خانه هشت بهشت نیری زواره توسط حاج میرزا علیرضا نیری زواره ‌ای ساخته شده است. در سال ۱۳۷۳ این خانه توسط سید حسین ابراهیمی پور خریداری شد و تعمیرات این ساختمان بزرگ که رو به نابودی بود شروع شد.

سفری به خانه هشت بهشت نیری زواره

به گزارش سلام نو، خانه هشت بهشت نیری در شهر زواره اردستان واقع در استان اصفهان قرار دارد. معماری این خانه با تمام خانه ‌های زواره تفاوت دارد. این بنای دو طبقه متعلق به دوران قاجار است و دارای هشت ایوان داخلی است. خانه هشت بهشت نیری هم ‌اکنون به ‌عنوان فاطمیه جهت مراسم‌ مذهبی استفاده می ‌شود.

سفری به خانه هشت بهشت نیری زواره

بنای تاریخی فرهنگی هشت بهشت از جاذبه های زیبای هنر معماری پیشینیان ایران زمین است که گویی معمار اوج هنر خود را در آن به کار برده است. خانه تاریخی هشت بهشت زواره از بناهای بسیار زیبای دوران قاجار است که ۲ حیاط شرقی و غربی دارد . ساختمان وسط ۶۰۰ متر و دو طبقه جمعا ۱۲۰۰ متر زیر بنا دارد. حدود ۱۷ اتاق و ۱۳۰ جفت درب در این ساختمان بکار رفته است. قسمت اندرونی خانه مربوط به یکی از زنان بزرگان زواره بوده است. از خصوصیات این اندرونی این است که تمام قسمت های آن قرینه است. این بنا در جنب حسینیه کوچک زواره قرار دارد و عناصر ساختار آن آجر، گچ و گل است ولی امروزه در مرمت و بازسازی آن دیگر عناصر نیز به کار رفته است. خانه هشت بهشت نیری معماری خاصی دارد و بانی آن حاج میرزا علیرضا نیری زواره ‌ای است.

سفری به خانه هشت بهشت نیری زواره

این بنای تاریخی از سه قسمت اصلی، صحن غربی، صحن شرقی و کل ساختمان تشکیل شده و ساختمان اصلی آن در دو طبقه به اشتراک این دو صحن رقم خورده و دربدو ورود به این بنای تاریخی ابتدا صحن شرقی را مشاهده می کنیم که حوض بیضی شکل را در میان دارد و در قسمت بالای حوض یک طبقه ساختمان مجزا وجود دارد که بر بالای آن دو بادگیر چون نگهبانانی که سال‌ ها روی پای خود ایستاده اند ساخته شده اند. این قسمت از ساختمان سه ایوان و دو راهرو را قرین هم طوری به دامن گرفته که در انتهای آن اتاق ‌هایی است که درب ‌های خود را به داخل این ایوان ‌ها می گشایند. در سال ۱۳۷۳ این خانه توسط سید حسین ابراهیمی پور خریداری شد و تعمیرات این ساختمان بزرگ که رو به نابودی بود شروع شد.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید