افسانه احسانی، حدود دو دهه پیش کارش رو با تورلیدری شروع می‌کنه و همیشه دلش می‌خواسته تاثیر گفته‌ها و شرایطی که در سفر فراهم می‌کنه رو در همسفرهاش ببینه. افسانه به عنوان یک فعال اکوتوریسم، دغدغه‌مند طبیعت و فرهنگ و مروج میراث ناملموس نهفته در عروسک‌های بومی و بقچه ایرانی فعالیت می‌کنه و طبیعتا به بسیاری از شهرها و روستاهای ایران سفر کرده. اون تجربه رضایت‌بخشی در یک اقامتگاه بوم‌گردی در شمال ایران داشته که با توجه به جنس دغدغه‌ها و فیلترهایی که داره، این تجربه و حس و حال، جالب توجه هست.

افسانه احسانی و تجربه اقامتی خاص در سفر به گیلان

افسانه، این کارآفرین خوش ذوق، با سفر به روستای قاسم آباد سفلی در حد فاصل چابکسر و کلاچای واقع در استان گیلان، به اقامتگاهی میره که میشه درش طعم اصیل شمال ایران را در کنار دریای خزر چشید. به نظر اون "گیله بوم" دارای اکولوژی سازگار با محیط زیست و فرهنگ هست و خوشبختانه صاحبان این اقامتگاه دغدغه‌مندند و این مجموعه رو هدف‌مند و با مطالعه و آگاهی کامل پیش می‌برن. افسانه حس خوبش رو راجع به مفید بودن برای اهالی و منابع طبیعی منطقه اینطور توصیف میکنه: "در این مکان، رضایتی ناشی از کمترین آسیب به منابع طبیعی و بیشترین فایده برای مردم بومی و فرهنگ منطقه‌ رو داری".
 

افسانه احسانی و تجربه اقامتی خاص در سفر به گیلان

افسانه بخش اعظمی از این رضایت رو ناشی از کمترین میزان تولید زباله‌ و همین‌طور مدیریت صحیح منابع می‌دونه. این‌ها موارد کوچکی هستن که رعایت‌شون اثرات بزرگی در محیط‌زیست ما می‌ذارن و توجه صاحبان این اقامتگاه به این موارد سبب شده اعتباری بیش از یک اقامتگاه با امکانات و ویژگی‌های درخور داشته باشه. اون از چرخه آب در این اقامتگاه اینطور میگه: "اینجا آب پس از چرخشی هدف‌مند در خانه در چندین مرحله بازیافت میشه‌" و به نظرش: "زباله‌های جامد به بهترین شیوه ممکن مدیریت میشه‌".

افسانه احسانی و تجربه اقامتی خاص در سفر به گیلان

اینطور که مشخصه در گیله‌بوم، از وسایل رایج برای گرمایش و سرمایش استفاده نمیشه و افسانه در این باره میگه: "هیچ اتاقی بی‌دلیل گرم نیست‌. از اسپیلت هم خبری نیست‌ پنکه در تابستان گردشگران هدف‌مند رو راضی نگه می‌داره‌. در اوج گرما هم که تحمل حرارت و رطوبت برای گردشگران سخته‌، اینجا تعطیله تا فرصتی در اختیار صاحب‌خونه برای مطالعه و سفر قرار بده‌." اون معتقده که نمایشی در کار نیست‌ و هر چیز در این اقامتگاه معنای خودش رو داره و هدف‌مند استفاده شده‌. 
جای خوشحالیه که کدهای رفتاری از نگاه صاحبان این اقامتگاه باز نمونده و این توجه افسانه رو به خودش جلب کرده: "همه جا کدهای رفتاری و توضیحات مورد نیاز نوشته شده‌، از نحوه استفاده از ملافه‌ها تا چگونگی رعایت آرامش همسایه‌ها."

افسانه احسانی و تجربه اقامتی خاص در سفر به گیلان

کد خبرنگار: ۲۶
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید