شبکه آبیاری و زهکشی آبپخش، به عنوان قدیمی ‌ترین شبکه آبیاری کشور مطرح است که در سال ۱۳۲۰ توسط کارشناسان آلمانی ساخته شده و هنوز هم کاربرد دارند.

آیا به طولانی‌ترین جاده نخلستانی جنوب ایران سفر کرده‌اید؟

به گزارش سلام نو، نخلستان های آبپخش بوشهر از جاهای دیدنی شهرستان دشتستان استان بوشهر است. به خاطر این نخلستان ‌ها شهر آبپخش به نگین سرسبز بوشهر مشهور شده است. نخلستان ‌های آب پخش بوشهر طولانی ‌ترین جاده دارای نخل در جنوب ایران است. نخل ‌های سر به فلک کشیده این جاده زیبایی توصیف نشدنی دارد. این جاده در شاهراه بین استان‌ های بوشهر، خوزستان و هرمزگان واقع شده است.

آبپخش؛ معرفی طولانی ترین جاده نخلستانی جنوب کشور | کرونا ۷۰ درصد هتل‌های  بوشهر را تعطیل کرد - چمدان - رسانه سفر، گردشگری و میراث فرهنگی

منطقه آبپخش واقع در استان بوشهر به علت بهره گیری از کانال‌ های پر آب که از رودخانه شاپور سرچشمه می ‌گیرد طبیعتی بسیار زیبا و چشم نواز به خود گرفته است. وجود نخل‌ های زیاد منظره بسیار دلنوازی به بافت این شهر بخشیده است. به دلیل این سرسبزی و طراوت، آبپخش به نگین سرسبز بوشهر معروف است. نخلستان‌ های آب پخش با کانال ‌های پرآب رودخانه شاپور و دالکی آبیاری می ‌شوند. کانال ‌های پرآب با نخل‌ های سرسبز چشم‌ انداز بسیار زیبا را بوجود آورده که هر مسافری را وادار به توقف در این جاده و نخلستان‌ ها می ‌کند. به خصوص زمانی که نخلستان‌ ها آبیاری می ‌شوند، انعکاس نخل‌ ها ‌در آب زیبایی آنها را دو چندان می ‌کند. شبکه آبیاری و زهکشی آبپخش، به عنوان قدیمی ‌ترین شبکه آبیاری کشور مطرح است که در سال ۱۳۲۰ توسط کارشناسان آلمانی ساخته شده و هنوز هم کاربرد دارند. آبپخش قطب تولید خرما تلقی می ‌شود و خرماهای این منطقه بعنوان بهترین انواع خرما در بازار ایران خرید و فروش می ‌شود. درآمد و شغل اکثر مردمان این شهر نیز از طریق تولید خرما تامین می‌ شود به طوریکه سی و پنج درصد از خرمای تولید شده در استان بوشهر به این شهر تعلق دارد. خرماهای نخلستان‌ های آبپخش از نوع کبکاب، شیخالی، محبوبی، برهی، حاج باقری، قندی، شکری بریمی و گنتار است. سایر محصولات کشاورزی در این شهر انجیر، هندوانه، طالبی، لیمو، انار، گندم، غلات، سبزیجات و صیفی‌ جات است. سرکه خرما یکی دیگر از محصولات تولید شده منطقه آبپخش است که به عنوان محصول محلی به فروش می ‌رسد و مردم می‌ توانند به عنوان یک محصول در آمد زا از آن استفاده کنند. سرکه خرمای این منطقه از محبوب‌ ترین سرکه‌ های تولیدی در جنوب کشور به شمار می ‌رود. این سرکه با خرماهای نامرغوب به عمل می ‌آید و طعم بسیار خوبی دارد.‌ همچنین این نوع سرکه بیشتر در ترشیجات به کار برده می ‌شود. علاوه بر خرما، صنایع دستی شهر آب پخش نیز مشهور است. صنایع دستی این شهر از درخت خرما تهیه می ‌شود که شامل حصیر، زنبیل و دمکش است. در این شهر غرفه ‌های صنایع دستی و محصولات کشاورزی زیادی به چشم می ‌خورد. هرسال جشنواره‌ های متعددی برای عرضه محصولات و صنایع دستی آبپخش به مسافران برگزار می ‌شود که با استقبال خوبی همراه است.

نخلستان آبپخش

موقعیت مکانی

نخلستان ‌های متراکم آبپخش بوشهر در مسیر مسافران و گردشگرانی که از طرف بوشهر و برازجان عازم شهرستان ‌های گناوه، دیلم و استان خوزستان هستند، واقع شده است. شهر آبپخش نیز در شصت کیلومتری بوشهر و در شانزده کیلومتری شهر برازجان قرار دارد.

سایر جاذبه‌های گردشگری منطقه

پارک خضرا به عنوان بزرگترین پارک گردشگری استان بوشهر هر روز میزبان صد ها مسافری است که از این دیار عبور می ‌کنند. این پارک دارای فضای سبز گسترده و بسیار وسیعی است. مکان ‌های گردشگری دیگری که در آبپخش بوشهر می‌ توان نام برد عبارتند از: پارک خلیج فارس و منطقه چهارراه. منطقه چهار راه یکی از مناطق دیدنی آبپخش محسوب می ‌شود که وجود تپه‌ های سرسبز و درختان سدر محلی این منطقه را زیباتر کرده و باعث شده تا مسافران و گردشگران در صورت ورود به این منطقه از این محل برای استراحت و لذت بردن از فضای آرام آن استفاده کنند.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید