در حالی بانک مرکزی از کاهش تورم اجاره بهای مسکن در آذرماه خبر داده که همین بانک در گزارش ماهانه بازار مسکن، رشد اجاره بها را ۵۴ درصد اعلام کرده بود.

منتظر ریزش قیمت مسکن نباشید / قیمت ها بالاتر هم می‌رود

به گزارش سلام نو به نقل از خبرآنلاین، بانک مرکزی پنجشنبه ۳۰ دی ماه گزارشی از وضعیت اقتصاد کلان کشور در پایان آذر ماه امسال ارائه داد که در آن نرخ تورم را کاهشی و علت آن را کاهش قابل توجه اجاره بهای مسکن اعلام کرد.

این بانک نوشت: در آذرماه ۱۴۰۰ در ادامه روند چند ماه اخیر، نرخ تورم متوسط ۱۲ ماهه و نقطه به نقطه با کاهش همراه بودند. در این ماه نرخ تورم ماهانه نیز در ادامه روند دو ماه اخیر و در پی کاهش قابل توجه تورم ماهانه ارزش اجاری مسکن که طی ماه‌های اخیر به عنوان پیشران تورم مطرح بود، با کاهش مواجه شد.

این در حالی است که بانک مرکزی در گزارش وضعیت ماهانه بازار مسکن اعلام کرد: بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در آذرماه سال ۱۴۰۰ نشان دهنده رشد به

ترتیب معادل ۲۵۱.۲ و ۵۴.۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

همچنین بانک مرکزی در گزارش وضعیت اقتصاد کلان کشور در پایان آبان ماه امسال، اعلام کرده بود که اگرچه روند تورم دومین ماه پاییز امسال کاهشی بوده، اما تورم ماهانه آبان امسال به دلیل بالا بودن ارزش اجاری مسکن، همچنان در رقم بالایی قرار داشته است.

این بانک نوشت: علی‌رغم اینکه در آبان‌ماه ۱۴۰۰ روند تورم متوسط دوازده‌ماهه و نقطه به نقطه همچون ماه گذشته کاهشی بوده، لیکن تورم ماهانه همچنان در سطح نسبتاً بالایی قرار داشته است. عامل اصلی تورم این ماه (با توجه به سهم گروه‌ها در شاخص قیمت مصرف‌کننده)، همچون روند چند ماه اخیر به افزایش نسبتاً بالای قلم «ارزش اجاری مسکن» ارتباط می‌یابد.

مرکز آمار ایران تورم دی ماه را جمعه ۱ بهمن ماه منتشر کرد که بر اساس آن نرخ تورم نقطه‌ای در دی ماه ۱۴۰۰ به عدد ۳۵.۹ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۳۵.۹ درصد بیشتر از دی ۱۳۹۹ برای خرید یک مجموعه کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، نقش اجاره بهای مسکن در تورم دی ماه بسیار مبرز است.

مرکز آمار نوشت: در گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات، اجاره بهای واحد مسکونی، در گروه هتل و رستوران، هزینه اقامت در هتل و مسافرخانه و در گروه پوشاک و کفش، انواع پوشاک بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته‌اند.

بر اساس اعلام معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی متوسط اجاره بهای هر متر مربع مسکن در تهران در آذر ماه امسال ۸۴ هزار تومان است که به این معنی است مستأجر یک واحد ۵۰ متری در پایتخت باید ماهانه ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و یک واحد ۱۰۰ متری ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اجاره بها پرداخت کند.

این در حالی است که در مهر ماه سال ۱۳۹۸، متوسط اجاره هر متر مربع واحد مسکونی در تهران ۴۰ هزار تومان بود که رشد بیش از ۱۰۰ درصدی اجاره بها طی دو سال گذشته را شاهدیم.

دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ۲۵ دی ماه از همبستگی قیمت مسکن و اجاره بها خبر داد بود.

دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه اعلام کرد: با توجه به همبستگی قیمت مسکن و نرخ اجاره‌بهاء و رهن، افزایش قیمت مسکن با تأخیر منجر به افزایش قیمت رهن و اجاره اماکن مسکونی شده است.

به عنوان نمونه متوسط قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در آذر ماه ۱۳۹۸ بیش از ۱۳.۴ میلیون تومان و این شاخص (متوسط قیمت هر متر مسکن) در آذر ماه امسال (۱۴۰۰) به بیش از ۳۲ میلیون تومان در هر متر رسیده بود که این رشد بیش از ۱۰۰ درصدی و دو برابری همزمان قیمت هر متر مسکن و اجاره بها ی آن، مؤید ادعای همبستگی قیمت مسکن و اجاره بهاست.

مهدی سلطان محمدی کارشناس اقتصاد مسکن درباره علت نابه سامانی فعلی بازار مسکن اظهار کرد: وضعیت موجود بازار اجاره مسکن، وضعیت غیر منتظره‌ای نیست.

وی افزود: اجاره بها تا حد زیادی از قیمت مسکن تأثیر می‌پذیرد چرا که اجاره بها، «نرخ بازدهی سرمایه گذاری در بخش مسکن» محسوب می‌شود کسی که ملک خود را اجازه می‌دهد، در عمل یک سرمایه گذاری در کالایی به اسم مسکن کرده و بازدهی این سرمایه گذاری، همان اجاره مسکنی است که دریافت می‌کند.

سلطان محمدی ادامه داد: بنابراین وقتی میزان سرمایه گذاری در بخش مسکن افزایش می‌یابد به این معنا که خریدار باید پول بیشتری برای خرید مسکن بدهد، طبیعتاً متناسب با آن انتظار دارد که اجاره بیشتری هم دریافت کند.

کارشناس اقتصاد مسکن یادآور شد: از آنجایی که قیمت مسکن در طول ۳ سال اخیر ۷ تا ۸ برابر شده است؛ اما اجاره بها نمی‌توانست به این سرعت افزایش یابد؛ چون اجاره بها می‌بایست با درآمد خانوارهای طبقات متوسط یا پایین‌تر منطبق می‌شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه رشد درآمد خانوارها نمی‌توانست به این سرعت اتفاق بیفتد، بنابراین اجاره بها طول می‌کشید تا خود را منطبق کند؛ همواره این اتفاق رشد با تأخیر اجاره بها به قیمت مسکن رخ می‌دهد مثلاً وقتی در دوره‌های سریع رشد قیمت مسکن قرار داریم اجاره بها همگام با رشد قیمت مسکن، افزایش نمی‌یابد و از سرعت آن عقب می‌ماند.

کارشناس اقتصادی: نه تنها رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر متوقف نشده، بلکه در یکی دو سال آینده هم ادامه دارد.

سلطان محمدی گفت: اما در دوره‌هایی که رشد قیمت مسکن کند یا متوقف می‌شود، اجاره بها این عقب ماندگی را جبران می‌کند در یک سال اخیر رشد قیمت مسکن پس از ۳ سال توفانی، دچار توقف و کندی شد و عملاً ۱۷ تا ۱۸ درصد در یک سال قیمت مسکن رشد داشت که از رقم تورم عمومی که ۴۲ تا ۴۳ درصد است، خیلی عقب تر است که نشان می‌دهد قیمت واقعی مسکن عملاً ۲۵ درصد کاهشی بوده است. قیمت واقعی مسکن بهع معنای قیمت اسمی مسکن پس از خارج اکردن اثر تورمی است.

وی تأکید کرد: از آنجایی که اجاره مسکن در سالی گذشته از رشد قیمت مسکن عقب مانده بود و نتوانسته خود را همگام با آن پیش بیندازد، لذا باید انتظار داشته باشیم، اجاره مسکن در یکی دو سال آینده با شیبی تندتر از قیمت مسکن به پیش می‌رود تا کمی از این عقب ماندگی را جبران کند. بنابراین رشد اجاره بها در ماه‌های اخیر قابل پیش بینی بوده و موضوع نگران کننده‌ای نیست.

کد خبرنگار: ۱۳
۷۳دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 47
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    38 11
    والا ما که بنگاه داریم خریداری تو بازار نمیبینیم همه خریداران منتظرند ببینند که اگر توافق شد درخواست 20 درصد تخفیف بکنند
  • جارچی IR ۲۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
    97 2
    حقیقتا من مستاجر نیستم و مستاجر هم دارم. بخدا دلم آتیش میگیره برای مستاجرها. به شخصه از سال ۹۷تا بحال هزار تومن به کرایه خانه اضافه نکردم و نمی کنم. با سیصد ، چارصد تومن کم و زیاد، نه حال من خوب میشه و نه مستاجرم، اما شاید برام دعای خیری بکنه که می ارزه به همه چی. طفلک با چار سر عائله و حقوق کارگری... خدا بهش قوت بده و آرزو میکنم همه صاحب خانه بشن
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      13 0
      درود بر شما که خوش مرامی.
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      9 0
      درود بر شیر پاکی که خوردی خدا بهت برکت و سلامتی بده
    • مسعود IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      9 0
      خدا بهت برکت و سلامتی بده.دمت گرم
    • بهار IR ۲۳:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
      9 0
      خوش به حال شما وامثال شما دمتون گرم خدا ب شما قوت و برکت بده
    • اریا IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      3 0
      درود به شرفت مثل شما کم پیدامیشه من خودم یه صاحب خونه دارم دمش گرم چندساله واقعا هوای مارو داشته درود به انسانها باوجدان
    • ناشناس IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      5 0
      احسنت خدا بهت عزت بده بزرگ مرد
    • ناشناس IR ۱۵:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
      5 0
      از هردستی بدی از دست دیگه خواهی گرفت، قطعا خدا عوضش رو بهت میده، خدا به شماطول عمر بده و کاش بقیه ی صاحبخونه ها هم مقداری با مستأجر خودشون راه میومدن
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    1 6
    بهترین محله محمودآباد درویش اباد هست که در وسط سرخرود و خانه دریا می باشد سرخرود که پایتخت برج های ساحلی ایران هست. و مثل دبی هست و خانه دریا هم شهرک خصوصی هست و مثل باستی هیلز لواسان هست که ویلا های 1000 متری داره وخوبی درویش آباد اینکه میشه با متری 25 میلیون ویلا تو متراژ 200متری خرید. درویش آباد چون محله ای با مساحت پایین و بافت کم جمعیت هست شامل خونه های خالی نمیشود و مالیات بر خونه های خالی به این محله تعلق نمیگیرد
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 2
    بهترین محله محمودآباد درویش اباد هست که در وسط سرخرود و خانه دریا می باشد سرخرود که پایتخت برج های ساحلی ایران هست. و مثل دبی هست و خانه دریا هم شهرک خصوصی هست و مثل باستی هیلز لواسان هست که ویلا های 1000 متری داره وخوبی درویش آباد اینکه میشه با متری 25 میلیون ویلا تو متراژ 200متری خرید. درویش آباد چون محله ای با مساحت پایین و بافت کم جمعیت هست شامل خونه های خالی نمیشود و مالیات بر خونه های خالی به این محله تعلق نمیگیرد
  • محمد IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    8 0
    تو را به خدا هز این عبارت های تیتر های جنجالی که منتظر ارزونی مسکن نباشید پرهیز کنید اگر نمیتوانید به مردم امید دهید لااقل نا امید شان هم نکنید اگر یک عدهای هم که میخواهند مسکنی یا آپارتمانی رو بفروشند یا اجاره دهند پشیمان یا منصرف میشوند من نمی دانم کسانی که به اسم کارشناس که این تحلیل ها رو میکنند آیا میدانند تهیه کردن میلیارد تومان یعنی چه ؟ در آخر خواهش میکنم یک مقدار رعایت حال اجاره نشین ها رو بکنند که خیلی ها دنیال همچین سوژه هایی اند لااقل بنویسید که مثلا دلار آمده پایین یا سیمان و میل گرد ارزان شده یا بنویسید بدنبال روکود بازار مسکن قیمتها افت کرده شاید گره از کار این ملت باز شود و دعای این مردم دستتان رو بگره
  • میلاد IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    10 0
    خدا به همین شب عزیز که روز مادر هم هست همه رو از مستاجر بودن نجات بده انشالله
  • US ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    7 1
    چرا نباید ارزانی باشد اگر بدیها را دولت از کشورهای که طلب داریم وصول شود،رونق اقتصادی باز میشه چرا همش آهنگ گرانی و تا امیدی میزنید
  • امیر IR ۰۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    8 0
    بنده سه واحد در تهران برای فروش گذاشتم بخاطر سر رسید چک هایم که متاسفانه خریدار وجود ندارد و البته این را هم بگویم که قدرت خرید پایین آمده و حباب مسکن بسیار بالاست ، مسکن در عرض ۵ سال به اندازه ۲۰ سال رشد قیمت داشته که با توان خرید مردم در تضاد است
  • رضا IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    9 0
    والا هی شما هستین با نوشتن چنین مطالب بازار مسکن ومتشنج کردید حتما یه سودی برایتان داره
  • محمد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    9 0
    من نمیدونم هدف شما با این تیترتون چیه ولی امیدوارم خدا بهتون انصاف بده. همین خبر رو با هزار تیتر بهتر و درست‌تر میشه کار کرد ولی برای چند کلیک حاضرید همه چی رو زیر پا بذارید.
  • ایرانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    3 0
    کارشناس تان آخرش رو خوب اومد : موضوع نگران کننده ای نیست ؟!
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 0
    برادر عزیز خدا متعال ب شما سلامتی وب زندگی تون خیر و برکت بدهد. که هوای مستاجرتون رو دارید. قابل توجه خیلی دیگه از‌مالکین که همه چیز رو فقط تو‌پول‌می بینند
  • تامی IR ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 0
    شما رسانه ها فقط فریب قرن هستید
  • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    0 0
    متاسفانه فقط مسکن رشد قیمت نداشته و نباید انتظار داشت فقط قیمت مسکن تنها بیاد پایین، خودرو، سکه، لوازم خانگی و... همه چند برابر شدن
  • مرتضی از اصفهان IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    7 0
    سلام کارشناسی که افرایش دوباره اجاره بها را با توجه به افزایش ۱۶۰۰درصدی قیمت مسکن در دو سه سال اخیر (با توجه به آمارهای خودتون)مسئله نگران کننده ای نمی‌داند قطعا خودش چند مسکن داره و افزایش به سودش هست خانه ابدی همه نهایتا۲متر است بهتر نیست مایی مثلا مسلمان کمی هم به هم وطن خود فکر کنیم و فقط چند لحظه خود را جایی اون مستاجر آبرودار وخانواده اش بگذاریم و اینقدر با تحلیل های ناامیدکننده حال هم خراب و خراب تر نکنیم
  • فرشید IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    7 0
    حضرت عباسی شرم کنید دیگه چقدر باید گرون شه؟ تو این ۴ ساله بیش از ۱۰۰ درصد گرون شده
  • IR ۲۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    4 1
    مردم نان ندارند بخورند خونه که آرزو شده
  • GB ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    6 0
    سلامی به وسعت ایران بتمام ایرانی ها حباب مسکن درحال ترکیدن هست همه املاکی ها خبر دارن میگید نه برید به بهانه خرید ببینید چقدر شرایط گوناگون پیشنهاد میدن فقط بتونن یک مسکن رو رد کنند بره آیا قبلاً ایجوریا بودن
  • ایرانی IR ۱۱:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۴
    2 0
    من ملکی با ارزش ساخت بالا را شش ماه است برای فروش گذاشتم حتی پیشنهاد دادم خریدار قیمت بگذارد هنوز یک نفر خریدار نداشتم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید