طبق گفته مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه یک گروه از گردشگران مجارستانی برای بازدید از آثار باستانی و تاریخی شهرستان ایذه پس از ۲ سال وقفه به دلیل شیوع کرونا به ایران آمدند.

بازدید گردشگران مجارستانی از آثار باستانی شهرستان ایذه

به‌گزارش سلام نو به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، مهدی فرجی با اعلام این خبر افزود: با پیگیری‌ پایگاه میراث‌ فرهنگی آیاپیر و در راستای پرونده ثبت‌جهانی منظر تاریخی ـ طبیعی ایذه، و شناساندن هرچه بهتر آثار و بقایای تاریخی این شهر کهن به جهانیان، گروهی از گردشگران مجارستانی از محوطه‌های باستانی ایذه دیدن کردند.
وی ادمه داد: این گردشگران در ورود به شهرستان ایذه از محوطه‌های زیرنظر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر در منطقه "خونگ‌اژدر"، "کول‌فرح" و "اشکفت‌سلمان" دیدن کردند و از نزدیک با بخشی از آثار به‌جا مانده از دوران عیلامی ـ الیمایی خوزستان آشنا شدند.
مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر افزود: پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر در راستای تکمیل پرونده ثبت‌جهانی ایذه، در محوطه کول‌فرح با ۸۰ درصد و در خونگ اژدر نیز با پیشرفت ۱۰۰درصدی، اقدام به اجرای فازهای حفاظتی کرده است که جا دارد از معاون میراث‌فرهنگی، مدیرکل امور پایگاه‌های میراث‌فرهنگی کشور، مجموعه شورای سالامی شهر و شهرداری ایذه، انجمن دوستداران میراث‌فرهنگی در حمایت از این اقدام تقدیر کنیم.

وی گفت: امید است با کمرنگ‌تر شدن فضای کرونایی در جهان، شاهد رفت و آمد گردشگران از داخل و خارج از کشور باشیم تا بار دیگر شاهد رونق اقتصادی در حوزه گردشگری کشور باشیم.

شهرستان ایذه در شرق استان خوزستان به واسطه‌ آثار تاریخی و طبیعتی فوق‌العاده، سالانه گردشگران بسیاری را میزبانی می‌کند از جمله این آثار محوطه باستان‌شناسی شمی در شمال شهر ایذه و در ۹ کیلومتری از روستای شمی است که سنگ‌هایی از جنس مرمر، گورستان باستانی و از همه مهم‌تر، مجسمه‌ی برنزی سردار پارتی  از جمله میراث این بخش است. با کشف این مجسمه‌ برنزی، بخشی از زوایای نامفهوم و تاریک دوران پارتی و سرزمین ایلامیان کشف شد.

" نیایشگاه تاریشا" یا " اشکفت سلمان"  یکی از مشهورترین آثار باستانی ایذه در بخش جنوبی این شهرستان قرار دارد که محوطه‌ای بسیار بزرگ است که داخل صخره‌ طبیعی کوه و به شکل یک سرپناه مشاهده می‌شود.

 پل تاریخی شالو،قلعه تاریخی تل،تالاب میانگران، نقش‌برجسته خنگ کمالوند، بقعه امامزاده سلطان ابراهیم (ع)،آبشار شیوند ایذه از جمله جاذبه‌های تاریخی و طبیعی این شهرستان است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید