از گذشته تا کنون یعنی از زمانی که مصالح بتنی در ساخت و ساز استفاده می شده است باور بر این بوده که بتن از انواع مصالحی است که کاربری دائمی دارد یعنی از زمانی که بتن ساخته می‌شود تا هر زمانی بتن سالم می ماند. اما آیا این اعتقاد درست است؟

ترمیم بتن چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

اگر بخواهیم واقع‌بینانه به قضیه نگاه کنیم باید بگوییم خیر؛ درست است که بتن دوام فوق‌العاده‌ای دارد اما نباید این مطلب را فراموش کنیم که بتن برای اینکه بهترین عملکرد خود را ارائه دهد نیاز به مراقبت و نگهداری‌دارد که در صورت عدم رعایت و نادیده گرفتن آنها بتن کاربری خود را از دست می دهد و یا حتی ممکن است تخریب شود. اینجاست که مقوله ترمیم بتن به کمک ما میآید. در این مقاله قصد داریم با کمک از تجربه کارشناسان شرکت پلی می شما را با مراحل ترمیم بتن آسیب دیده آشنا سازیم. با ما همراه باشید.

چرا امروزه ترمیم بتن از اهمیت بالایی برخوردار است؟

وقتی صحبت از آسیب بتن و تخریب آن می شود همیشه میلگردها هم تحت‌الشعاع قرار می گیرد، زیرا میلگردها عضو جدانشدنی بتن هستند و در صورتی که بخشی از بتن تخریب و میلگردها نمایان شود بدون شک تحت تاثیر آسیب‌هایی از جمله زنگ‌زدگی، هوازدگی و خوردگی براثر مواد شیمیایی و معدنی قرار می گیرد. در صورتی که بتن آسیب دیده به سرعت ترمیم نشود می توان انتظار داشت سازه در برابر بارهای وارده عملکرد مناسبی نداشته باشد و در صورت تداوم این شرایط در آینده نیاز به مقاوم سازی سازه آسیب دیده احساس گردد.

ترمیم بتن چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

آسیب‌های بالقوه که بتن را تهدید می کنند

· آسیب‌ سازه‌ای

آسیب‌های سازه‌ای در پی چند فاکتور می توانند رخ بدهند که در زیر به آنها اشاره می کنیم:

عملیات بتن‌ریزی نامناسب، نشست زمین و رویدادهای طبیعی دیگر مانند زلزله که این مورد دال و دیوار بتنی را با آسیب روبه‌رو می کنند و در پایان انبساط و انقباض زیادی که در پی نوسانات دمایی روی می دهد می تواند بتن را با آسیب روبه‌رو کند.

· آسیب‌هایی که بر اثر عوامل شیمیایی روی می ‌دهند

فرآیندهای شیمیایی مانند کربناته شدن می تواند به سازه‌های بتنی آسیب برساند. ترمیم و تعمیر بتن، در این مورد، بسیار مهم می شود، زیرا درصورتی پایش یا تعمیر مناسب و بموقع انجام نشود، می تواند ساختار بتنی را بیشتر متلاشی کند.

· خوردگی میلگردها و آرماتورهای بتن

ترکیب عناصر حساس به خوردگی و زنگ‌زدگی در فولاد برای میلگردها خطر بالقوه ایست و می تواند خسارات جبران ناپذیری به سازه بتن آرمه وارد کند.

در ادامه فاکتورهای دیگری که میتوانند آسیب بتن را در پی داشته باشند بصورت موردی بیان شده است:

· آرماتورگذاری ناصحیح و غیراصولی

· تخریب بر اثر آتش‌سوزی

· تخریب بر اثر انفجار

· بارگذاری بیش از حد بر روی سازه

روشها و راهکارهای اصلی ترمیم بتن کدام است؟

بر اساس میزان و نوع آسیب وارد به بتن روش های ترمیم بتن دسته ‌بندی می شوند.

· تعمیر کامل شامل حذف بتن آسیب دیده، جایگزینی فولاد تقویت شده و اجرای بتن تازه و جدید است.

· ترمیم بخشی از بتن گزینه دیگری است که از ملات ترمیمی اپوکسی و ملات ترمیمی اصلاح شده پلیمری برای ترمیم و تعمیر مجدد سطوح بتنی آسیب دیده استفاده می کند.

مصالح مورد استفاده برای ترمیم بتن چیست؟

ملات ها و مصالح ترمیم بتن به طور خاص برای بازیابی عملکرد اصلی بتن آسیب دیده طراحی شده اند. این ملاتها به ترمیم عیوب بتن، بهبود جلوه‌ی بصری، بازیابی یکپارچگی سازه، افزایش دوام و افزایش طول عمر سازه کمک می کنند. گفتنی است روش مقاوم‌سازی و ترمیم بتن در بیشتر پروژهها یکسان است و دربرگیرنده پر کردن ترک‌ها و درزها است، چیزی که متفاوت است و در هر پروژه ‌ای بنابر نوع آسیب وارده و میزان آن متغیر است مصالح و ملات ترمیمی موررد استفاده است.

ملات های تعمیری بتن بر اساس ترکیب بکار رفته معمولا به دو گروه سیمانی و اپوکسی تقسیم می شوند و می توانند برای کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار گیرند.

ملات ترمیم بتن شرکت پلی می برای کارهای مرمتی، ترمیم بتن آسیب دیده در انواع سازه ها اعم از ساختمان ها، پل ها، زیرساخت ها مناسب است.

ویژگی‌ها و برتری‌های بکارگیری ملات ترمیمی بتن چیست؟

با مشاوره و کمک گرفتن از کارشناسان فنی و انتخاب ملات ترمیمی مناسب برای کار ترمیم در هر پروژه می توانید شاهد بهترین عملکرد بتن مورد نظر باشید.

· کسب گیرش و مقاومت اولیه سریع

· صرفه اقتصادی با کاربری آسان

· ایجاد پیوند قوی با بتن

· قابل استفاده در انواع پروژه‌های ترمیم بتن

· در انواع گوناگون با کاربری‌های متفاوت. (ملات های پایه اپوکسی، سیمانی و پایه پلیمری)

· با قابلیت پمپاژ، پرداخت‌کاری آسان و کارایی و روانی بالا

· ترمیم بتن در فضاهای داخلی و نمای ساختمان

ترمیم بتن چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

ملات ترمیمی اصلاح شده با پلیمر چیست؟

ملات تعمیر اصلاح شده پلیمری یا ملات پلیمری سیمانی یک ملات بر پایه سیمان اصلاح شده پلیمری با کیفیت بالا برای ترمیم و تعمیر بتن آسیب‌دیده است. ملات تعمیر اصلاح شده پلیمری استحکام چسبندگی و مقاومت فشاری را افزایش می‌دهد. ملات ترمیم اصلاح شده پلیمری، ملات ترمیم با کاربرد آسان با چسبندگی عالی به سطوح بتنی می باشد که می توان از آن در سطوح عمودی مانند ترمیم ستون بتنی آسیب دیده و سطوح افقی مانند ترمیم تیرهای بتنی استفاده نمود.

ملات ترمیم رزین اپوکسی چیست؟

ملات تعمیر اپوکسی در بسته های با وزن استاندارد مشخص آماده برای اختلاط و استفاده در محل عرضه می شود که خواص و عملکرد ثابتی دارد. گیرش سریع ملات ترمیم رزین اپوکسی برای تعمیر کف های بتنی دارای تردد زیاد مناسب است.

از ملات ترمیم رزین اپوکسی برای ترمیم انواع آسیب‌های بتن از قبیل: از ویبره نامناسب بتن، آرماتور ‌گذاری نامناسب، خوردگی میلگردها، ترک خوردگی سطح بتن، جداشدگی سنگدانه‌ها، کرم‌خوردگی بتن و بتن‌ریزی نادرست استفاده می شود.

انواع کاربرد ملات ترمیمی بتن کدام است؟

پیوند دائمی و استحکام از ویژگیهای مهم یک ملات ترمیمی است که در پروژه ‌های مختلف ترمیم بتن باید رعایت شود. درزیر انواع کاربردهای ملات‌ ترمیم آورده شده:

· ترمیم تیر بتن

· ترمیم دال بتنی

· ترمیم ستون بتنی

· ترمیم دیوار برشی بتنی

· ترمیم فونداسیون

· ترمیم روسازی بتنی راهها

ترمیم بتن چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

در هنگام انتخاب ملات ترمیمی بتن این نکات را رعایت کنید

هنگامی که به دنبال تعمیر بخش‌های کوچکی از سازه بتنی هستید، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که به چه نوع ملات تعمیری نیاز دارید. در این قسمت نحوه انتخاب ملات تعمیر بتن را به شما آموزش می دهیم.

هنگام انتخاب ملات ترمیمی، اولین قدم این است که ملات انتخاب شده ما برای نوع کاربردی که مدنظر ماست مناسب باشد. در این صورت یک بتن مرمت شده مناسب و بادوام به دست می آید که عمر مفید سازه را تا حداکثر ممکن افزایش می دهد.

ملات تعمیری به 4 دسته مختلف طبقه بندی میشود. طبقه بندی های مختلف بسته به ویژگی های عملکرد، محل استفاده را مشخص می کند. شناخته شده ترین این ویژگی های عملکردی مقاومت فشاری است در زیر این دسته‌بندی آورده شده است ( منظور از عبارت R نوع ملات مورد نظر است که با شماره دسته‌بندی شده):

1. R1: فقط برای کاربردهای غیر سازه ای مانند تعمیرات سطحی بتن برای بدست ‌آوردن نمای مناسب است و دارای حداقل مقاومت فشاری 10Mpa است.

2. R2: فقط برای کاربردهای غیر سازه ای مناسب است، اما کمی قوی تر از R1 با مقاومت فشاری 15Mpa می‌باشد.

3. R3: مناسب برای تعمیرها و ترمیم‌ها در بخش سازه‌ای بتن با مقاومت فشاری .25Mpa

4.  :R4بالاترین رتبه در دسته بندی با مقاومت فشاری کمینه 45Mpa، مناسب برای انواع کارهای ترمیم و مرمت.

ویژگی های کلیدی ملات تعمیر بتن عبارتند از:

· ملات داخل بسته بندی فقط نیاز به اختلاط با آب دارد

· خواص فیزیکی مواد عمل آوری شده ملات مشابه بتن پایه است

· انقباض کم و استحکام پیوند بالا، سازوکار مناسب بتن را پس از ترمیم و مرمت، تضمین می کند

· مناسب برای ترمیم و مرمت سازه بتنی در ساختمان‌های تجاری، سازمانی و مسکونی چند واحدی

پیش‌بینی و تحلیل بازار جهانی ملات‌های ترمیم بتن

بازار جهانی ملات تعمیری بتن در سال 2018 بالغ بر 2 میلیارد دلار بود و انتظار می رود تا سال 2027 به 3.6 میلیارد دلار برسد که با رشد 7 درصدی در طول دوره پیش بینی شده است. برخی از عوامل مانند افزایش جمعیت و نیاز به مسکن و ساخت و ساز بیشتر از یک سو و از سویی دیگر نیاز به بهره‌وری و کاربری بهتر و طولانی‌تر ساختمان‌های موجود باعث رشد بازار در زمینه ملات‌های ترمیمی می‌شود. نوع ملات سیمانی اصلاح‌شده پلیمری بیشترین سهم بازار را با بیش از 87 درصد در سال 2019 در اختیار داشت. تخمین زده می‌شود که بازار ملات‌های پلیمری پیشروی خود را طی سالهای آینده نیز حفظ کند وسهم بسزایی در بازار جهانی داشته باشد.

ترمیم بتن چیست و چگونه انجام می‌گیرد؟

ملات ترمیم کننده بتن را از کجا تهیه کنیم؟

شرکت پلی می یکی از بزرگترین تامین‌کنندگان مصالح مورد نیاز جهت ترمیم و مقاوم‌سازی انواع سازه‌ها، در راستای تامین نیازهای کشور اقدام به تولید و ارائه انواع ملات ترمیم کننده بتن شامل ملات پایه اپوکسی دو جزئی، ملات پایه اپوکسی سه جزیی و ملات ترمیمی پایه پلیمری - سیمانی نموده است. جهت اطلاع از هزینه تامین و خرید انواع ملات ترمیم بتن، کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم می‌توانند به وب‌سایت شرکت پلی می به آدرس www.polyme.ir مراجعه نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید