تنها شش روز دیگر تا پایان معاملات سال ۱۴۰۰ باقی مانده است و سپس بورس تا ۵ فروردین ماه تعطیل خواهد بود. سال آینده در حالی بورس کار خود را آغاز خواهد کرد که دو تغییر مهم در بورس اتفاق خواهد افتاد.

 دو تغییر مهم در بورس در سال ۱۴۰۱

به گزارش سلام نو به نقل از تابناک، تنها شش روز دیگر تا پایان معاملات سال ۱۴۰۰ باقی مانده است و سپس بورس تا ۵ فروردین ماه تعطیل خواهد بود. سال آینده در حالی بورس کار خود را آغاز خواهد کرد که دو تغییر مهم در بورس اتفاق خواهد افتاد. این دو تغییر بورسی چیست؟

تغییر تعداد مظنه از ۱۵ فروردین

در ۲۰ آذرماه سال جاری بود که محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه دیداری را با مسئولان سازمان بورس داشتند. همان گونه که از فیلم زیر مشخص است ایشان در آن جلسه به مسئله مظنه‌ها هم ورود کردند. رئیس قوه قضائیه در آن جلسه با اشاره به دسترسی کارگزاری‌ها و سازمان بورس به کلیه ردیف‌ها و سفارشات عرضه و تقاضا گفت: این در حالی است که سهامداران عادی به صورت آنلاین حداکثر ۵ ردیف از سفارشات را می‌توانند مشاهده کنند.

این انتقاد رئیس قوه قضائیه موجب شد تا بررسی تغییر تعداد مظنه‌ها در دستور کار قرار بگیرد. سرانجام محسن خدابخش معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس در گفتگو با خبر ساعت ۲۱ شبکه یک سیما در مورخه ۱۵ اسفند اعلام کرد: در راستای ارتقای شفافیت معاملات روزانه، نمایش عمق مظنه‌ها از ۵ مظنه به ۲۰ مظنه افزایش می‌یابد و از ۱۵ فروردین هم اجرا خواهد شد؛ بنابراین تغییر تعداد مظنه‌ها و افزایش آن یکی از مهمترین تغییرات بورسی سال ۱۴۰۱ خواهد بود.  

تغییر دامنه نوسان به ۱۰ درصد

اعتراضات به محدود بودن دامنه نوسان سرانجام باعث شد تا سازمان بورس مجدانه به فکر تغییر دامنه نوسان بیفتد. صحبت‌هایی در سال جاری مبنی بر بازتر شدن دامنه نوسان مطرح شد. مجید عشقی رئیس سازمان بورس وعده داد که تا پایان سال جاری این اتفاق رخ دهد و دامنه نوسان تغییراتی را داشته باشد، اما احتمالا این اتفاق در سال آینده رخ خواهد داد.

در همین زمینه محسن خدابخش نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار به آخرین تصمیمات اتخاذ شده در زمینه تغییر دامنه نوسان اشاره کرد و افزود: اینکه عنوان می‌شود دامنه نوسان در هیچ جای دنیا وجود ندارد، بحثی کاملا اشتباه است، بلکه در همه بازارهای دنیا محدودیت و توقف‌هایی برای معاملات در نظر گرفته شده تا قیمت سهام شرکت‌ها بیشتر از میزان مشخص افت نکند.

خدابخش گفت: برخی معتقدند که دامنه نوسان همراه با کشورهای دنیا به ٢٠ درصد تغییر پیدا کند، اما با توجه به اینکه بخش زیادی از بازار سرمایه ایران را افراد مبتدی تشکیل داده‌اند و شامل سهامداران خرد می‌شوند، این اقدام چندان با وضعیت بازار جور نیست و نمی‌توان اقدام به اجرای آن کرد.

به گفته نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در کنار این مسایل ما معتقد به افزایش دامنه نوسان هستیم که این اتفاق باید به صورت تدریجی رخ دهد.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: براساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده قرار بر این است که دامنه نوسان تا ١٠ درصد تغییر کند.

نایب رییس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در یک هفته پایانی سال هیچ اتفاق و تغییری در دامنه نوسان رخ نمی‌دهد و به احتمال زیاد درصد در نظر گفته شده از سال ١٤٠١ اجرایی خواهد شد.

کد خبرنگار: ۱۳
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید