معلوم شد که نمونه‌های مدفوع حاوی ویروس‌های کرونا هستند که دانشمندان در آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی با امنیت بالا، معروف به BSL-۳، با استفاده از تجهیزات حفاظتی تخصصی و فیلترهای هوا مطالعه کردند.

ارتباط منشأ کووید با ویروس‌های تازه کشف‌شده خفاش

به گزارش سلام نو، کروناویروس‌های کشف‌شده در خفاش‌های لائوس به‌طور شگفت‌انگیزی در آلوده کردن سلول‌های انسان مهارت دارند و نشان می‌دهند که چنین ویژگی‌های کشنده‌ای واقعا می‌توانند خارج از آزمایشگاه تکامل یابند.

در مطالعه‌ای، دانشمندان به جنگل‌های شمال لائوس سفر کردند تا خفاش‌هایی را که ممکن است پناهگاه عموزاده‌های نزدیک عامل بیماری‌زا باشند، بگیرند.

در تاریکی شب، آنها از تورهای مه آلود و تله‌های بوم برای به دام انداختن حیوانات در حین بیرون آمدن از غارهای مجاور استفاده کردند، نمونه‌هایی از بزاق، ادرار و مدفوع را جمع آوری کردند و سپس آنها را به تاریکی رها کردند.

معلوم شد که نمونه‌های مدفوع حاوی ویروس‌های کرونا هستند که دانشمندان در آزمایشگاه‌های ایمنی زیستی با امنیت بالا، معروف به BSL-۳، با استفاده از تجهیزات حفاظتی تخصصی و فیلترهای هوا مطالعه کردند.

سه مورد از کروناویروس‌های لائوس غیرمعمول بودند: آنها یک قلاب مولکولی را روی سطح خود حمل می‌کردند که بسیار شبیه به قلاب روی ویروس عامل کووید-۱۹ به نام SARS-CoV-۲ بود که قلاب آنها به آنها اجازه می داد تا به سلول های انسانی بچسبند.

مارک الویت، ویروس شناس در انستیتو پاستور در پاریس که رهبری این مطالعه را بر عهده داشت، با اشاره به اینکه قلاب ویروس‌های کرونای لائوس چقدر به سلول‌های انسانی متصل می شود، گفت: "این قلاب حتی بهتر از سویه‌های اولیه SARS-CoV-۲ است."

کارشناسان ویروس در مورد این کشف سر و صدا می کنند. برخی گمان می‌کنند که این ویروس‌های مشابه SARS-CoV-۲ ممکن است هر از گاهی افراد را آلوده کنند و فقط باعث شیوع خفیف و محدود شوند. آنها می‌گویند، اما در شرایط مناسب، عوامل بیماری زا می‌توانند منجر به یک بیماری همه‌گیر شبیه کووید-۱۹ شوند.

کارشناسان می‌گویند این یافته‌ها پیامدهای قابل توجهی برای بحث اتهامی در مورد منشاء کووید دارد.

مایکل ووروبی، ویروس شناس دانشگاه آریزونا که در این کار نقشی نداشت، گفت: "این واقعا هر تصوری را که این ویروس باید ساخته شده باشد، یا به نحوی در آزمایشگاه دستکاری شده باشد، برای آلوده کردن انسان‌ها روشن می‌کند."

این ویروس‌های خفاش، همراه با بیش از ده‌ها ویروس دیگر که در ماه‌های اخیر در لائوس، کامبوج، چین و تایلند کشف شده‌اند، ممکن است به محققان کمک کند تا همه‌گیری‌های آینده را بهتر پیش‌بینی کنند.

سه خفاش اسیر شده در شمال لائوس حامل ویروس هایی بودند که به طور قابل توجهی شبیه SARS-CoV-۲ بودند، ویروسی که باعث کووید-۱۹ می شود.

سه ویروس خفاش از نظر ژنتیکی شباهت بیشتری به SARS-CoV-۲ دارند تا RaTG۱۳، که قبلا تصور می‌شد نزدیکترین آنها باشد.

هفته گذشته، دولت ایالات متحده یک پروژه ۱۲۵ میلیون دلاری برای شناسایی هزاران ویروس وحشی در آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا برای تعیین خطر سرریز آنها را اعلام کرد. دکتر الویت پیش‌بینی کرد که تعداد زیادی از بستگان SARS-CoV-۲ برای یافتن باقی مانده‌اند.

دانشمندان تخمین زده اند که RaTG۱۳ و SARS-CoV-۲ اجداد مشترکی دارند که خفاش‌ها را حدود ۴۰ سال پیش آلوده کرده است.

آنها به شمال لائوس، حدود ۱۵۰ مایلی از معدنی که محققان چینی RaTG۱۳ را در آن پیدا کرده بودند، سفر کردند. آنها در طول شش ماه ۶۴۵ خفاش را که متعلق به ۴۵ گونه مختلف بودند، صید کردند. خفاش‌ها حاوی دوجین نوع ویروس کرونا بودند که سه مورد از آن‌ها به‌طور شگفت‌انگیزی شبیه SARS-CoV-۲ بودند، به‌ویژه در حوزه اتصال گیرنده.

ویروس‌های تازه کشف شده می‌توانند محکم به پروتئینی در سلول‌های انسانی به نام ACE۲ بچسبند و منجر به عفونت شوند.

به طرز متناقضی، برخی از ژن‌های دیگر در سه ویروس لائوس نسبت به سایر ویروس‌های خفاش، فاصله بیشتری با SARS-CoV-۲ دارند. علت این تکه تکه ژنتیکی، تکامل پیچیده کروناویروس ها است.

اگر خفاش آلوده به یک کرونا ویروس دوم را بگیرد، ممکن است دو ویروس مختلف در یک سلول به یک سلول واحد ختم شوند. هنگامی که آن سلول شروع به تکثیر هر یک از آن ویروس ها می‌کند، ژن‌های آنها با هم مخلوط می‌شوند و هیبریدهای ویروس جدیدی تولید می‌کنند.

آقای لیتراس و همکارانش اکنون SARS-CoV-۲ را نه تنها با ویروس‌های جدید لائوس، بلکه با سایر بستگان نزدیک خود که در ماه‌های اخیر پیدا شده‌اند، مقایسه می‌کنند. آنها در حال یافتن شواهد بیشتری از به هم ریختگی ژن هستند. این فرآیند که به عنوان نوترکیبی شناخته می‌شود ممکن است سال به سال ویروس‌ها را تغییر دهد.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید