ارتفاع این تنگ بالغ بر  ۵۰۰ متر است و در تمام فصلها آب در درون تنگ جاری است. سال‌های قبل در داخل تنگ بیشه زارها و درختان سر به فلک کشیده بود و مناظر زیبایی داشت که متاسفانه در این چند سال به علت بی توجهی بیشتر این مناظر از بین رفته است.

آیا به تنگ زرانگوش ایلام سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، تنگ زرانگوش واقع در شهرستان بدره دارای آثار خارق العاده طبیعی و تاریخی است که دیدن آنها برای هر گردشگری می تواند جذاب و دیدنی باشد. تنگ زارنگوش با حدود دو کیلومتر و ارتفاع بسیار زیاد دارای بیش از ۱۲ آثار تاریخی و طبیعی است که بسیاری از آثار تاریخی آن از بین رفته و زیر تخت سنگهای بزرگ دفن شده اند.

آیا به تنگ زرانگوش ایلام سفر کرده‌اید؟

تنگ زرانگوش از نظر طبیعی و تاریخی منطقه ای کم نظیر است که در شهرستان بدره در استان ایلام واقع شده است. طبق گفته کارشناسان در این تنگ آثار تاریخی با قدمت پیش از تاریخ وجود دارد که هم اکنون به دلیل عدم حفاظت صحیح از بین رفته اند و این تنگ مجموعه ای کامل از آثار تاریخی و طبیعی است که حتی باید در سطح جهانی معرفی شوند. طبق نظر کارشناسان این تنگ باید ثبت ملی شده و در فهرست آثار ملی کشور قرار گیرد و بعد از آن آثار داخل تنگ نیز شناسایی و ثبت شوند که متاسفانه تاکنون مطالعات دقیقی روی این تنگ صورت نگرفته است.

ارتفاع این تنگ بالغ بر  ۵۰۰ متر است و در تمام فصلها آب در درون تنگ جاری است. سالهای قبل در داخل تنگ بیشه زارها و درختان سر به فلک کشیده بود و مناظر زیبایی داشت که متاسفانه در این چند سال به علت بی توجهی بیشتر این مناظر از بین رفته است. کوه و دره‌ های عمیق و شگفت انگیز، آب و انوع سنگ به اشکال مختلف باعث شده این تنگ بسیار زیبا به یکی از آثار و مجموعه ‌های تاریخی و طبیعی استان ایلام تبدیل شود. در تنگ زرانگوش به دلیل وجود دره‌ های بسیار زیبا در ایام پاییز و زمستان آبشارهای بی نظیری خلق می ‌شود که دیدن آن خالی از لطف نیست.

آیا به تنگ زرانگوش ایلام سفر کرده‌اید؟

از نظر تاریخی این تنگ دارای دو غار دو قلو است که یک مجموعه کامل از آثار تاریخی دوره قبل از اسلام را در خو جای داده است. با مشاهده آثار به جا مانده واضح است که این غارها به صورت قلعه هایی بوده اند که از گچ و ساروچ ساخته شده و ساکنان را از دشمنان و بلایای طبیعی حفظ کرده است. تنگ “باج گیران” نیز در این تنگ بسیار بزرگ قرار گرفته که در زمانهای بسیار دور محل باج گیری بوده است و توسط سازمان میراث فرهنگی ثبت شده است. در این تنگ تخت سنگهای بزرگ به اشکال مختلف زیبایی‌ های منحصر به فردی را خلق کرده که حتی یکی از سنگها به نماد روستای زرانگوش تبدیل شده است. در گذشته و پیش از خشکسالی های سال های اخیر این تنگ از پوشش گیاهی و حجم بیشتری از درختان برخوردار بوده اما در دوران خشکسالی بخش مهمی از پوشش گیاهی و زیبایی طبیعی تنگ از بین رفته است.

آیا به تنگ زرانگوش ایلام سفر کرده‌اید؟

جاذبه‌های نزدیک منطقه

در شمال و جنوب این تنگ، دره های دیگری نیز وجود دارد که از زرانگوش کوچکتر هستند. تنگ علیشروان در فاصله ۱ کیلومتری شمال زرانگوش از دیگر تنگ های منطقه است.

موقعیت مکانی

روستای زرانگوش در ۲۱ کیلومتری شهرستان بدره و ۱۹ کیلومتری شهرستان دره شهر واقع شده است. جاذبه ‌های تاریخی و طبیعی واقع در تنگ زرانگوش از طریق جاده ای خاکی در روستا قابل دسترسی است و گردشگران می ‌توانند این آثار را مشاهده کنند. در همان آغاز جاده تنگ ای پر رمز و راز شروع می‌ شود و تا آخر آن پر از عجایب طبیعی است که آثار تاریخی نیز در آن قرار گرفته است.

 منبع: تریپ یار

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید