گروت اپوکسی سه جزیی از سه جز رزین اپوکسی، هاردنر اپوکسی و سنگدانه‌های سیلیسی دانه بندی شده تشکیل شده است. این نوع از گروت پس از گیرش دارای مقاومت بالا در برابر بارهای دینامیکی بوده و استفاده از آن در بین مهندسین و پیمانکاران به دلیل ویژگی‌های دیگری همچون چسبندگی بالا به سطح بستر و عدم جمع شدگی افزایش یافته است.

گروت اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

گروت اپوکسی یکی از مصالح بسیار رایج در مهندسی عمران می باشد و ساده ترین تعریفی که در پاسخ به سوال "گروت اپوکسی چیست؟" می توان ارائه داد عبارت است از: " گروت اپوکسی یک  ماده‌ای پایدار است که پس از اجرا در حالت روان یا سیال، فضای خالی را پر کرده و در برابر بارهای وارده دینامیکی و استاتیکی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد." در این مقاله با کارشناسان شرکت مقاوم‌سازی افزیر همراه باشید تا با انواع گروت اپوکسی، کاربردها و ویژگی‌های هرکدام آشنا شوید.

گروت اپوکسی ترکیبی از یک رزین اپوکسی و مواد معدنی فرموله شده است. این ماده در برابر آسیب و تخریب ناشی از خوردگی شیمیایی، گرما، رطوبت، لرزش، بارگذاری‌های دینامیکی مکرر و سایر تنش‌های محیطی، مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می دهد. این ویژگی‌ها موجب شده است که استفاده از گروت اپوکسی در صنایع مختلف و در زیر صفحات پایه ماشین آلات و سایر تجهیزات سنگین مرسوم باشد. دوام و طول عمر بالای این محصول، این اطمینان را می دهد که ماشین آلات صنعتی به طور ایمن به فونداسیون بتنی متصل شده و عملکرد مناسب داشته باشند.

مزایای استفاده از گروت اپوکسی چیست؟

از آنجایی که گروت اپوکسی ویژگی‌های کاربردی بسیاری دارد، برای طیف گسترده‌ای از کاربردها، مناسب است. گروت اپوکسی مزایای زیادی در مقایسه با گروت پایه سیمانی دارد، از آنجمله عبارتند از:

· مقاومت بالا در برابر انواع بارگذاری‌های دینامیکی و ارتعاشی تجهیزات صنعتی

· افزایش استحکام و زمان گیرش سریعتر

· مقاومت شیمیایی بالا در برابر عوامل محیطی خورنده

· چسیندگی مناسب به انواع سطوح بتنی و فلزی

· سهولت در اجرا و گروت ریزی

· گروت اپوکسی در هنگام فرآیند گیرش دچار پدیده جمع شوندگی یا انقباض نمی گردد

گروت اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

انواع گروت اپوکسی کدام است؟

گروت اپوکسی انواع مختلفی دارد. به دلیل استحکام پیوند، مقاومت شیمیایی و عملکرد خود ترازی ایده آل، این مواد در بسیاری از کاربردها از گروت های سیمانی پیشی می گیرند. انواع گروت اپوکسی عبارتند از:

· گروت اپوکسی دوجزیی

گروت اپوکسی دو جزیی یکی از انواع خانواده گروت اپوکسی می باشد. این نوع از گروت از دو جز رزین و هاردنر تشکیل شده است. سهولت اجرا و روانی مناسب در کنار قابلیت خود ترازی از ویژگی‌های بارز این نوع از گروت می باشد.

گروت اپوکسی دوجزئی به گونه‌ای فرموله شده که پس از اختلاط رزین و هاردنر و با چسبندگی و مقاومت فشاری بالا می‌توان از آن جهت گروت‌ریزی در زیر بیس پلیت ستون، پایدارسازی ماشین‌های صنعتی، کاشت میلگرد یا پرکردن حفره‌ها و ترمیم بتن استفاده نمود.

· گروت اپوکسی سه جزیی

گروت اپوکسی سه جزیی از سه جز رزین اپوکسی، هاردنر اپوکسی و سنگدانه‌های سیلیسی دانه بندی شده تشکیل شده است. این نوع از گروت پس از گیرش دارای مقاومت بالا در برابر بارهای دینامیکی بوده و استفاده از آن در بین مهندسین و پیمانکاران به دلیل ویژگی‌های دیگری همچون چسبندگی بالا به سطح بستر و عدم جمع شدگی افزایش یافته است. نصب انواع تجهیزات صنعتی، ترمیم و بازسازی بتن آسیب دیده و همچنین کاشت انواع بولت از کاربردهای مرسوم این نوع از گروت می باشد.

· گروت اپوکسی مقاوم شیمیایی

همانطورکه از نام این نوع از گروت پیداست، گروت اپوکسی مقاوم شیمیایی در مواردی که محیط گروت ریزی شده در معرض عوامل شیمیایی خورنده و اسیدی می باشد استفاده می گردد. این نوع از گروت در مقایسه با سایر گروت‌های اپوکسی دارای مقاومت شیمیایی بسیار بالایی بوده و در شرایطی که مقاومت در برابر بارهای دینامیکی و استاتیکی در کنار مقاومت در برابر مواد خورنده مورد نیاز باشد می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

فرمولاسیون گروت اپوکسی مقاوم شیمیایی به گونه ای می باشد که پس از اختلاط چسبندگی فوق العاده ای به سطح بستر داشته و جهت نصب بولت و میلگرد، پرکردن حفره ها، ترمیم بتن خورده شده و همچنین گروت ریزی در ماشین آلات صنعتی و در محیط‌های شیمیایی مورد استفاده قرار میگیرد.

گروت اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

چه زمانی از گروت اپوکسی استفاده کنیم؟

گروت اپوکسی در بسیاری از کاربردها، جایگزین مناسبی برای گروت سیمانی است. این محصول، گزینه ایده آلی برای اطمینان از ایمنی نصب و تثبیت تجهیزات صنعتی در محیط های مخاطره آمیز می باشد. از آنجایی که این ترکیب نسبت به گروت سیمانی، مقاومت فشاری و مقاومت شیمیایی بالاتری دارد، در نتیجه در شرایط سخت پایداری بهتری دارد.

چند نمونه از متداول ترین انواع کاربرد گروت اپوکسی عبارت است از:

· مهارکردن ماشین آلات سنگین: گروت اپوکسی انتقال مناسب بار بین بستر و صفحه ستون را فراهم می کند. علاوه بر آن، ایمنی و استواری سطح کار در طول عمر سرویس دهی تجهیزات را نیز تضمین می کند.

· تنظیم صفحه ستون یا بیس پلیت: صفحه ستون، بخشی است که مستقیما بر روی فونداسیون بتنی نصب می شود و به صفحات پایه ماشین آلات یا سایر تجهیزات سنگین  و یا ستون‌ها پیچ می شود. گروت اپوکسی در بین این صفحات، به عنوان یک عامل انتقال بار عمل می کند که تقریبا تحت هر شرایطی، صفحات ستون یا بیس پلیت را هم تراز، هم سطح و پایدار، نگه می دارد.

· ترمیم فونداسیون‌های آسیب دیده: سایش و شکستگی به وجود آمده از ماشین آلات سنگین مانند ماشین تراش، آسیاب و جرثقیل، می تواند بر فونداسیون بتنی که این دستگاه‌ها را نگه داشته، تاثیر دائمی داشته باشد. در چنین شرایطی می‌توان از گروت اپوکسی، برای ترمیم و پر کردن ترک‌ها، شکاف‌ها و فضاهای خالی بین ماشین آلات و بتن، استفاده کرد.

· کاشت میلگرد و بولت: در برخی از پروژه‌ها به منظور تقویت و مقاوم‌سازی سازه‌های بتن آرمه نیازمند کاشت میلگرد و یا بولت می شویم. استفاده از گروت اپوکسی یکی دیگر از روش‌های کاشت آرماتور در بتن (مانند کاشت میلگرد با استفاده از چسب کاشت میلگرد) می باشد. در این روش کاشت میلگرد، پس از حفر سوراخ مورد نیاز به قطر و طول مهاری طراحی، دو سوم داخل سوراخ ایجاد شده را با گروت پر کرده و در ادامه کاشت میلگرد انجام می‌گیرد.

گروت اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

نحوه اجرای گروت اپوکسی در زیر صفحه ستون چگونه می باشد؟

استفاده از گروت اپوکسی در زیر صفحه ستون و یا بیس پلیت، می تواند موجب انتقال کامل بار به فونداسیون شود که به لرزه‌گیری و ایمنی نصب تجهیزات صنعتی کمک می کند. فرایند متداول استفاده از گروت پایه اپوکسی یا به عبارت دیگر گروت ریزی به شرح زیر است:

· آماده‌سازی بستر گروت‌ریزی

یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در عملکرد گروت آماده‌سازی پایه ستون و یا بستری است که گروت ریزی در آنجا انجام خواهد گرفت. به همین منظور و قبل از گروت ریزی لایه سست روی سطح بتن را با استفاده از روش‌های مناسب بردارید.

· قالب بندی

پس از آماده سازی بستر کار و به منظور فراهم آوردن شرایط مناسب جهت گروت ریزی صفحه ستون، چهار طرف بیس پلیت را با قالب‌های چوبی مهار کنید.

· اختلاط گروت

پیش از استفاده از اپوکسی، باید آن را خوب مخلوط نمود. فرآیند اختلاط گروت، بسته به نوع گروت (گروت اپوکسی دو جزیی و یا گروت اپوکسی سه جزیی) می تواند متفاوت باشد.

۱. گروت دو جزئی: در این نوع از گروت، که از رزین و هاردنر تشکیل شده است، ابتدا باید رزین را هم زد و سپس هاردنر را به آن اضافه نمود. در نهایت، مخلوط را هم میزنیم تا رنگ آن یکنواخت شود که معمولا سه تا چهار دقیقه طول می کشد.

۲. گروت سه جزئی: در این نوع از گروت که از رزین، هاردنر و مواد معدنی تشکیل شده است، در ابتدا باید هاردنر و رزین با هم مخلوط شوند تا رنگ آن یکنواخت شود. سپس این ترکیب درون میکسر ریخته شده و با مواد معدنی ترکیب می شود. در نهایت، تا زمانی این ترکیب مخلوط می شود که مواد معدنی کاملا تر شده باشند، که معمولا این مرحله سه تا چهار دقیقه طول می کشد.

· گروت‌ریزی

پس از آماده شدن مخلوط، می توان بلافاصله گروت‌ریزی زیر بیس پلیت را انجام داد. اجرا و هدایت گروت از یک طرف قالب صفحه ستون به سمت دیگر، به حذف هوای گیر افتاده در مخلوط که می تواند عملکرد گروت را مختل کند، کمک می کند.

گروت اپوکسی چیست و چه کاربردی دارد؟

گروت اپوکسی را از کجا بخریم؟

با توجه به ویژگی‌های بی نظیر گروت اپوکسی نسبت به گروت سیمانی مانند زمان گیرش سریع تر و استحکام بالاتر، به نظر می رسد خرید گروت اپوکسی یک انتخاب عالی باشد. اگر برای پروژه‌های بعدی خود به دنبال یک تامین کننده هستید و یا قصد استعلام قیمت گروت اپوکسی دارید، به کارشناسان شرکت افزیر مراجعه کنید. شرکت مقاوم سازی افریز با تکیه بر دانش متخصصان خود اقدام به تولید و عرضه انواع محصولات ترمیم بتن و گروت نموده است. انواع گروت های تامین شده توسط این شرکت عبارتند از:

· گروت اپوکسی دو جزئی

· گروت اپوکسی سه جزئی

· گروت اپوکسی مقاوم شیمیایی

· گروت پلیمری

· گروت پایه سیمانی الیاف دار

· گروت پایه سیمانی

شما کارفرمایان، پیمانکاران و مجریان محترم، می توانید با خیالی آسوده جهت اطلاع از هزینه و خرید محصولات گروت‌ریزی، ترمیم بتن و مقاوم‌سازی سازه به وب سایت این شرکت به آدرس www.afzir.com مراجعه نمایید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید