نمازی به دو دست آورد مثبت دولت نیز اشاره کرد و گفت: با این همه به نظر من مثبت‌ترین دست آورد دولت آقای رئیسی- که محصول همانگی بین قوا است- آزادسازی سواحل دریا و حریم رودخانه‌ها است که همچنان هم در حال پیگیری است. پیگیری این کار احیای حقوق عامه و گامی بسیار مثبت است.

از وعده‌های عملیاتی نشده تا دو اقدام مثبت رئیسی / سال ۱۴۰۱ می‌تواند سال جهش اقتصادی و اجتماعی باشد، اگر...

سلام نو سرویس سیاسی: دولت ابراهیم رئیسی اولین نوروز خود را تجربه کرد و حال دیگر دولت مستقری است که جای پایش در عرصه‌های مختلف اقتصادی، سیاسی و فرهنگی محکم شده است. در این مدت رئیسی تا چه اندازه در عمل به وعده‌های خود موثر بوده است؟ با این شرایط سال ۱۴۰۱ چه چیزی در انتظار دولت و ملت ایران است؟

علی‌محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده پیشین مجلس در گفت‌وگو با سلام نو هر چند دولت رئیسی را دور از وعده‌هایی که داده است ارزیابی می‌کند، اما معتقد است سال ۱۴۰۱ می‌تواند سال جهش ایران در عرصه‌های مختلف باشد.

وی ارزیابی خود را انتخابات بهار سال قبل شروع می‌کند و می‌گوید: نماد فعالیت‌های سیاسی در یک کشور انتخابات آن کشور است و ما در سال ۱۴۰۰ یک انتخابات را تجربه کردیم، سالی که گذشته از نظر سیاست داخلی چندان خوب نبود. از نظر سیاست خارجی هم بعد از بیش از یک سال، مذاکرات برجام هنوز به نتیجه نرسیده است.

این فعال سیاسی ادامه داد: درباره آقای ابراهیم رئیسی  و دولتش نیز باید گفت که ایشان وعده‌هایی به مردم دادند که هنوز نتیجه آن را نمی‌بینیم. به طور مشخص در همین مسئله برجام ما می‌بینیم که ایشان هنوز کار را به جایی نرساندند و بعد از حدود نُه ماه که کار درست تیم ایشان است نتیحه هنوز روشن نشده است.

وی با اشاره به دیگر وعده‌های رئیسی گفت: آقای رئیسی  همچنین وعده کابینه فراجناحی داده بودند که این هم عملی نشده. کابینه ایشان بیشتر از بین چهره‌هایی بود که خودش می‌شناخت. از طرف دیگر این چهره‌ها عموما بی‌تجربه هستند.

نمازی با اشاره به وضع اقتصادی افزود: در حوزه اقتصادی ایشان وعده ساخت سالی یک میلیون مسکن داده‌اند که تا امروز اقدامی متناسب با ساخت سالی یک میلیون مسکن را مشاهده نمی‌کنیم. وعده سالی یک میلیون شغل هم تاکنون عملیاتی نشده است. به جای آن به نظر می‌رسد با میزان افزایش حقوق اخیر توسط وزارت رفاه نیز بی‌کاری افزایش یابد، به خصوص اگر قرار باشد تمام سهم افزایش حقوق بر دوش بخش خصوصی باشد. در زمینه کاهش تورم هم شاهد دست آورد عجیبی نبودیم. در حوزه تولید هم شاهد گشایش خاصی نیستیم.

وی با اشاره به تنها گشایش اقتصادی دولت در حوزه فروش نفت گفت: در این میان تنها گشایش موجود افزایش فروش نفت ایران به چین است، که آن هم مشخص نیست به قیمت بازار فروخته می‌شود یا نه. به واسطه همین افزایش فروش نفت اما دولت از افزایش رشد اقتصادی سخن می‌گوید، در حالی که قیمت‌ها افزایش یافته و وضع سفره مردم بدتر از اول سال شده است.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به ضعف بودجه نویسی دولت گفت: از سوی دیگر با وجود هماهنگی دولت و مجلس بودجه ارائه شده توسط دولت با حرف و حدیث بسیار همراه است. از آن طرف دولت درباره طرح صیانت از کاربران مجازی سکوت کرده، طرحی که مبنای آن ایجاد تنگنا برای کاربران است. سکوت دولت چنان بود که در نهایت خود نمایندگان با این طرح به مشکل خوردند.

وی با اشاره به این مسئله گفت: به همین دلایل آن امیدی که به خاطر یک پارچگی حاکمیت ایجاد شده بود در حال تبدیل شدن به یاس است.

نمازی اما به دو دست آورد مثبت دولت نیز اشاره کرد و گفت: با این همه به نظر من مثبت‌ترین دست آورد دولت آقای رئیسی- که محصول همانگی بین قوا است- آزادسازی سواحل دریا و حریم رودخانه‌ها است که همچنان هم در حال پیگیری است. پیگیری این کار احیای حقوق عامه و گامی بسیار مثبت است.

وی ادامه داد: اقدام مثبت دیگر برداشتن ارز ترجیحی از بودجه ۱۴۰۱ بود که این محصول جرات دولت و اقدامی بسیار درست است. اگر دولت بتواند عواقب این اقدام را کنترل کند بسیاری از رانت‌ها برچیده شده و در نهایت عدالت اجتماعی محقق می‌شود.

این فعال سیاسی درباره چشم انداز سال ۱۴۰۱ گفت: برای سالی که تازه شروع شده اگر برجام به نتیجه برسد به لطف افزایش قیمت نفت می‌توان امیدهایی داشت به شرط این که ایران به طور فعال در این زمینه کار کند و ظرفیت صادرات نفت و گاز خود را به طور جدی افزایش دهد.  اگر این اتفاق رخ دهد قیمت ارز کنترل می‌‎شود و به طبع آن باقی بازارها هم متاثر می‌شوند.

نمازی در انتها گفت: در نتیجه با این توصیفات سال ۱۴۰۱ می‌تواند سالی همراه با جهش اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باشد، به ویژه اگر آقای رئیسی همکاری با کارشناسان خبره را فارغ از گرایشات سیاسی افزایش دهد. این مسئله وقتی ساده‌تر می‌شود که بدانیم در سال ۱۴۰۰ انتخاباتی نداریم و با کنار گذاشتن طرح صیانت و نبستن فضای مطبوعات تنش سیاسی خاصی هم رخ نمی‌دهد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید