۱۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۳
کد خبر: 55339537

این بنا آرامگاه چیش پش، جد کوروش بزرگ هخامنشی است. در ساخت این بنا مانند دیگر سازه‌های ساخته شده توسط معماران هخامنشی هیچگونه ملاتی به کار نرفته‌ است.

سفری به آرامگاه جد کوروش بزرگ

به گزارش سلام نو، این آرامگاه متعلق به جد کوروش بزرگ هخامنشی، چیش پش است. باستان شناسان تایید کرده‌ اند که این اثر متعلق به سال ۶۰۰ پیش از میلاد، دوره هخامنشیان است. این آرامگاه حدود صد سال قبل از کوروش بزرگ بنا شده که شبیه آرامگاه کوروش بزرگ اما در اندازه کوچکتر ‌است و دارای سقفی شبیه آرامگاه کوروش بزرگ است.
گور دختر در سال ۱۳۷۶ با شماره ۱۸۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

زلزله به آثار تاریخی دشتستان آسیبی نرسانده است - اداره کل میراث  فرهنگی,صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر | اداره کل میراث فرهنگی,صنایع دستی  و گردشگری استان بوشهر

بنای گور دختر یکی از قدیمی‌ ترین آثار معماری شهرستان دشتستان در استان بوشهر است که قدمت آن به دوره هخامنشیان برمیگردد. این بنای تمام سنگی در محلی به نام دشت «پشت پر» واقع شده است.
در میانه دشت پشت پر بنایی تمام سنگی وجود دارد که در میان مردم محل به گوردختر شهرت یافته است. دلیل اینکه چرا این بنا به گوردختر معروف و خوانده میشود، به درستی معلوم نیست. بسیاری از مردم بر این باورند که این بنا آرامگاه دختر کورش، بنیانگذار سلسله هخامنشیان است. در حالی که صحت ندارد، زیرا کوروش بزرگ هخامنشی حدود یک قرن بعد از قدمت این بنا متولد شده و روی کار آمده است.
گوردختر اولین بار به وسیله «لویی واندنبرگ» باستانشناس شهیر بلژیکی در سال ۱۳۳۹ خورشیدی کشف شد. گوردختر که قدمتش به قرن هفتم یا ششم قبل از میلاد می‌ رسد، از ۲۴ قطعه سنگ بزرگ تشکیل شده است که در سنگها سوراخ هایی تعبیه شده و سنگها با بست های آهنی به هم وصل شده‌ اند.
هیچ گونه سنگ نبشته یا سنگ نگاره ای بر روی این بنا دیده نشده است، اما شباهت بسیار آن به آرامگاه کوروش بزرگ در پاسارگاد و همچنین شیوه ی معماری و به ویژه تراش سنگ های این آرامگاه سراسر سنگی به روشنی گویای این است که این اثر یک بنای هخامنشی است. شباهت این آرامگاه به آرامگاه کوروش بزرگ به اندازه ای است که هر بیننده ای در نخستین نگاه، به یاد آرامگاه کوروش بزرگ می افتد.

گوردختر» هخامنشی؛ غریبه‌ای در دشتستان + عکس | فکر شهر

مشخصات معماری

کل بنا از ۲۴ قطعه سنگ در ابعاد مختلف ساخته و بوسیله بست‌ های دم چلچله‌ ای به یکدیگر متصل شده‌ اند. در ساخت این بنا مانند دیگر سازه‌ های ساخته شده توسط معماران هخامنشی هیچگونه ملاتی به کار نرفته‌ است. بر بالای این مقبره قسمتی فرو رفتگی شبیه به یک قاب وجود دارد که احتمالاً جایگاه قرار گرفتن کتیبه‌ ای مربوط به آن بوده‌ است.  ارتفاع واقعی بنا چهار و نیم متر است.
برای وارد شدن به داخل این آرامگاه می‌ بایست از ورودی آن که با ابعاد ۹۰ ×۶۷ سانتیمتر است، به طور خمیده گذشت و به داخل اتاق اصلی رفت. در انتهای اتاق و در کف آن، چسبیده به ضلع جنوبی یک گودی بیضی شکل در کف سنگ کنده شده که معلوم نیست به چه منظوری حجاری و تعبیه شده است. سقف آرامگاه به وسیله دو تخته سنگ بزرگ پوشیده شده و بر بالای سقف سنگ دیگری به شکل نیمه‌ استوانه که درون آن خالی است، قرار دارد و به طرز بسیار جالب و معماری خاصی حجاری و قرار داده شده است و در دو سر آرامگاه و در قسمت فوقانی بام دو تخته سنگ بزرگ به شکل مثلث قرار دارد. پروفسور «واندنبرگ» عقیده دارد که گوردختر مقبره «چیش پش» دوم (۶۴۰ ـ ۶۷۵ ق‌.م) یکی از اجداد کورش سوم (موسس سلسله هخامنشیان) است. از آنجایی که گوردختر شبیه آرامگاه کورش است، گفته می‌ شود آرامگاه کورش در پاسارگاد به تقلید از آرامگاه یکی از اجداد او یعنی «چیش پش» ساخته شده است. همچنین آرامگاه کورش که حدود یک قرن و نیم بعد از آرامگاه «چیش پش» ساخته شده، از لحاظ تکنیک و ابعاد بزرگ‌ تر و پیشرفته تر از آن است و این خود بهترین دلیل بر قدیمی‌ تر بودن آرامگاه گوردختر است.

آرامگاه کوروش در پاسارگاد است؟

مسیر دسترسی:

گور دختر در دشت «میانکوهی پشت پَر» در تنگ ارم در بخش مرکزی شهرستان دشتستان در استان بوشهر و در جاده برازجان–کازرون قرار دارد.
برای رسیدن به دشت «پُشت پَر» و دیدن گوردختر باید با خودرو از برازجان مرکز دشتستان حرکت کرد و پس از عبور از شهر «دالکی» در جاده برازجان ـ شیراز به محل پل «نمازگاه» رسید و در انتهای این پل وارد جاده‌ ای فرعی شد. پس از ورود به جاده فرعی باید از راهی پرپیچ و خم و کوهستانی گذشت و روستاهای «تنگِ دَرکش» و «رود فاریاب» را نیز پشت سر گذاشت و به شهر «تنگ ارم» مرکز بخش زیبای «ارم» دشتستان رسید.

بازدید از آرامگاه کوروش در پاسارگاد، یک سایت جهانی یونسکو | دستی بر ایران

در فاصله ۲ کیلومتری جنوب تنگ ارم نیز جاده‌ ای آسفالته از راه اصلی جدا می‌ شود که باید وارد این جاده فرعی شد و به راه خود ادامه داد و پس از عبور از روستاهای «آقا میراحمد» و «کفتارو» به گردنه‌ ای طولانی به نام «گردنه تخته» می‌ رسیم که با سر بالایی‌ ها و شیب‌ های تند خود به جانب دشت پشت پر کشیده شده است. دشت پشت پر تا قبل از سال ۱۳۵۷ خالی از سکنه یکجانشین بود و آبادی در آن وجود نداشت، اما از بعد از انقلاب اسلامی و طی سال‌ ها عشایر مورد نظر در این دشت یکجانشین شده و با خانه‌ سازی روستای بزرگی را به وجود آورده‌ اند.
 
یادگاری نویسی روی بنا و ساخت و ساز خانه‌ های روستایی در حریم درجه یک وضعیت و شکل اسفباری به این محوطه تاریخی داده است. نخستین دست‌اندازی توسط اداره برق منطقه‌ای استان با نصب تیرک چراغ برق در فاصلهٔ چهار متری آن صورت گرفت. در سال ۱۳۹۱ گزارش شد در داخل این بنا مرغ و خروس و گوسفند نگهداری می‌ شود.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید