افزایش قیمت تخم مرغ تاثیر مخربی بر سبد غذایی خانوارهای ایرانی خواهد گذاشت چرا که این محصول، یکی از ارزان‌ترین منابع تامین پروتئین برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود.

افزایش قابل توجه قیمت تخم مرغ در ۹ ماه گذشته / تخم‌مرغ هم از سبد غذایی حذف می‌شود؟!

به گزارش سلام نو به نقل از ایسنا، افزایش یک باره قیمت تخم‌مرغ در بازار مصرف و پیش‌بینی افزایش چند برابری قیمت کنونی آن، بسیاری از مصرف کنندگان این کالای پروتئینی تاکنون ارزان را با نگرانی‌هایی از بابت حذف آن از سبد غذایی خانواده‌شان مواجه کرده است.

طی هفته‌های اخیر شاهد اخبار نگران‌کننده‌ای در باره قیمت تخم مرغ بودیم؛ محصولی پروتئینی که گرانی قیمت آن، موجب حذف این ماده غذایی از سبد خانوارهای کم درآمد و حتی متوسط خواهد شد.

افزایش قیمت تخم مرغ که به گفته یکی از روسای هیات مدیره اتحادیه‌های استانی مرغ تخم‌گذار غیرقانونی بوده است، پس از آن رخ داد که اخباری مبنی بر حذف یارانه ۴۲۰۰ تومانی برای خوراک دام و طیور از ابتدای دی ماه منتشر شد.

با وجود آن که هنوز یارانه ارزی واردات خوراک دام و طیور حذف نشده است، اما مرغداران مطمئن هستند که این یارانه ۴۲۰۰ تومانی به زودی و در بودجه سال آینده حذف خواهد شد، مساله‌ای که موجب افزایش شدید قیمت تخم مرغ و سایر فرآورده‌های دامی خواهد شد و در این مورد نیز پیش‌بینی می‌شود در صورت حذف کامل یارانه واردات خوراک طیور، قیمت تخم مرغ تا شش برابر هم افزایش پیدا کند.

قیمت رسمی اعلام شده برای هر کیلو تخم‌مرغ در حال حاضر ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان است، اما بعید است مصرف‌کنندگان بتوانند تخم مرغ مورد نیاز خود را با چنین قیمتی خریداری کنند و در صورتی که نهاده‌های دام و طیور با قیمت مصوب به مرغداران تخصیص نیابد و آن‌ها ناچار به تامین خوراک طیور از بازار آزاد باشند، این قیمت فراتر نیز خواهد رفت.

این در حالیست که افزایش قیمت تخم مرغ تاثیر مخربی بر سبد غذایی خانوارهای ایرانی خواهد گذاشت چرا که این محصول، یکی از ارزان‌ترین منابع تامین پروتئین برای مصرف‌کنندگان محسوب می‌شود.

با تمام این اوصاف، قیمت هر کیلو تخم‌مرغ طی ۹ ماه گذشته نوسان قابل توجهی داشته و نرخ آن از میانگین هر کیلو ۱۶ هزار تومان به حدود ۲۱ هزار تومان رسیده است.

تخم‌مرغ هم از سبد غذایی خانوارها حذف شده؟

کد خبرنگار: ۱۴
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید