امروزه با گسترش صنعت تولید و عرضه، مصالح یا مواد ساختمانی نوین گسترده‌ای پا در عرصه فعالیت‌های عمرانی گذارده‌اند.

گروت اپوکسی چیست؟ کاربرد و روش گروت ریزی

مصالح ساختمانی گاهی می‌توانند در دسته کاربردهای سازه‌ای و گاه کاربردهای غیرسازه‌ای طبقه‌بندی شوند. گروت‌ها، مواد ساختمانی‌هستند که کاربرد آن‌ها در هر دو دسته ذکر شده، قرار می‌گیرد. گروت‌ها با ترکیبات و طرح‌ اختلاط‌های متنوعی از سوی تولیدکنندگان و یا توزیع‌کنندگان مصالح ساختمانی، ارائه می‌شوند. هر تولیدکننده و یا بهتر است بگوییم هر برند مصالح ساختمانی، از ترکیبات و طرح اختلاط‌های بدست آمده از دانش و آزمایشات خود با استفاده از استانداردهای مربوطه، محصولی را تولید و عرضه می‌نمایند. بدین منظور، کاربر یا مصرف‌کننده، قبل از استفاده هر محصول، باید با دانش خود و یا با کمک از تجربه و دانش افراد مرتبط، از کیفیت محصول اطمینان حاصل نماید و علاوه بر آن، رفتار و عملکرد محصول را شناخته و نسبت به هدف کاربرد مورد نظر آن را انتخاب نماید. گروت‌ها، از تنوع بالایی برخوردارند. بنابراین نوع گروت‌ها، باید براساس کاربرد هدف، تعیین شود. این مقاله با همکاری کارشناسان شرکت تکنوپل، به منظور افزایش آگاهی و یا دانش مصرف‌کننده از رفتار و عملکرد، ،کاربرد، نحوه گروت ریزی، کیفیت و دیگر موارد مرتبط با گروت‌های اپوکسی، تنظیم و ارائه شده است.

گروت‌ اپوکسی چیست و از چه موادی ساخته می‌شوند؟

گروت اپوکسی، ترکیبی از رزین اپوکسی و سخت‌کننده‌های مربوطه بدون نیاز به حلال‌هایی نظیر آب و مواد چسباننده‌ای نظیر سیمان پرتلند می‌باشد. گروت‌های اپوکسی، می‌توانند بهترین عملکرد، را در اکثر شرایط محیطی ارائه دهند. ماهیت غیر متخلخل رزین‌های اپوکسی مورد استفاده در این‌ نوع از گروت‌ها، سبب افزایش مقاومت گروت‌های اپوکسی در برابر نفوذ رطوبت و یا نفوذ آلودگی در آن شده است. این گروت مبتنی براپوکسی، می‌تواند استحکام بالایی را ارائه دهد. گروت‌های اپوکسی در مقایسه با دیگر انواع گروت مثل گروت‌های پایه سیمانی، انقباض بسیار کمتری را شامل می‌شوند. بنابراین در حین استفاده از گروت‌ اپوکسی، هدر رفت گروت بسیار کاهش می‌یابد، که این می‌تواند در کاهش هزینه‌های اجرا تاثیر گذار باشد. گروت‌های اپوکسی، ترک نمی‌خورند و بسیار بادوام هستند.گروت‌های اپوکسی، سال‌ها مشخصات فنی و ساختار فیزیکی خود را حفظ می‌کنند و نیازی به نگه‌داری یا تعمیر مداوم  ندارند. این نوع از گروت‌ها، به دلیل قدرت چسبندگی بسیار خوب، می‌توانند به نوعی نقش یک المان انتقال دهنده‌ بار از المانی باربر به سطحی مشخص را ارائه دهند. علاوه بر این، گروت‌های اپوکسی، عملکردی بسیار عالی را در شرایطی با بارگذاری پایدار و یا بارگذاری تناوبی ارائه می‌دهند. استفاده از گروت‌های اپوکسی، به راحتی و با ساده‌ترین ابزار نیز امکان پذیر است. فرآیند گیرش و یا پخت مناسب گروت‌های اپوکسی، معمولا به ۲۴ ساعت زمان نیاز دارد. گیرش یا پخت گروت‌های اپوکسی، تقریبا سه برابر کمتر از گروت‌های پایه سیمانی است. چنین مشخصه‌ای، می‌تواند در زمانی که سرعت پروژه، حائز اهمیت است، خود را نشان دهد. عملکرد و ویژگی‌های خوب گروت‌های اپوکسی، سبب افزایش تقاضا و در پی آن افزایش کاربردهای آن شده است. آگاهی در رابطه با چنین محصولاتی، می‌تواند درهای جدیدی را به روی سازندگان، پیمانکاران و یا مصرف‌کنندگان گشوده و مسیرهای جدیدی را در زمینه‌های عمرانی پیش روی آنها قرار دهد. شرکت تکنوپل، از ابتدا تاکنون، همواره قصد داشته تا با راهنمایی فعالان عرصه عمران با به روزترین مصالح، آن‌ها را به سوی انتخابی درست نسبت به کاربرد مورد هدفشان سوق دهد.

گروت اپوکسی چیست؟ کاربرد و روش گروت ریزی

گروت‌های اپوکسی چه کاربردهایی را شامل می‌شوند؟

گروت‌های اپوکسی کاربردهای بسیار زیادی دارد. گروت‌های اپوکسی را می‌توان به منظور پر نمودن و ترمیم حفرات، درزها، شکاف‌ها، ترک‌ها و یا هر گونه فضای خالی ایجاد شده تحت هر شرایط محیطی استفاده نمود. علاوه بر این، گروت‌های اپوکسی می‌تواند در اتصال تجهیزات و ماشین‌آلات روی فنداسیون، انتقال بار المان‌های باربر به فنداسیون، اتصال درزهای سازه‌ای، نصب وکاشت میلگرد یا بولت و... به کار گرفته شود. در ادامه به بررسی هرکدام از کاربردهای گروت می‌پردازیم.

گروت اپوکسی در بیس پلیت

یکی از کاربردهای رایج گروت‌های اپوکسی، گروت‌ریزی زیر صفحه ستون یا همان بیس پلیت است. بیس پلیت به نوعی در دسته مهم‌ترین اجزای سازه‌ای قرار می‌گیرد. زیرا بیس پلیت یا صفحه ستون رابط انتقال بار از المان‌های سازه‌ای به فونداسیون و از آنجا به زمین است. بنابراین مصالح متصل‌کننده صفحه ستون یا بیس پلیت به فونداسیون، باید از چسبندگی قوی، با قدرت انتقال بار کافی بهره‌مند باشد. همچنین ساختار فیزیکی و مشخصات مکانیکی این مصالح در طولانی مدت نیز حائز اهمیت است.گروت‌های اپوکسی از جمله مصالح با مقاومت بالا در برابر آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی است. علاوه براین، قدرت چسبندگی بی‌نظیر این نوع از گروت به همراه قدرت باربری و انتقال بار بالای آن، سبب شده تا گروت‌های اپوکسی بتواند دوام بالا و انتقال بار المان‌های باربر به فنداسیون در سال‌های طولانی را تضمین کند.

گروت اپوکسی چیست؟ کاربرد و روش گروت ریزی

گروت اپوکسی در اتصال تجهیزات و ماشین‌آلات به فنداسیون

 ماشین آلات و تجهیزات سنگین، ممکن است در حین کار، بارهایی تناوبی با شدت کم تا زیاد را ایجاد کنند. در صورتی که این تجهیزات به درستی به فونداسیون یا سطح موردنظر متصل نباشد، ممکن است، استفاده از آن به دلیل ارتعاشات بالا، امکان پذیر نباشد. بدین منظور، کارخانه‌ها یا دیگر مصرف‌کنندگان تجهیزات و ماشین‌آلات سنگین، هموار به دنبال مصالحی مناسب برای ایجاد اتصالات مناسب تجهیزات سنگین به فونداسیون هستند. گروت‌های اپوکسی، در دسته مصالحی با ظرفیت بالا در تحمل بارهای تناوبی یا دینامیکی مداوم قرار دارد. این گروت‌ها به دلیل قدرت چسبندگی بالا و مقاومت بالا در برابر حملات شیمیایی یا دیگر اثرات محیطی، اتصالاتی با دوام را بین ماشین‌آلات سنگین و فونداسیون ایجاد می‌کنند.

گروت اپوکسی در ترمیم ترک‌ها

گروت‌های اپوکسی می‌توانند به عنوان ترمیم کننده سطوح آسیب دیده نیز مورد استفاده قرار بگیرند. ترک نوعی آسیب رایج در سطوح بتنی یا دیگر سطوح می‌باشد. ترک‌ها می‌توانند از ریز تا درشت طبقه‌بندی شوند. گسترش ترک، می‌تواند باعث نفوذ آب یا دیگر مواد شیمیایی به سطوح بتنی یا دیگر سطوح شود. این پدیده، به ساختار و یکپارچگی سازه آسیب می‌رساند. به طوری که، مقاومت و خدمت رسانی ساختار را کاهش می‌دهد. بنابراین، ترمیم این نوع از آسیب ،امری ضروری محسوب می‌شود. گروت‌های اپوکسی، از قدرت چسبانندگی بالا و مقاومت بالایی در برابر نفوذ و آسیب‌های ناشی ازحملات شیمیایی برخودرار است. بنابراین، گروت‌های اپوکسی، می‌توانند به عنوان مصالح ترمیم کننده مناسبی برای بتن مورد استفاده قرار بگیرند.

گروت اپوکسی در نصب و کاشت میلگرد، بولت و پیچ و مهره

 بدیهی است که میلگردها، بولت‌ها و یا پیچ و مهره‌های نصب شده در بتن یا دیگر سطوح، باید کشش‌ها و فشارهای ناشی از نیروهای وارده را تحمل کنند. یکی از عوامل موثر در ظرفیت‌های مکانیکی آن‌ها، نوع اتصالشان به سطوح است. مواد نصب و یا مواد اتصال دهنده میلگردها، بولت‌ها و... باید به طوری انتخاب شود تا بتواند کشش‌ها و فشارهای ناشی از نیروهای وارده را تحمل کند. گروت‌های اپوکسی، از مقاومت کششی، فشاری و همچنین قدرت اتصال‌دهندگی بسیار بالایی برخوردارند. بدین منظور به طور گسترده‌ایی در این زمینه کاربرد دارند.

گروت اپوکسی چیست؟ کاربرد و روش گروت ریزی

نحوه اجرای گروت‌های اپوکسی چگونه است ؟

برای اجرا گروت‌های اپوکسی، نیازی به مهارت خاص ویا افراد متخصص می باشد. برای اجرای گروت‌های اپوکسی، یکی از مهم‌ترین و تاثیرگذارترین پارامترها، آماده‌سازی سطح مورد نظر است. قبل از گروت ریزی یا اجرای گروت اپوکسی، سطح باید حتما خشک باشد. علاوه براین، سطوح مورد نظر را باید با ابزاری چون چکش، فرز و... از هرگونه آلودگی نظیر چربی، رنگ، گچ و دیگر آلودگی‌ها پاک کنید. بعد از اطمینان از آماده‌سازی سطح، اجزای سه جزئی و یا دو جزئی گروت‌های اپوکسی، باید بر اساس دیتاشیت ارائه شده از سوی شرکت سازنده و یا شرکت توزیع‌کننده، مخلوط شود. سپس گروت با استفاده از سطل و ماله به سطح مورد نظر انتقال یافته و ۲۴ ساعت، اجازه پخت یا گیرش به آن داده شود. ممکن است روش گروت‌ریزی، دربرخی شرایط متفاوت باشد. بدین منظور پیشنهاد می‌شود، قبل از اجرای گروت یا گروت‌ریزی، از کارشناسان متخصص ما در تکنوپل راهنمایی بگیرید.

گروت اپوکسی چیست؟ کاربرد و روش گروت ریزی

کیفیت و قیمت گروت اپوکسی به چه عواملی وابسته می باشد؟

کاربران یا مصرف‌کنندگان گروت‌های اپوکسی، قبل از خرید گروت اپوکسی باید از کیفیت و اصالت محصول اطمینان حاصل کنند. عوامل بسیار زیادی ممکن است در کیفیت و قیمت گروت اپوکسی از بدو خرید تا بعد از اجرا و نتایج حاصله از آن، تاثیر بگذارد. گروت‌های اپوکسی نیز مانند هر نوع محصول ساختمانی دیگر باید تحت شرایطی خاص نگه‌داری و انبار شوند. در غیر اینصورت، ممکن است محصول از کیفیت بالایی برای مصرف برخوردار نباشد. علاوه بر این، گروت‌های اپوکسی برای گیرش به شرایطی محیطی و دمای مناسبی نیازمند هستند. اگر چنین عواملی در خرید و یا اجرای گروت‌اپوکسی، لحاظ نشوند، ممکن است، نتایج حاصله از آن، کاملا عکس نتایج مورد نیاز شما در پروژه باشد. بنابراین لازم است تا پیمانکاران، سازندگان و فعالان حوزه عمران، با بررسی سوابق تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان محصولات ساختمانی، بهترین را انتخاب و نسبت به تهیه محصولات اقدام کنند. علاوه بر این، باید با دانش خود و یا با کمک گرفتن از افراد متخصص، از تمامی ضوابط اجرا مطلع و آن را به درستی پیاده‌سازی کنند. شرکت تکنوپل، با سال‌ها تجربه در حوزه تامین مصالح ‌مقاوم‌سازی، طراحی، اجرا و مشاوره آماده خدمت‌رسانی به تمام فعالان حوزه عمرانی می‌باشد. جهت اطلاع از هزینه تامین و خرید انواع گروت اپوکسی و گروت پلیمری، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند به وب‌سایت شرکت تکنوپل به آدرس www.technopol.ir مراجعه نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید