طالبان در واکنش به معرفی نصیر احمد فائق به‌ عنوان سرپرست نمایندگی افغانستان در سازمان ملل، خواستار اثبات بی‌طرفی این سازمان و واگذاری کرسی افغانستان به «دولت جدید» شد.

درخواست مجدد طالبان برای احراز کرسی افغانستان در سازمان ملل

به گزارش سلام نو، ایسنا به نقل از خبرگزاری افق نوشت: نمایندگی دایمی افغانستان در سازمان ملل صبح‌ روز جمعه در توییتی نوشت که فائق، مستشار وزیر مختار به‌عنوان کاردار مسئولیت پیشبرد امور و رهبری نمایندگی دایمی کشور را به عهده گرفته‌ است.

این موضوع پس از نشر گزارش‌ها درباره استعفای غلام‌ محمد اسحاق‌زی؛ نماینده دایم افغانستان در سازمان ملل که در اواخر حکومت اشرف‌غنی تعیین شده، اعلام شد.

نصیراحمد فائق که به عنوان سفیر افغانستان در سازمان ملل ماموریت داشت نیز در یک رشته توییتی نوشته‌ است که «مسوولیت بزرگ» را در شرایط سخت و نابسامان بر عهده گرفته است.

او گفته‌است که تلاش می‌کند صدای مردم افغانستان را که از شدت بیکاری، گرسنگی، فقر،‌ سرمای زمستان و نقض حقوق بشری رنج می‌برند،‌ به گوش کشورهای عضو سازمان ملل برساند.

سهیل شاهین، سفیر تعیین‌شده طالبان برای سازمان ملل در واکنش به این موضوع گفته‌ است که سازمان ملل متحد یک نهاد جهانی و اعتبار آن در بی‌طرفی است.

او در توییتی نوشته‌ است: «من از آن (سازمان ملل) می‌خواهم که بی‌طرفی خود را با واگذاری کرسی افغانستان در سازمان ملل به دولت فعلی افغانستان که در سراسر کشور دارای حاکمیت و قانون است، ثابت کند».

شاهین گفته‌ است که قوانین باید جایگزین ترجیحات سیاسی شود و در غیر این صورت به گفته او، بی‌طرفی سازمان ملل زیر سوال خواهد رفت.

طالبان پیش از این هم خواستار احراز کرسی افغانستان در سازمان ملل شده بودند؛ اما کمیته اعتباربخشی این سازمان به درخواست «امارت اسلامی افغانستان» پاسخ منفی داد.

اخیرا مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب قطعنامه‌ای تصمیم‌گیری در مورد اعطای کرسی افغانستان و میانمار به طالبان و حکومت نظامی میانمار به تعویق انداخته‌ است. طبق این تصمیم، سفرای دولت‌های قبلی این دو کشور کماکان صاحب کرسی نمایندگی‌شان در این سازمان خواهند بود.

به رسمیت‌شناختن طالبان و حکومت نظامی میانمار از سوی سازمان ملل گام مهمی در مشروعیت بخشیدن به این حکومت‌ها در عرصه بین‌المللی خواهد بود.

در دوره قبلی حکومت طالبان بین سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ نیز سفیر حکومت قبلی که توسط طالبان سرنگون شده‌بود کماکان به عنوان نماینده افغانستان در سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شد.

در آن دوران نیز کمیته بررسی صلاحیت‌ها چندین بار پاسخ به درخواست طالبان برای احراز این کرسی را به تعویق انداخت.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید