ساعاتی پس از آن‌که وزیر امور خارجه روسیه از دریافت تضمین کتبی آمریکا در خصوص توافق هسته ای ایران خبر داد، نماینده این کشور در مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز تکرار کرد که ادعای مسدود کردن توافق وین از سوی روسیه یک دروغ است.

اولیانوف: مسدود کردن مذاکرات وین از طرف روسیه دروغ است

به گزارش سلام نو به نقل از جام جم آنلاین، میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین که ریاست هیات روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ ها را برعهده دارد، روز سه‌شنبه در توئیتی نوشت: ما گمانه‌زنی‌های زیادی را در مورد «خواسته‌های لحظه آخری روسیه در مرحله پایانی مذاکرات وین» که ظاهرا توافق وین را مسدود می‌کند مشاهده می‌کنیم.

وی با بیان اینکه «همانطور که در هفته گذشته چندین بار توییت کردم که این یک دروغ است، افزود:  برخی از خواسته‌های روسیه پذیرفته شده است.

مذاکرات رفع تحریم‌ ها در وین جمعه گذشته به پیشنهاد مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شد و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌ها بازگشتند.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه دیروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: علت بازگشت مذاکره‌کنندگان به پایتخت‌ها، یک تنفس و توقف کوتاه است. برخی از بن‌بست یا اتمام مذاکرات نام بردند که توضیح داده شد این توقف تنفسی به درخواست هماهنگ کننده کمیسیون مشترک و هماهنگ کننده برجام بوده است.

درحالی که برخی رسانه های غربی تضامین مورد نظر روسیه را عامل وقفه در مذاکرات عنوان کرده‌اند، خطیب زاده گفت: فروکاستن آنچه که در وین اتفاق می‌افتد به یک یا دو عامل، روشن کننده وضعیت نیست. چند موضوع کلی و البته محدود باقی مانده که تصمیمات آن باید در واشنگتن اتخاذ شود.

وی با بیان اینکه ما در نقطه‌ای قرار داریم که به وین بر می‌گردیم و دور نهایی و رسیدن به یک توافق خوب و پایدار را برگزار می‌کنیم، گفت: الان منتظر پاسخ آمریکا هستیم. البته رایزنی‌ها در سطوح مختلف ادامه دارد و وزرای امور خارجه کشورها مدام با هم در ارتباط هستند و مذاکره کنندگان ارشد نیز با هم در ارتباط هستند.

در همین حال سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز اعلام کرد که مسکو از واشنگتن تضمین کتبی دریافت کرده مبنی بر اینکه تحریم‌هایی که بخاطر جنگ اوکراین علیه روسیه وضع شده است، به همکاری مسکو با تهران مربوط نمی شود.

وی در کنفرانس خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود افزود که مذاکرات وین وارد مرحله آخر شده و دو کشور مشغول آماده سازی اسناد جدید نهایی سازی سطح جدیدی از همکاری هستند.

کد خبرنگار: ۱۳
۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید