نام این عمارت برگرفته از نام سازنده آن محمد مهدی ملک التجار است که قدمت آن به دوره قاجار باز می‌گردد و در سال ۱۴۰۰ مورد بازسازی قرار گرفته است.

آیا میدانستید عمارت ملک بوشهر زیر نظر مهندسین فرانسوی ساخته شده است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تریپ یار، استان بوشهر عمارت ‌ها و بناهای تاریخی شاخص و منحصر به‌ فردی در خود جای داده است که بسان شناسنامه‌ ای معرف معماری چشم‌ نواز و قدمت ‌دار این اقلیم هستند. عمارت ملک واقع در بهمنی بوشهر یکی از این بناهای شاخص است که یادگار عهد قاجار است. این عمارت باشکوه که توسط معماران فرانسوی ساخته شده در در ۱۷ آذرماه ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

«عمارت ملک» که به صورت مجموعه ساختمانی متعلق به یک قرن قبل می باشد در هشت کیلومتری شهر بوشهر قرارگرفته‌ است. مساحت زیربنای آن ۴۰۰۰ متر مربع بوده و در دوره قاجار توسط معماران فرانسوی با مصالح محلی احداث شده و درب و پنجره آن نیز زیر نظر مهندسین فرانسوی ساخته شده‌ است. عمارت متعلق به یکی از ثروتمندان بوشهر به نام محمد مهدی ملک التجار بوده ‌است. وی برای سفر تفریحی-تجاری که به کشور فرانسه داشت در آنجا کاخ یکی از وزرای قرن وسطی را دیده و نمونه آن را در بوشهر پیاده کرد. این کاخ توسط متجاوزین انگلیس اشغال شد و به صورت مقر نظامی آنها درآمد. آنها بعد از سالها استقرار در این کاخ با ورشکست شدن ملک التجار (صاحب اصلی کاخ) لوازم نفیس آن را با قیمت کم خریداری کرده و با خود بردند. در اواخر سلطنت رضا شاه این عمارت که خوابگاه نظامیان شده بود پس از چندین بار بازسازی رو به ویرانی نهاد. سپس طی سالها تعدادی بی خانمان در این عمارت زندگی کردند. این عمارت در سال ۱۳۹۷ توسط اداره کل میراث فرهنگی استان بوشهر و با همکاری سایر نهادها و سازمانهای استانی افرادی را که در این عمارت سکنی گزیده بودند را به خارج از بنا منتقل کردند و در سال ۹۸ این بنا برای احیا و مرمت به بخش خصوصی واگذار گردید تا بعنوان هتل و پذیرایی سنتی مورد بهره برداری قرار گیرد. این اثر ملی از ساختمان ‌ها و کوشک‌ های داخلی تشکیل شده که در فصول و شرایط خاص به ‌عنوان محل اقامت استفاده می ‌شد. بخش ‌های گوناگونی مانند شاه‌ نشین، ایوان، چند تالار، تن ‌شویی، اتاق‌ های فراوان و برج‌ ها در کوشک دو اشکوب ملک وجود دارد.

معماری

این عمارت در چهار ساختمان جداگانه و چهار حیاط متصل به یکدیگر ساخته شده است و شامل چندین بخش است. پیشخوان بنا یکی از این بخش ‌ها است که فضای باز و گسترده ‌ای را به خود اختصاص داده و فضای شهری را به این مجموعه متصل می ‌کند. همچنین از عقب به سکوی سردر و عمارت اصلی می ‌رسد. بخش دوم این مجموعه، سکوی بنا است که سفره‌ ای عظیم دارد و از طریق یک ردیف پله‌، به بنای اصلی وصل می ‌شود. سردر بنا، بخش سوم عمارت به حساب می ‌آید که فضای ایوان را نیز در بر می‌ گیرد. فضای ایوان از سه جفت ستون تشکیل شده که به ساختمان اصلی منتهی می ‌شوند. در بزرگی از چوب آبنوس با تزئینات فلزی در این بخش وجود دارد که چشمها را به خود خیره می ‌کند. عمارت اصلی، بخش چهارم و عظیم ‌ترین بخش مجموعه است که دو طبقه با دیوارهای مزین به نقاشی دارد. سالن پایین عمارت اصلی برای ملاقات ‌های رسمی ملک‌ التجار و طبقه بالا برای ضیافت ‌های خصوصی او در نظر گرفته شده بود. علاوه بر معماری فرانسوی، در معماری این عمارت از سبک ساختمان ‌سازی در گذشته‌ های سواحل خلیج فارس موسوم به «بنگله» نیز استفاده شده است که شامل قسمت استحفاظی، بارو و شاه نشین و قسمتی بصورت چند ایوان و اتاقهای مسکونی می‌ باشد. یکی دیگر از عناصر این معماری، باغهای تودرتویی است که با چند ردیف دیوار از یکدیگر جدا شده‌ اند و هر کدام ورودی جداگانه‌ ای برای ارتباط با دیگر بخش‌ ها و فضای خارج دارند. این باغ ‌ها به یکدیگر شبیه نیستند و از تزئینات و فضاسازی‌ متفاوتی برخوردارند.

موقعیت مکانی

عمارت ملک در محله بهمنی شهرستان بوشهر، در خیابان ماهینی کوچه ملک واقع شده است.

کد خبرنگار: ۲۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید