بر اساس قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودروها براساس رتبه بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است.

خودروهای داخلی دوباره گران شدند / افزایش ۲ تا ۹ میلیون تومانی به یک دلیل جدید!

به گزارش سلام نو به نقل از تسنیم، لیست جدید قیمت محصولات شرکت ایران خودرو در بهمن ماه امسال منتشر شد. در این لیست قیمت انواع خودروها از یک میلیون و ۹۰۰ تا ۹ میلیون افزایش پیدا کرده است. به عنوان نمونه در محصول پژو پارس دوگانه سوز با افزایش ۳میلیون و ۸۰۰ هزارتومانی با قیمت ۱۷۵ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۲۰۰ تومان در بهمن ماه فروخته می شود.

درمحصول پژو پارس بنزینی نیز افزایش ۴ میلیون و ۳۲۵ هزار تومانی اعمال و قیمت این خودرو در بهمن ماه ۱۶۹ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۳۰۰ تومان تعیین شده است.علاوه براین در بخش سمند نیز رشد قیمتها بیش از ۴ میلیون بوده است به نحوی که سمند ال ایکس با رشد ۴ میلیون و ۵۰۰ هزارتومانی در بهمن ماه با قیمت ۱۵۹ میلیون و ۷۶۱ هزار و ۲۰۰ تومان توسط ایران خودرو به فروش می رسد.

علاوه براین خودرو هایما اس ۷ پلاس توربو شارژ اتوماتیک شاهد رشد ۶ میلیون تومانی قیمت بوده است به نحوی که قیمت این خودرو در بهمن ماه ۶۸۰ میلیون و ۹۹۶ هزار و ۲۰۰ تومان و دنا پلاس توربو شارژ با رشد ۹ میلیون تومانی با قیمت ۳۴۵ میلیون و ۶۸ هزار و ۹۰۰ تومان در بهمن ماه به مشتریان فروخته می شود. بررسی ها نشان می دهد، افزایش جدید قیمتها بابت اجرای قانون جدید مالیات ارزش افزوده را دیماه سال جاری است. بر اساس قانون جدید مالیات ارزش افزوده، مالیات و عوارض شماره گذاری خودروها براساس رتبه بندی انرژی که به تایید سازمان ملی استاندارد ایران رسیده مشمول مالیات و عوارض سبز شده است.

 این نرخ از مالیات براساس رتبه انرژی محصولات از صفر تا پنج درصد برای خودروهای سواری و وانت دو کابین محاسبه و اعمال می‌شود. همچنین، بر اساس ماده ۳۰ قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، انتقال سند خودرو از کارخانه تولیدکننده به خریداران مشمول مالیات می‌شود. البته هرچند این مالیات توسط خودروساز وصول میشود، مبالغ دریافتی از مشتریان مرتبط با قوانین ابلاغی سازمان امور مالیاتی است و در نهایت به خزانه دولت واریز خواهد شد.

پیگیریها نشان میدهد، بحث مالیات سبز که از ۱۳ دی ماه سال جاری مطرح شده و به عنوان عوارض اخذ می‌شود، در واقع مالیات بر آلایندگی خودروها است. این آلایندگی نیز توسط سازمان ملی استاندارد تعیین می‌شود. نکته‌ای که در اینجا وجود دارد این است که این مالیات را خودروسازها ابتدا دریافت کرده و پس از آن به حساب دولت واریز می‌کنند.

بررسی قانون مالیات ارزش افزوده نشان میدهد، خودروهایی که به فرض در رده انرژی Eقرار گیرند مشمول دو درصد عوارض هستند. همچنین بر اساس ماده ۳۰ قانون مالیات ارزش افزوده نیز یک درصد مالیات نقل و انتقال از خودروهای داخلی وصول خواهد شد.بر اساس جدول ذیل ماده ۲۸ قانون مالیات ارزش افزوده، خودروهایی مثل پژو ۲۰۷ و رانا پلاس عملاً دارای رتبه انرژی A, Bبوده و عوارض آلایندگی برای آنها لحاظ نشده است. به این ترتیب تنها یک درصد مالیات نقل وانتقال بر اساس ماده ۳۰ قانون مذکور در نظر گرفته شده است.

اما دیگر خودروها مثل دنا پلاس توربو شارژ با مالیات ۹ میلیون تومانی از این بعد با قیمت تجمیعی ۳۴۵ میلیون تومان عرضه خواهد شد. بر این اساس با لحاظ مالیات سبز ۳ درصدی این خودرو عملاً رتبه انرژی آن F میباشد. برای این خودرو نیز مثل تمام خودروها لیست بالا مالیات یک درصدی نقل و انتقال لحاظ شده است.

خودروهای داخلی دوباره گران شدند / افزایش ۲ تا ۹ میلیون تومانی به یک دلیل جدید!

خودروهای داخلی دوباره گران شدند / افزایش ۲ تا ۹ میلیون تومانی به یک دلیل جدید!

خودروهای داخلی دوباره گران شدند / افزایش ۲ تا ۹ میلیون تومانی به یک دلیل جدید!

کد خبرنگار: ۱۴
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 0
    اینم قول آقای وزیر به نمایندگان مجلس برای ارزانی خودرو که پله پله داره عملی میشه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید