پس از بررسی بنیادی سهم و خرید کردن سهام شرکت یادتان نرود که همیشه باید به اخبار و اتفاقات شرکت توجه ویژه داشته باشید. این اصل را فراموش نکنید که ارزش یک مقوله کاملا نسبی است.

چند روش کاربردی برای کسب سود بیشتر در بورس

پس از رشد های بسیار خوب بازار بورس از سال ۹۶ تا ۹۹، حالا یک سالی است که بازار سرمایه کشور روندی نزولی به خود گرفته و این روزهای منفی بازار بورس ممکن است عده ای را کلافه کرده باشد.

به نقل از وب سایت آموزش بورس، نکته قابل توجه و البته ناراحت کننده ماجرا اینجاست که احتمالا خیلی از افراد تازه وارد به بازار بورس تهران، از سال ۹۹ و به علت تبلیغات بسیار گسترده پس از رشد های عالی در سال های قبل از آن، وارد این بازار شده اند و در سال های صعودی بازار نیز از آن بهره ای نبرده اند.

طبیعی است در این شرایط فشار روانی قرمز شدن بازار و صفحه پرتفو ناراحت کننده تر باشد. ما در این مقاله سعی داریم چند روش کاربردی برای کسب سود بهتر و چینش پرتفوی بهتر را با شما عزیزان به اشتراک بگذاریم.

به بنیاد سهم توجه ویژه داشته باشید

مهمترین اصلی که در انتخاب سهام و چینش و تغییر سبد سهام خودتان باید داشته باشید توجه ویژه به وضعیت فاندامنتال و بنیادی سهام است.

ابتدای امر تمامی سبد سهام خود را چک کرده و آخرین صورت های مالی آن ها را بررسی کنید. اگر شرکت سود ساز نیست یا نسبت قیمت به در آمد آن که به آن p/e گفته می شود خوب نبود در اولین نقطه مناسب به فکر فروش آن سهم باشید.

صبر مطلق  بدون تحلیل سهام را کاملا فراموش کنید.

اگر شرکتی که سهام ‌آن را خریداری کرده اید وضعیت عملکردی مطلوبی ندارد و حتی اگر عملکرد مطلوبی دارد ولی p/e آینده نگر آن همچنان بالاست با صبر کردن چیزی حل نمی شود.

پس در اولین فرصت، سبد سهام خود را بر اساس شرکت هایی که بنیاد خوب و نسبت p/e  پایین تری دارند ببندید.

از شرکت های کوچک بازیگر محور دوری کنید

در شرایط رکود و در بازاری که حجم پول زیادی در آن معامله نمی شود، به سراغ شرکت هایی با ارزش مارکت خیلی پایین به خصوص در بازارهای پایه به هیچ وجه نروید.

زیرا در شرایط نزولی و قرمزی بازار، این سهم ها نقد شوندگی بسیار پایینی دارند و ممکن است روزها شما را در صف فروش نگه دارند و توانایی فروش یا نقد کردن آن ها را نداشته باشید.

مضاف بر این که معمولا این گونه سهم ها به دلیل ارزش مارکت کم، توسط یک گروه خاص و بازیگر محور حرکت میکنند و امکان دستکاری قیمتی در آن ها بسیار زیاد است.

چند روش کاربردی برای کسب سود بیشتر در بورس

اخبار شرکت و اتفاقات پیرامون آن را همیشه بررسی کنید

پس از بررسی بنیادی سهم و خرید کردن سهام شرکت یادتان نرود که همیشه باید به اخبار و اتفاقات شرکت توجه ویژه داشته باشید. این اصل را فراموش نکنید که ارزش یک مقوله کاملا نسبی است.

در نتیجه با پیگیری تغییرات قیمت های جهانی، نرخ ها و اتفاقات اثر گذار مهم بر سهام‌ شرکتی که سهام آن را خریداری کرده اید، خود را همیشه به روز نگه دارید.

ممکن است سهام شرکتی که در یک سال گذشته بسیار ارزشمند بوده و رشد های بسیار خوبی را تجربه کرده است، در آینده با توجه به افت قیمت های جهانی محصول صادراتی خود یا بالا رفتن هزینه های تولید آن محصول، دیگر بازدهی خوبی نداشته باشد.

چند روش کاربردی برای کسب سود بیشتر در بورس

احساسی شدن ممنوع ! فقط از اعداد و ارقام کمک بگیرید

در بازار بورس به هیچ وجه اجازه غلبه احساسات بر خود را ندهید. اگر سهمی را به اشتباه انتخاب کرده اید و از پارامترهای ضعیف بنیادی آن اطمینان حاصل کرده اید.

یا اگر بر اساس تحلیل تکنیکال دست به خرید آن زده اید و اکنون حمایت های مهم سهم از دست رفته، بدون تعصب و پذیرش اشتباه خود، شناسایی زیان کنید.

بازار بورس همیشه فرصت جبران خواهد داد پس اصل مهم حفظ سرمایه و جلوگیری از زیان را فراموش نکنید. معامله گر حرفه ای ابتدا به فکر حفظ سرمایه خود و سپس سود کردن است.

یکی دیگر از نکات مهمی که باید به آن پایبند باشید توجه و تمرکز صرف بر روی اعداد و ارقام است. در واقع اجازه ندهید به جای تحلیل، تخیل افکار شما را پر کند. همیشه این دلیل و توجیه را در ذهن خود با عدد و رقم ثابت کنید و بعد اقدام به خرید سهام آن شرکت کنید.

با عدد و رقم اثبات کنید مثلا فلان شرکت تولیدی توانایی x تن تولید با فروش به نرخ y و درآمد عملیاتی به این‌ مبلغ را دارد. مفروضات را همیشه بدبینانه در نظر بگیرید و فرض کنید قرار است همه چیز در بدترین حالت ممکن رخ دهد.

در این صورت هم تحلیل شما با خطای کمتری مواجه خواهد شد و هم بازده مورد انتظارتان برای رشد سهام‌ معقول خواهد بود.

جمع بندی

در پایان به خاطر داشته باشید بازار سرمایه نیازمند کسب دانش و اصول تحلیلی است. بدون ورود به حوزه آموزشی و کسب مهارت های لازم شانس رسیدن به موفقیت شما تقریبا صفر است. بنابراین باید از سایت تحلیل بورس و دیدن آموزش های مناسب و کاربردی در این زمینه همیشه بهره ببرید تا شانس موفقیت خود را با درصد بسیار بالایی افزایش دهید.

منبع: www.amoozesh-boors.com

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید