ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: صدور معافیت‌ها به هیچ وجه ایران را غنی نمی‌کند. این مسئله در مورد دو چیز است. این در مورد عدم اشاعه هسته‌ای و ایمنی هسته‌ای است.

صدور معافیت‌های تحریمی برای ایران در راستای منافع ملی آمریکا است

به گزارش سلام نو، مهر به نقل از وب سایت وزارت خارجه آمریکا نوشت: «ند پرایس» سخنگوی این وزارت خانه در کنفرانس خبری خود اعلام کرد که بازگشت معافیت‌های تحریمی به دلیل نگرانی‌های واشنگتن از روند غنی سازی در ایران است.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه بازگرداندن معافیت‌های تحریمی ایران که مشابه برچیدن تحریم‌ها است، ایران را تا حدی غنی می‌کند، گفت که خیر چنین چیزی صحیح نیست.

پرایس در ادامه پاسخ به سوال همان خبرنگار مبنی بر اینکه آیا بازگرداندن معافیت‌های تحریمی به نوعی انگیزه‌ای برای بازگردان آنها به میز مذاکره و ادامه مذاکرات بود، گفت: صدور معافیت‌ها به هیچ وجه ایران را غنی نمی‌کند. این مسئله در مورد دو چیز است. این در مورد عدم اشاعه هسته‌ای و ایمنی هسته‌ای است. گمان می‌کنم که اکثر ناظران منطقی موافق باشند که هر دوی این موارد در راستای منافع ملی حیاتی ما هستند، صرف‌نظر از اینکه در مورد برجام چه اتفاقی می‌افتد، اگر بتوانیم به یک بازگشت متقابل به پایبندی به برجام دست یابیم یا خیر.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه بدون اشاره به بدعهدی‌های واشنگتن مدعی شد: ما تصمیم گرفتیم که این معافیت‌های تحریمی را تمدید و بازگردانیم تا یک کار انجام شود و آن اینکه امکان مشارکت شخص ثالث در پروژه‌های منع اشاعه و ایمنی هسته‌ای در ایران فراهم شود که این مسئله نیز خود به دلیل نگرانی‌های فزاینده ما درباره غنی سازی، به‌ویژه در رابطه با افزایش ذخایر اورانیوم غنی شده در ایران است که این ذخایر پس از تصمیم دولت گذشته مبنی بر خروج از برجام افزایش یافته است.

پرایس در ادامه ادعاهای خود افزود: در غیاب این معافیت، انواع بحث‌های فنی دقیق با اشخاص ثالث در مورد دفع ذخایر (اورانیوم) و سایر فعالیت‌های دارای ارزش عدم اشاعه، نمی‌توانست انجام شود. همانطور که می‌دانید دولت ترامپ (رئیس جمهور سابق آمریکا) حتی پس از تصمیم احمقانه خود برای خروج از برجام سال‌ها معافیت مشابهی را ارائه کرد، دقیقاً به این دلیل که دولت گذشته ارزش عدم اشاعه این معافیت‌ها را به رسمیت شناخت. پمپئو (وزیر خارجه آمریکا در دولت ترامپ) درباره این معافیت‌ها گفته بود «این تصمیم به کاهش خطرات اشاعه کمک می‌کند».

اظهارات و ادعاهای پرایس در حالی بیان می‌شود که مذاکرات وین پس از استراحتی کوتاه از امروز سه شنبه از سر گرفته می‌شود.

آمریکا اخیراً با بازگرداندن برخی معافیت‌های تحریمی در قبال ایران موافقت کرده است، اما ایران می‌گوید این اقدام کافی نبوده و هدف اصلی این مذاکرات برچیدن همه تحریم‌ها است.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید