محمد گل بوستانی به سلام نو گفت: متاسفانه باید بگویم که سیزده بدر امسال بدترین سیزده بدری بود که در عمرم دیدم. من نمی‌دانم مردم در حال انتقام گرفتن از خود هستند؟ آیا به این فکر نمی‌کنند که فرزندان خودشان در این کشور زندگی خواهند کرد؟

امسال بدترین سیزده بدر عمرم را دیدم /  چرا کنار یک بلوط هزار و پانصد ساله آتش روشن می‌کنیم؟ / هنرمندانی مثل کیهان کلهر انگشت شمارند

سلام نو – محمدعلی صف‌آرا: تصویر کیهان کلهر، نوازنده شهیر موسیقی ملی ایرانی، که در حال جمع‌آوری زباله از روی زمین است این روزها حسابی در فضای مجازی دست به دست شده و بسیاری را تحت تاثیر قرار داده. کلهر این کار را در قالب یک برنامه پاکسازی طبیعیت انجام داد، برنامه‌ای که با مشارکت چند سازمان مردم نهاد انجام شد.

ایران وایا اکوتوریسم یکی از مجموعه‌های مشارکت کننده در این اقدام جمعی بود. محمد گل بوستانی، مدیر ایران وایا اکوتوریسم با تمجید از اقدام کلهر حضور چهره‌هایی مثل وی را برای شناخت فعالیت‌های این چنینی در بین مردم بسیار موثر دانست.

ایران وایا اکوتوریسم حالا بیش از سه سال است که برنامه‌های ادامه‌داری برای پاکسازی طبیعت در نقاط مختلف کشور برگزار می‌کند. محمد گل بوستانی، مدیر این ان‌جی‌او درباره دلایل شکل‌گیری این سازمان مردم نهاد به سلام نو می‌گوید: من تقریبا سه سال است که به ایران بازگشتم. وقتی به ایران بازگشتم با طبیعت بسیار کثیف و نامهربانی‌های عجیب مردم با طبیعت مواجه شدیم. من می‌توانم به جرات بگویم که هیچ جای دنیا چنین مناظری ندیده بودم.

وی ادامه داد: این صحنه‌ها برای من، همسر و به خصوص پسرم که در ایران به دنیا نیامده بود بسیار عجیب و غم‌انگیز بود. همین مسئله این ایده را به ما داد که خانوادگی و به اندازه توان خودمان به جمع آوری زباله از طبیعیت بپردازیم. بعد از مدتی با همکاری یکی از دوستانم این فعالیت را گسترده و جمعی کردیم و دسته‌جمعی به پاکسازی طبیعت پرداختیم.

این فعال محیط زیست ادامه داد: متاسفانه باید بگویم که سیزده بدر امسال بدترین سیزده بدری بود که در عمرم دیدم. من نمی‌دانم مردم در حال انتقام گرفتن از خود هستند؟ آیا به این فکر نمی‌کنند که فرزندان خودشان در این کشور زندگی خواهند کرد؟ با چه فکری شاخه یک درخت بلوط هزار و پانصد ساله را می‌شکنند و کنارش کباب درست می‌کنند! هر کدام از این درخت‌های بلوط از نظر سازمان‌های جهانی محیط زیست چیزی نزدیک به هفت‌ونیم میلیارد ارزش مالی دارند. آیا باید هفت‌ونیم میلیارد تومان پول و منبع اکسیژن را فدای یک آتش کوچک کنیم؟

امسال بدترین سیزده بدر عمرم را دیدم /  چرا کنار یک بلوط هزار و پانصد ساله آتش روشن می‌کنیم؟ / هنرمندانی مثل کیهان کلهر انگشت شمارند

با این همه گل بوستانی به آینده خوشبین است و می‌گوید: در این سه سال بیش از سی‌وشش برنامه موفق داشتیم و باید گفت که در این مدت ما تاثیرات اقدامات خود و گروه‌های مشابه را در فرهنگ‌سازی بین مردم کم‌وبیش دیدیم و هر چند کم و کوچک، اما تاثیر کارهای این چنینی را می‌بینیم. استقبال مردم خوب بوده. ما در این مدت به دلایلی مثل کرونا نتوانستیم برنامه پاکسازی را مرتب انجام دهیم و هر وقت این اتفاق افتاده با موجی از پیغام‌ها مواجه شدیم که چرا برنامه نمی‌گذارید؟ همین استقبال باعث شده که من خوشبین باشم. اخیرا هم ما می‌بینیم که هنرمندان اندک اندک شروع به پیوستن به ما کردند.

وی با اشاره به آخرین برنامه ایران وایا اکوتوریسم و حضور کیهان کلهر در آن گفت: برنامه اخیر ما در حاصل همکاری سه گروه مختلف در حوزه پاکسازی طبیعیت بود. بازخورد این اتفاقات بسیار مثبت بود. حضور چهره‌هایی مثل آقای کیهان کلهر یا آقای محمد درویش باعث دیده شدن چند برابری اقدامات این چنینی می‌شود. اگر هنرمندان و سلبریتی‌های ما هر کدام تنها یک بار و یک قدم برای کارهای این چنینی بردارند ایران بهشت می‌شود.

گل بوستانی اما چهره‌هایی مثل کیهان کلهر را انگشت شمار دانست و گفت: آقای کلهر همیشه به پیغام‌های ما پاسخ می‌دهند و نسبت به اقدامات ما محبت دارند، اما باید گفت که چهره‌هایی مثل ایشان انگشت شمارند. من دو دهه قبل استاد دانشگاه صداوسیما بودم و بسیاری از هنرمندان را می‌شناسم، با این پیش‌زمینه هم وقتی به بسیاری از آنان پیغام می‌دهیم هیچ پاسخی دریافت نمی‌کنیم. من واقعا وقتی این واکنش‌ها را می‌بینم متاسف می‌شوم.

وی ادامه داد: در چنین فضایی شما وقتی آقای کلهر را می‌بینید خوشحال می‌شوید. حضور ایشان در این برنامه صرفا یک حضور رسانه‌ای نبود و ایشان گام به گام در پاکسازی طبیعیت مشارکت جدی داشتند و پا به پای بقیه فعالیت می‌کردند.

امسال بدترین سیزده بدر عمرم را دیدم /  چرا کنار یک بلوط هزار و پانصد ساله آتش روشن می‌کنیم؟ / هنرمندانی مثل کیهان کلهر انگشت شمارند

این فعال محیط زیست درباره موانع و مشکلات پیش روی فعالیت‌هایی که می‌کند، گفت: شرایط هیچ وقت مطلوب نبوده و ما با برخوردهایی بدی از سوی فرماندار، دهیار یا برخی از مردم مواجه شدیم و رسالت خود را انجام داده‌ایم و مردم اندک اندک با ما همراه شدند.

گل بوستانی در انتها به آخرین پویش ایران وایا اکوتوریسم اشاره کرد و گفت: ما پویشی داریم که هدف آن این است که هر کس هر روز یک زباله از روی زمین بردارد تا نشان دهیم هر گام کوچکی چقدر می‌تواند موثر باشد. من امیدوارم هنرمندان، سلبریتی‌ها و هر کسی که مخاطبی دارد در خواست می‌کنم در این پویش‌ها مشارکت کند. همین حرکت اگر فراگیر شود روز ۸۰ میلیون قطعه زباله از روی زمین برداشته می‌شود.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید