این مواضع تند و تیز در کنار رد و بدل شدن حرف‌های ایران و آمریکا با واسطه‌های مختلف می‌تواند باعث شود تا دور هشتم مذاکرات وین یکی از تنش‌زاترین دورهای مذاکرات باشد.

بن بست یا گشایش؛ در وین چه رخ خواهد داد؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: دور هشتم گفت‌وگوهای وین به زودی آغاز خواهد شد، آن هم در حالی که طرف‌های مذاکره اظهارات تند درباره هم می‌کنند و زمزمه پایان عمر برجام را سر می‌دهند. با این همه آن چنان که پیش از این گفته شد به نظر می‌رسد طرف غربی دنبال راه آمدن با ایران است و ایران هم دنبال بسته شدن پرونده برجام است.

گفت‌وگوهای تیم جدید مذاکره کننده ایران با کشورهای باقی مانده در برجام در حالی آغاز شد که ایران پس از یک وقفه چند ماهه به میز مذاکرات بازگشت. حضور علی باقری در راس تیم مذاکره کننده و تاخیر در آغاز گفت‌وگوها باعث شد تا برخی گمان کنند ایران برخلاف مواضع دیپلماتیکی که دارد دنبال این است که با وقت‌کشی پرونده برجام را ببندد، با این همه با آغاز دور هفتم مذاکرات مشخص شد ایران دنبال چنین چیزی نیست.

آن طور که گفته شد ایران دو متن پیشنهادی روی میز گذاشت که مبتنی بر برجام و حاوی پیشنهاداتش برای اضافه شدن به پیش‌نویس قبلی بود. این پیشنهاد هرچند چندان به مذاق اروپایی‌ها خوش نیامد، اما در نهایت آن‌ها برای مشورت به پایتخت‌های خود بازگشتند. روسیه همان زمان تاکید کرد که پیشنهادات ایران نشان از عزم آن و جدی بودن در مذاکرات دارد.

حالا برخی رسانه‌ها از یک منبع اروپایی نقل می‌کنند که طرف ایرانی تاکید داشت که پیشنهاداتشان بر اساس پیش‌نویس وین ۶ بوده، اما حاوی اصلاحات و نکات جدیدی است که پس از گفت‌وگوهای فشرده بین اروپا و هیات ایرانی نهایتا طرفین توانستند به سند و دستور کار مشترکی دست یابند که در آن ۸۰ درصد مطالبات ایران نیز لحاظ شده است.

حتی اگر خبر این منبع اروپایی را نامطمئن ارزیابی کنیم به نظر می‌رسد چنین خبری ردی از واقعیت در خود دارد و نشان از جدیت طرف اروپایی در مذاکره دارد. با این همه این مسئله نافی تلاش تهران و واشنگتن برای گرفتن حداکثر امتیازات از هم نیست، تلاشی که می‌تواند مذاکرات را به بن بست بکشاند.

آن طور که از مواضع حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران، در چند هفته گذشته بر می‌آید ایران مایل نیست به هیچ عنوان امتیازی فراسوی آنچه در برجام آمده است اعطا کند، این در حالی است که آمریکا هم مایل نیست تمام تحریم‌ها برجامی را بدون هیچ امتیاز تازه‌ای لغو کند.

بن بست یا گشایش؛ در وین چه رخ خواهد داد؟

امیرعبداللهیان به حسن نیت ایران در گفت‌وگوهای وین تاکید کرد و با اشاره به اینکه ایران زیر بار امتیاز نابرابر نخواهد رفت افزود: طرف‌های مقابل ما تردید نکنند اگر بخواهند یک امتیاز بدهند و ۱۰ امتیاز بگیرند جمهوری اسلامی ایران هرگز زیر بار این روش نخواهد رفت.

وزیر امور خارجه ادامه داد: این که طرف‌های مقابل دائم مصاحبه و اعلام کنند ما نگران پیشرفت هسته‌ای ایران هستیم با صدای بلند اعلام می‌کنیم اگر می‌خواهید نگرانی شما در موضوع هسته‌ای صلح‌آمیز ایران برطرف شود تمام تحریم‌های برجامی باید برطرف شود.

بخش آخر سخنان امیرعبداللهیان پاسخ به اظهارات مقام‌های ارشد آمریکا درباره برجام است. در چند روز گذشته رابرت مالی و آنتونی بلینکن هر کدام با ادبیات خاص خود از فرصت رو به پایان احیای برجام سخن گفتند و با اشاره به پیشرفت‌های هسته‌ای ایران تاکید کردند که اگر پیشرفت‌های ایران ادامه دار باشد عملا چیزی از برجام باقی نمی‌ماند.

همین اظهارات آمریکایی‌ها باعث شده تا مقام‌های ارشد دیپلماتیک ایران بارها شایعات درباره برنامه اتمی کشور را تکذیب کنند. محمد اسلامی رییس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی ایران در واکنش به همین شایعات – از جمله شایعه غنی‌سازی ۹۰ درصدی- در مصاحبه با اسپوتنیک اعلام کرد که تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران بر اساس توافقات، اساسنامه و مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی انجام می‌شود و ایران قصد ندارد غنی‌سازی بالاتر از ۶۰ درصد خلوص انجام دهد.

این مواضع تند و تیز در کنار رد و بدل شدن حرف‌های ایران و آمریکا با واسطه‌های مختلف می‌تواند باعث شود تا دور هشتم مذاکرات وین یکی از تنش‌زاترین دورها یمذاکرات باشد، دوری که هر طرف در آن تلاش می‌کند تا بیشترین امتیاز ممکن را قبل از توافق نهایی کسب کند تا در نهایت مذاکرات از بن بست خارج شود.

این تاکید بر کسب بیشترین امتیاز هرچند نشان از نزدیک شدن به نقطه نهایی مذاکرات دارد، اما وقتی پای بازیگرانی مثل رژیم اشغالگر قدس در میان باشد هر اختلافی می‌تواند بدل به یک مشکل اساسی شود که مذاکرات تا مرز نابوی پیش ببرد.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید