سالیوان می‌گوید کشورش به دقت نظاره‌گر میزان حمایت مادی یا اقتصادی پکن از مسکو است و چنین حمایت‌هایی تبعاتی برای چین خواهد داشت.

هشدار جیک سالیوان به چین درباره کمک به روسیه

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری آمریکا هشدار داد اگر پکن به مسکو برای دور زدن تحریم ها کمک کند «قطعا» با تبعاتی مواجه خواهد شد.

روزنامه گاردین نوشت: سالیوان قرار است امروز دوشنبه با «یانگ جی آی ای سی های» دیپلمات ارشد چین در رم دیدار کند.

این هشدار همزمان با انتشار گزارش هایی درباره درخواست کمک نظامی روسیه در جنگ اوکراین مطرح شده است.

گاردین نوشت: شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهار نظر درباره درخواست روسیه از چین برای ارائه تجهیزات نظامی از زمان حمله این کشور به اوکراین خودداری کرده است.

روزنامه فایننشال تایمز، واشنگتن پست و نیویورک تایمز روز یکشنبه به نقل از مقام های آمریکایی موضوع درخواست کمک روسیه از چین را گزارش کردند.

واشنگتن پست نوشت: یک مقام ناشناس آمریکایی از اظهارنظر درباره این که درخواست روسیه شامل چه نوع سلاح هایی می شود و پاسخ چین به این درخواست چه بوده است، خودداری کرد.

سالیوان پیشتر به شبکه خبری سی ان ان گفته بود که آمریکا بر این باور است که چین از برنامه ریزی روسیه برای حمله به اوکراین قبل از آغاز این حمله با خبر بوده است هر چند که پکن احتمالا از دامنه چنین حمله ای مطلع نبوده است.

اکنون، سالیوان می گوید کشورش به دقت نظاره گر میزان حمایت مادی یا اقتصادی پکن از مسکو است و چنین حمایت هایی تبعاتی برای چین خواهد داشت.

گاردین به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا نوشت: جنگ اوکراین «موضوع مهمی» در نشست سالیوان با یانگ (دیپلمات چینی) خواهد بود. این دیدار بخشی از تلاش های گسترده تر واشنگتن و پکن برای حفظ ارتباطات خود و مدیریت رقابت بین دو کشور بزرگ اقتصادی جهان خواهد بود.

مقام آمریکایی همچنین با اشاره به این که این دیدار در بحبوحه جنگ اوکراین انجام می شود گفت دو طرف درباره تاثیر این جنگ بر امنیت منطقه و جهان مذاکره خواهند کرد.

آمریکا و متحدانش تحریم های بی سابقه ای را به دلیل حمله به اوکراین علیه روسیه اعمال کرده اند و واردات انرژی مسکو را منع کرده اند و در عین حال میلیاردها دلار کمک انسانی و نظامی در اختیار اوکراین قرار داده اند.

سالیوان در مدت حضور خود در رم با لوئیجی ماتیولو، مشاور دیپلماتیک نخست وزیر ایتالیانیز درباره هماهنگی در واکنش جهانی قوی به جنگ روسیه علیه اوکراین مذاکره خواهد کرد.

کد خبرنگار: ۱۸
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید