وجه تسمیه مسجد جامع شیرلو به دلیل رنگ‌آمیزی آن است. شیر در زبان محلی به معنی سفید میباشد.از لحاظ زیبایی با مسجد جامع میدان بناب قابل مقایسه است.

آشنایی با مسجد جامع شیرلو خاستگاه معماری

به گزارش سلام نو ، مساجد چوبی و تاریخی دوره صفوی که خاستگاه معماری ابنیه های چوبی در آذربایجان بوده، به یقین کاخ های چهل ستون، هشت بهشت و عالی قاپو در اصفهان و برخی از ابنیه ها در ایران برگرفته از معماری چوبی آن است.

این مساجد هم اکنون علاوه بر استفاده به عنوان اماکن مذهبی و مقدس، زمینه خوبی برای جذب گردشگران علاقه مند به آثار تاریخی و فرهنگی است.

آشنایی با مسجد جامع شیرلو خاستگاه معماری

مساجد جامع شیرلو و روستاهای گوراوان و شیشوان از جمله مساجد چوبی شهرستان عجبشیر هستند که سقف چوبی آنها به کنده کاری و رنگ آمیزی های طبیعی و گیاهی زیبایی مزین شده است.

این اثر در تاریخ ۲۸ مرداد ۱۳۴۸ با شماره ثبت ۸۷۸ به‌عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسجد جامع "شیرلوی" عجب‌ شیر یکی از مساجد باشکوه و زیبای ستوندار چوبی ایران به شمار می‌رود، شهرت آن به واسطه وجود ستون‌های چوبی، سرستون‌های مقرنس و سقف چوبی منقوش آن میباشد.

وجه تسمیه مسجد جامع شیرلو به دلیل رنگ‌آمیزی آن است. سالانه گردشگران بسیاری که از اقصی نقاط ایران و جهان برای گردش به استان می‌آیند، برای بازدید از این مسجد راهی شهرستان عجب‌ شیر می‌شوند.

آشنایی با مسجد جامع شیرلو خاستگاه معماری

مسجد جامع( شیرلو) عجب شیر مربوط به دوران صفویه میباشد، ولی با توجه به کتیبه های موجود در این مسجد برخی تاریخ بنای آن را  به دوران قاجاریه نسبت میدهند.

مسجد جامع شیرلوی شهرستان عجبشیر نمودی از تلفیق زیبای هنر و مذهب است.

این مسجد تاریخی و زیبا دارای شبستانی بوده که از لحاظ زیبایی با مسجد جامع میدان بناب قابل مقایسه است. شبستان آن به ابعاد ۲۰*۱۵ متر میباشد.

شبستان این مسجد دارای دیوارهای آجری و ستون های چوبی با سرستون های مقرنس و قطار بندی شده و سقف چوبی منقش است.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید