۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳
کد خبر: 55335980

اکثر سریال‌ها و فیلم‌های ایرانی در نمادهایی از تهران و ایران قدیم و حتی سایر شهرهای تاریخی که در این شهرک ساخته شده، فیلمبرداری شده اند.

آشنایی با شهرک سینمایی

به گزارش سلام نو، شهرک تلویزیونی سینمائی ایران (شهرک سینمائی غزالی سابق) محوطه بزرگی در غرب تهران است که در آن دکورهای خیابان‌ ها و ساختمان ‌های مربوط به فیلم‌ ها و سریال ‌های ایرانی ساخته و نگهداری می ‌شود. تقریباً تمام دکورهای شهرک سینمایی ایران مربوط به تهران قدیم (دوره رضا شاه و اوایل محمد رضا شاه) است. در این شهرک دکور کوفه نیز برای سریال امام علی ساخته شده است. از دیگر دکورهای ساخته شده در این شهرک، دکور شهر اورشلیم است که در سریال‌ ها و فیلم های سینمائی بسیاری استفاده شده است.

آشنایی با شهرک سینمایی

این شهرک که در بزرگراه شهید لشگری، روبروی شرکت سایپا جای گرفته است، در سال ۱۳۵۸ توسط کارگردان فقید ایرانی، علی حاتمی ساخته شد.برای کسانی که تماشای طهران قدیم و یا خاطره های آن برایشان جالب است، دیدار از شهرک سینمایی و گراند هتل و خیابان ‌لاله زار آن فرصتی بی ‌نظیر محسوب میشود.

برخی از اهل هنر، برترین یادگار علی حاتمی را «سوته‌ دلان» می ‌دانند و برخی دیگر فیلم «مادر»، شاید بتوان برترین یادگار این هنرمند را شهرک سینمایی دانست؛ مجموعه‌ ای که تمام فیلم‌ های تاریخی ایران در آن ساخته شده و می ‌شود.

انگیزه‌ اصلی مرحوم حاتمی از ساخت شهرک سینمایی غزالی، ساخت سریال «هزاردستان»، با بازیِ اسطوره‌ هایی مثل عزت ‌الله انتظامی، محمد علی کشاورز، علی نصیریان، جهانگیر فروهر، داوود رشیدی و دیگران بود.

علی حاتمی شهرک غزالی را در اوج دقت و امانت و شبیه به ایرانِ قدیم ساخته است. خود مرحوم علی حاتمی درباره‌ ساخت شهرک غزالی گفته است: «وقتی کار ساخت شهرک غزالی را شروع کردم جوانی بودم و وقتی از در شهرک غزالی درآمدم، پیرمردی شده بودم.»

آشنایی با شهرک سینمایی

تاریخچه احداث شهرک سینمایی

احداث شهرک سینمایی درسال ۱۳۵۸، به طرح و پیشنهاد علی حاتمی، کارگردان شهیر سینمای ایران، آغاز شد. طرح علی حاتمی و ولی ‌الله خاکدان تولید سریالی با مضمون تاریخ سیاسی معاصر ایران بود که فاصله ‌ای کوتاه از اوایل دوره رضاشاه را در بر داشت. هزار دستان (که علی حاتمی طرح اولیه آنرا به نام «جاده ابریشم» در سال ۱۳۵۵ نوشته بود) به قدرت‌ های سیاسی پنهانی می ‌پرداخت که نقش مهمی در حذف و ترور اشخاص سیاسی داشتند. هم‌ زمان با آغاز تولید هزار دستان، از آن جا که این سریال شرایط جغرافیایی و شهری مناسب همان دوران اوایل قرن چهاردهم شمسی را می ‌طلبید، احداث شهرک سینمایی نیز با طراحی خاص آغاز شد. ۱۰ هکتار مساحت برای ساخت و بازسازی تهران قدیم در نظر گرفته شد و سپس عکس ‌هایی از ساختمان ‌ها، عمارت ‌های دولتی، محله‌ ها، خیابان‌ های تهران و لباس و نوع پوشش و… تهیه شد. حاتمی عکس‌ ها و اسناد را در شهرک سینمایی ایتالیا، به نام چینه چیتا با کمک نقاشی ایتالیایی اتود زد و تابلو های کوچکی به وجود آورد. سپس با کمک یکی از بهترین دکوراتورهای ایتالیایی به نام جانی کورتینا و گروه بزرگ او، نقشه شهرک را ترسیم کرد و با ساخت ماکتی از شهرک به ایران بازگشت، پس از مدتی با بررسی اراضی کناره بزرگراه تهران کرج، احداث شهرک در اسفند سال ۱۳۵۸ آغاز شد.

از مکان ‌های سریال هزار دستان به میدان توپخانه، ساختمان شهرداری، ساختمان عدلیه، خیابان لاله‌زار، خیابان اکباتان، جواهر فروشی قازاریان، گراند هتل، ساختمان شاه آباد و کافه پارس تهران قدیم می ‌توان اشاره نمود. نماهایی از خیابان اکباتان، لاله زار، و تهران قدیم بین سال ۱۳۱۵ تا ۱۳۲۰، نیز موجود است. یکی دیگر از بناهای مهم سریال هزار دستان، ساختمان سینما تابان است که نبش خیابان لاله زار واقع شده و جزو اولین سینماهای تهران است که اولین فیلم ناطق ایرانی نیز به نام دختر لر، ساخته عبد الحسین سپنتا، در آن اکران شد.

آشنایی با شهرک سینمایی

لوکیشن ها

لوکیشنهای موجود در شهرک خود به سه بخش تقسیم می ‌گردد:

الف: مجموعه دکورها و بناهای دوره قبل از اسلام به مساحت ۱۵۰۰۰ متر مربع

ب: مجموعه دکورها و بناهای دوره بعد از اسلام به مساحت ۳۵۰۰۰ متر مربع

ج: مجموعه دکورها و بناهای دوره معاصر به مساحت ۶۲۰۰۰ متر مربع

لوکیشن‌ های فیلم‌ هایی چون شیخ مفید، سربداران، هشت بهشت، کارآگاه علوی، کفش‌ های میرزا نوروز و… در این شهرک بوده است. علاوه بر نما های مربوط به تهران قدیم، سعی شده است تا نما هایی از باشتین و سبزوار نیز به نمایش گذاشته شوند. برای فیلم مریم مقدس نیز بخشی از اورشلیم در این شهرک بازسازی شد. در دل خیابان لاله ‌زار کوچه ‌ای برای فیلم تختی ساخته شد که نمایانگر محله قدیم خانی ‌آباد است.

آشنایی با شهرک سینمایی

خیابان لاله زار از قدیمی ترین خیابان های تهران است، که در قدیم از میدان توپ خانه (سپه) شروع و به چهارراه اسلامبول ختم می شد که در قدیم دشت سرسبزی بود و لاله های فراوان در آن می رویید. آخر خط واگن اسبی که از چهارراه شاهپور و حسن آباد و میدان توپ خانه می گذشت در انتهای خیابان لاله زار قرار داشت. لاله زار در اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی نماد نوگرایی و هنر ایران بود و «شانزه لیزه تهران» لقب گرفته بود. بسیاری از تئاترها، رستوران ها، تجارتخانه ها، کاباره ها، پیاله فروشی ها، خیاط خانه ها، سینماها و فروشگاه های معروف ایران در این خیابان قرار داشتند.

همانطور که گفته شد، این خیابان نیز در شهرک سینمایی ساخته شده و در فیلم ها و سریال های مرتبط با آن دوره همانند سریال شهرزاد که اخیرا از سریال های پر طرفدار محسوب میشود و تهران دهه سی را به نمایش می گذارد، مورد استفاده قرار گرفته است.

آشنایی با شهرک سینمایی

گراند هتل هم اکنون به نگین شهرک سینمایی معروف است و از سال ۸۰ با مساعدت مسئولین تبدیل به مجتمع پذیرایی گراند هتل گردیده است. گراند هتل دارای تالار عروسی، رستوران، چایخانه سنتی، پارکینگ اختصاصی، آتلیه فیلم برداری و عکس، خنچه های متنوع عقد، گل آرائی، شمع آرائی، آتش بازی، ماشین های کلاسیک، دو سالن مجزا و حیاط هزاردستان می باشد. شما میتوانید ضمن گشت و گذار در شهرک، از رستوران گراند هتل نیز جهت صرف غذا استفاده کنید. لازم به ذکر است که در اواخر هفته و تعطیلات برای استفاده از رستوران گراند هتل که موسیقی زنده خواهد داشت ۶۰۰۰ تومان ورودی دریافت میشود.

منبع: تریپ یار 

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید