جلوه‌های زیبای بلورهای نمک در حال شکل ‌گیری، تراکم بلورهای نمک بر روی شن‌ زارها، چاله‌های نمکی و حوضچه‌های آب از ویژگی‌های خاص این منطقه هستند.

 کفه نمکی اثری بی‌نظیر در بردسکن

به گزارش سلام نو، کفه نمک با نام علمی پالایا از آثار طبیعی و بی نظیر ایران در شهرستان بردسکن است. کفه نمکی به جهت وضعیت بی‌ نظیر و چشم‌ اندازهای طبیعی کویری مورد توجه گردشگران و علاقه ‌مندان داخلی و خارجی بوده و جلوه‌های زیبای بلورهای نمک در حال شکل ‌گیری، تراکم بلورهای نمک بر روی شن‌ زارها، چاله‌ های نمکی و حوضچه ‌های آب ناشی از تعریق خاک از دیگر ویژگی‌ های منحصر به فرد این زیستگاه طبیعی میباشد که آن را در کشور و منطقه به یک زیستگاه منحصر به فرد تبدیل کرده است. طبیعت زیبا و منحصر به فرد کفه نمکی بردسکن در ۸ دی ۱۳۹۰ به عنوان نخستین اثر طبیعی از استان خراسان رضوی در فهرست آثار طبیعی ایران با شماره ۱۵۷ به ثبت رسید.

کفه نمکی بردسکن - سایت گردشگری ایران

کویر نمکی یا کفه نمک از جلوه های زیبا و طبیعی کویری در جنوب استان خراسان رضوی است که در حد فاصل بین شهرستان بردسکن در شمال و شهرستان بجستان در جنوب قرار گرفته است. با توجه به میزان بارندگی سالیانه و تجمع رواناب فصلی در این منطقه، هرسال شاهد پدیدار شدن دریاچه کویری گسترده و زیبایی به مدت چند ماه در سال می باشیم. ترکیبات نمکی که به صورت محلول به این پلایا منتقل می شوند پس از تبخیر آب به عنوان محل برداشت نمک مورد استفاده اهالی قرار می گیرد. ترکیبات نمکی به صورت بلور ها و کریستال های نمکی مناظر شگفت انگیزی را بوجود می آورند که بازدید کنندگان را به خود جلب می نمایند. پلایای بردسکن علاوه بر تجمع املاح نمکی محل زندگی پرندگان مهاجر در چند ماه از سال نیز می باشد و از این جهت از نظر زیست محیطی محلی مناسب و ارزشمند است. این پدیده زیبای کویری در سال ۹۱ به نام پلایای بردسکن تحت عنوان میراث طبیعی و تاریخی کشور به ثبت رسید.

کفه نمک یا پلایا

کفه نمک با نام علمی پالایا از آثار طبیعی و بی نظیر ایران در شهرستان بردسکن است که در گذشته به شکل سنتی و به عنوان معدن نمک بهره ‌برداری می‌ شده ‌است، همچنین در چرم سازی و سالامبور (دباغی پوست) مورد استفاده قرار می ‌گرفته‌ است. پالایا در پست ‌ترین مناطق بعضی از حوضه ‌های آبریز دشت‌ های مسطحی با مشخصات ویژه تشکیل می‌ شود که عمدتاً در مناطق خشک و به نسبت گرم و کم ‌باران قرار گرفته ‌اند و اغلب توسط نهشته‌ های دریاچه‌ ای و تناوب لایه‌ های رس، سیلت و نمک پوشیده می ‌شود. جلوه ‌های زیبای بلورهای نمک در حال شکل ‌گیری، تراکم ساختاری بلورهای نمک بر روی شنزارها، ایجاد چاله‌ های نمکی و حوضچه‌ های آب حاصل از تعریق خاک از دیگر ویژگی ‌های منحصر به فرد این زیستگاه طبیعی است و آن را در کشور و منطقه به یک زیستگاه منحصر به فرد تبدیل کرده‌ است.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3136/9.jpg

موقعیت جغرافیایی

این پهنه نمکی از سطح دریاهای آزاد ۸۰۵ متر ارتفاع دارد و با وسعت تقریبی ۷۸۸۸ هکتار متعلق به دوران سوم (کرتاسه) و چهارم (آئوسن) زمین ‌شناسی است که با جهتی شمال شرقی ـ جنوب غربی در جنوب شهرستان بردسکن واقع شده و به طور کلی اتفاقات زمین ‌شناسی منطقه موجب پدید آمدن چشم‌ اندازی زیبا از طبیعت بیابانی ـ کویری و رسوبات تبخیری نمکی شده‌ است.

شرایط اقلیمی

این منطقه دشتی هموار است که در آن پستی و بلندی خاصی مشاهده نمی‌ شود و از نظر اقلیمی در ناحیه گرم و خشک بیابانی قرار گرفته، تعداد ماه‌ های خشک آن ۷ ماه و حدود ۹۵ روز در سال یخبندان است. هرچند که در این کفه نمکی امکان رشد گیاهان وجود ندارد، اما در حاشیه‌ های این زیستگاه کویری گونه‌ های گیاهی شورپسند از جمله سالسولا، سالیکورنیکم، گز، آتریپلکس رشد می ‌کنند و همچنین گونه‌ های مختلفی از پرندگان دیده می ‌شوند.

امکانات گردشگری

صرف صبحانه محلی (تخم مرغ شیره که یکی از اصیل ترین غذاهای خراسان می باشد) در کنار سیاه چادر عشایری و نوشیدن چای آتشی و دمنوش های کویر به همراه سیب زمینی زغالی، تجربه لذت بخش بوده و تداعی گوشه ای از زندگی کویری زیر آسمان نیلگون در هوای دل انگیز را برای گردشگران به همراه خواهد داشت. تعدادی دوچرخه نیز در منطقه برای دوچرخه سواری روی کویر نمک وجود دارد. نوازندگان تار هم در بین این مجموعه مشغول نواختن موسیقی سنتی هستند. در شبی پرستاره همراه با بادی خنک در چادر سیاه، شب را به صبح رساندن لذت بخش است.

https://fa.tripyar.com/uploads/picture/3136/5.jpg

جاذبه‌های گردشگری منطقه

کویر نوردی در مسیری بین تاغزارها و کال باستانی کندر که مناظر حیرت انگیزی را در لنز دوربین های عکاسان گردشگر و خاطره خانواده ها ثبت می نماید، لذت یک کویر بکر را برای گردشگران به همراه خواهد داشت. دیدن روستای کاهه و بازدید از بافت قدیمی روستا و صرف اشکنه قورمه که از لذیذترین غذاهای منطقه کویری خراسان است مزه بیاد ماندنی را برای گرشگران رقم می زند.

موقعیت مکانی

منطقه طبیعی کفه نمک در حد فاصل بین شهرستان بردسکن در شمال و شهرستان بجستان در جنوب قرار گرفته است. این منطقه در جنوب شهرستان بردسکن و در ۱۲ کیلومتری جنوب روستای رحمانیه در بخش شهرآباد قرار دارد.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید