آنچه که در صنعت مد و زیبایی اتفاق می‌افتد اتفاقی نیست و گاهی نوع لباس‌ها و طرحی که دارند بنا به اتفاق و یا دلیل خاصی طراحی شده‌اند.

چرا قرارگیری دکمه لباس‌های مردانه و زنانه با هم فرق دارد؟

امروز صنعت مد و زیبایی تبدیل به یکی از پردرآمدترین صنعت‌ها در دنیا شده است به طوری که بسیاری از ثروتمندان جهان در این عرصه سرمایه گذاری‌های بسیار زیادی را انجام می‌دهند و حتی خیلی از آن‌ها برندهای مخصوص به خودشان را ثبت و از طریق نامشان برای آن برند تبلیغ می‌کند. هر آنچه که در صنعت مد و زیبایی اتفاق می‌افتد اتفاقی نیست و گاهی نوع لباس‌ها و طرحی که دارند بنا به اتفاق و یا دلیل خاصی طراحی شده‌اند. برای مثال آیا تاکنون به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا دکمه لباس بلوزهای زنانه در سمت چپ لباس دوخته می‌شوند و در لباس‌های مردانه همین دکمه‌ها در سمت راست لباس دوخته شده‌اند؟ حتما پاسخ شما این است که این موضوع کاملا اتفاقی است و نمی‌تواند دلیل خاصی داشته باشد. جالب است که بدانید این نوع از طراحی اصلا هم اتفاقی نیست بلکه در پشت این نوع از طراحی خاص دلایل وجود دارند. با ما همراه باشید که به چرایی این موضوع بپردازیم.

چه نظریه‌هایی برای پاسخ به این سؤال مطرح شده است؟

· از نظریه‌هایی که برای پاسخ دادن به این سؤال وجود دارد این است که زنان معمولا نوزادها را روی بازوهای چپشان حمل می‌کند و برای همین در زمان شیردهی و برای شیر دادن به نوزادان بهتر است که دکمه سمت چپ لباس قرار داشته باشند تا آنان بتوانند راحت‌تر لباسشان را باز کنند.

· نظریه دیگری که وجود دارد این است که قرار گرفتن دکمه‌های لباس زنان در سمت چپ به علت سوار شدن زنان بر اسب در گذشته‌های دور بوده است. قرار گرفتن دکمه‌ها در سمت چپ لباس از بالا رفتن پیراهن‌های زنانه در هنگام اسب سواری جلوگیری می‌کند. برای همین دکمه‌ها را بر سمت چپ پیراهن می‌دوختند.

· نظریه دیگری که در پاسخ به این پرسش وجود دارد این است که زمانی که دکمه‌ها در قرن ۱۳ میلادی اختراع شدند, همانند بسیاری از فناوری‌های جدید گران قیمت بودند. در آن دوران زنان ثروتمند خدمتکارانی داشتند که به تنشان لباس‌هایشان را می‌پوشاندند. از آنجایی که بیشتر مردم راست دست هستند سمت چپ بودن دکمه‌ها بستن و باز کردن دکمه‌های لباس را برای کسی که روبه روی زنان قرار می‌گرفت آسان‌تر می‌کرد. از این رو خیاطان آن است تصمیم گرفتند که دکمه‌ها را در سمت چپ بلوزهای زنانه بدوزند.

· به نظر می‌رسد دلیل دیگر این نوع از طراحی لباس، جنسیتی باشد. بیشتر افراد راست دست هستند و باز و بسته کردن دکمه سمت راست برای آن راحت‌تر است. در دوران گذشته مردان خود را برتر از زنان می‌دانستند و برای همین طبق یک عمل جنسیت گرایانه دستور دادند که دکمه‌های لباس زنان در سمت چپ پیراهنشان باشد تا بسته شدن دکمه‌ها برای آنان نسبت به مردان کار سخت‌تری باشد.

· از دیگر دلایل جالبی که برای این امر مطرح شده این است که زمانی که خانمها و آقایان در کنار هم قرار می‌گیرند دکمه‌های لباس‌هایشان در جهت‌های مختلف هم بسته شود تا مبادا بدن همدیگر را از درزهای دکمه‌های پیراهن ببینند.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید