حقایق شگفت انگیز زیادی درباره «سرطان تیروئید» وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی در مورد «سرطان تیروئید» پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

دانستنی عجیب درباره «سرطان تیروئید» که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید! + علائم

به گزارش سلام نو باشگاه خبرنگاران جوان، سرطان تیروئید هنگامی رخ می‌دهد که سلول‌های غده تیروئید از چرخه طبیعی تقسیم و رشدشان خارج شده و به شکل غیرقابل کنترلی تکثیر می‌شوند.

تیروئید یکی از غده‌های ضروری در بدن است که وظیفه تنظیم بسیاری از کارکردهای آن را برعهده دارد. با این حال، این غده نیز مانند سایر بافت‌های بدن ممکن است دچار بیماری و سرطان شود. سرطان تیروئید سالانه نزدیک به یکصد هزار نفر را در جهان درگیر کرده و بیش از ۲۲ هزار نفر را به کام مرگ می‌کشاند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، این سرطان دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به سایر سرطان هاست. در این مطلب به موارد جالب درباره این بیماری می‌پردازیم:

۱- دو سوم افراد مبتلا زیر ۵۵ سال سن دارند: در حالی که بسیاری از سرطان‌ها در جوان‌ها کمتر شایع است و با افزایش سن خطر ابتلا به آن افزایش می‌یابد، اما درباره سرطان تیروئید جوان‌ها در خطر بیشتری قرار دارند به طوری که حتی ۲ درصد موارد مربوط به کودکان و نوجوانان می‌شود.

۲- زنان در خطر بیشتری قرار دارند: داده‌ها نشان می‌دهد ۷۵ درصد از موارد ابتلا به تیروئید مربوط به زنان است اما متخصصان هنوز نتوانسته‌اند دلیل این موضوع را کشف کنند. زنان از دوره بلوغ تا یائسگی در خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان تیروئید قرار دارند.

۳- علائم بیماری مخفی است: بسیاری از افراد مبتلا به سرطان تیروئید غالبا هیچ علائم مشخصی ندارند اما ممکن است شاهد ناراحتی در گردن و یا احساس وجود یک برجستگی باشند. همچنین وجود اسهال بی دلیل نیز در این بیماران شایع است.

۴- بیش از یک نوع سرطان تیروئید وجود دارد: کمتر کسی نسبت به انواع سرطان تیروئید اطلاع دارد. خوشبختانه نزدیک به ۸۰ درصد بیماران مبتلا به این نوع سرطان به نوع پاپیلاری مبتلا هستند که خطر کمتری دارد. این نوع سرطان تیروئید به آرامی رشد می‌کند و تنها بخشی از این غده را درگیر می‌کند. گرچه ممکن است سرطان تیروئید پاپیلاری به غدد لنفاوی نیز گسترش یابد، اما قابلیت درمانی داشته و به ندرت کشنده است.

۵- برخی عوامل خطر ابتلا به سرطان تیروئید را تشدید می‌کند: گرچه دلیل اصلی بسیاری از موارد ابتلا به سرطان تیروئید نامشخص است، اما برخی عوامل بر روی این موضوع تاثیرگذار است. قرار داشتن در معرض اشعه X، نشت تشعشعات هسته ای، رژیم غذایی عاری از ید، سابقه خانوادگی، و مسائل ژنتیکی می‌تواند خطر ابتلا به این سرطان را افزایش دهد.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید