مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات با اوکراین اعلام کرد، تضمین مسکو برای کاهش عملیات‌های نظامی در اطراف کی‌یف پایتخت اوکراین و شهر چرنیهیف به معنی آتش بس نیست.

روسیه: کاهش عملیات نظامی در اوکراین به معنی آتش بس نیست

به گزارش سلام نو به نقل از"الجزیره، ولادیمیر مدینسکی سه‌شنبه شب در مصاحبه با خبرگزاری تاس روسیه گفت: این یک آتش بس نیست بلکه خواسته ما است تا به تدریج دستکم در این جبهه‌ها، به کاهش تنش‌ها دست یابیم.

روسیه در پی مذاکرات روز سه شنبه میان هیئت‌های نمایندگی این کشور و اوکراین در استانبول، اعلام کرد که قصد دارد فعالیت‌ نظامیان خود را در شمال اوکراین، به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، اما پنتاگون با رد این ادعا گفته که نشانه‌ای از عقب نشینی ندیده است.

اعضای هیئت نمایندگی اوکراین گفته‌اند که در آخرین دور مذاکرات پیشنهاد کرده‌اند که کی‌یف در برابر دریافت تضمین‌های امنیتی از مسکو، موضع بی‌طرفی در پیش گیرد که به معنی خودداری از پیوستن به پیمان‌های نظامی یا دادن پایگاه نظامی به کشورهای دیگر است.

ولادیمیر مدینسکی رئیس هیت نمایندگی روسیه گفته است که کشورش این پیشنهادها را در آینده نزدیک بررسی و نتیجه را در اختیار ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری قرار خواهد داد تا پاسخ نهایی مسکو آماده شود.

هم زمان با پایان دور جدید مذاکرات هیات‌های اوکراینی و روس که روز سه‌شنبه در استانبول برگزار شد، ترکیه از حصول به توافق‌هایی در مذاکرات میان هیات‌های روسیه و اوکراین در نشست استانبول خبر داد.

وزیر امور خارجه ترکیه گفت که هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین در مورد برخی مسائل به توافق رسیده‌اند.

دور ششم مذاکرات میان هیات‌های مذاکره کننده روسیه و اوکراین با حضور رجب طیب اردوغان در دفتر کار ریاست جمهوری «دولما باغچه» در منطقه «بشیکتاش» استانبول برگزار شد.

تاکنون پنج دور مذکرات صلح بین کی یف و مسکو از زمان آغاز جنگ در پنجم اسفندماه به منظور برقراری آتش بس و رسیدن به توافقی بر سرخواسته‌های دو طرف برگزار شده است. سه دور اول مذاکرات در منطقه مرزی «گومل» بلاروس و اوکراین در تاریخ‌های ۹ اسفند (۲۸ فوریه) ، ۱۲ اسفند (۳مارس) ، ۱۶ اسفند (۷مارس) برگزار و ۲ دور بعدی نیز در ۲۳ اسفند ماه (۱۴مارس) به صورت مجازی و اول فروردین ۱۴۰۰ (۲۱مارس) برگزار شده بود.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۵ اسفند نیز حمله ای نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. درگیری‌ها در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید