تاریخی و روستاهای  استان ایلام وارد کرده است.

از سد سیمره ایلام چه می‌دانید؟

 

در پشت سد سیمره مکان طبیعی بسیار بکری در کنار رودخانه برای گردشگری وجود دارد که چشم هر بیننده ای را مسحور می کند. این سد چشم‌ انداز زیبایی در شهرستان های دره شهر و بدره ایجاد کرده که هر سال گردشگران زیادی برای دیدن آن به این مناطق سفر می‌ کنند تا اوقات پر از آرامشی در کنار رود زیبای سیمره و مناظر زیبای اطراف سد سپری کنند. تاریخ کهن منطقه سیمره و زندگی مردم از زمانهای قدیم در این منطقه خود حاکی از خوش آب و هوایی آن دارد که برای گردشگران جذاب و دیدنی  است. با قایق سواری در رودخانه سیمره لحظات هیجان‌ انگیزی را سپری خواهید کرد و مشاهده آبهای فیروزه‌ ای سد سیمره در کنار آب و هوای دلپذیر منطقه، آرامشی وصف ناشدنی برایتان به ارمغان می ‌آورد. از دیگر جذابیت‌ های سد سیمره وجود پرندگان مهاجر است چراکه بر اثر شکل گیری این دریاچه زیبا هزاران پرنده از نقاط مختلف کشور به سیمره مهاجرت کرده اند. در عین حال وجود ماهی ‌های متفاوت در این رودخانه نیز می‌ تواند وسیله ‌ای برای ماهیگیری و تکمیل تفریح باشد. البته شنا در سد و رودخانه بسیار خطرناک و ممنوع است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید