در ۱ دسامبر ۲۰۲۱، WHO از رهبران و شهروندان جهانی می‌خواهد تا برای مقابله با نابرابری‌هایی که باعث ایجاد ایدز می‌شود و دسترسی به افرادی که در حال حاضر خدمات ضروری HIV را دریافت نمی‌کنند، گرد هم آیند.

روز جهانی ایدز

موضوع مراسم سال ۲۰۲۱ " پایان دادن به اپیدمی HIV

روز جهانی ایدز اولین بار در سال ۱۹۸۸ برگزار شد . هر ساله، سازمان‌ها و افراد در سراسر جهان توجه خود را به همه‌گیری HIV جلب می‌کنند، تلاش می‌کنند تا آگاهی و دانش HIV را افزایش دهند، علیه ننگ HIV صحبت کنند و خواستار واکنش بیشتر برای حرکت به سمت پایان دادن به همه‌گیری HIV هستند .

اچ‌آی‌وی همچنان یک مسئله مهم بهداشت عمومی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تأثیر قرار می‌دهد.

اگرچه جهان در دهه های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است، اما اهداف مهم جهانی برای سال ۲۰۲۰ محقق نشد.

تقسیم بندی، نابرابری و بی توجهی به حقوق بشر از جمله شکست‌هایی است که باعث شد HIV به یک بحران بهداشت جهانی تبدیل شود و باقی بماند. اکنون، COVID-۱۹ نابرابری‌ها و اختلالات در خدمات را تشدید می‌کند و زندگی بسیاری از افراد مبتلا به HIV را چالش برانگیزتر می‌کند.

شعار روز جهانی ایدز در سال ۲۰۲۱ " پایان دادن به نابرابری‌ها " است.

در ۱ دسامبر ۲۰۲۱، WHO  از رهبران و شهروندان جهانی می‌خواهد تا برای مقابله با نابرابری‌هایی که باعث ایجاد ایدز می‌شود و دسترسی به افرادی که در حال حاضر خدمات ضروری HIV را دریافت نمی‌کنند، گرد هم آیند.

روز جهانی ایدز چیست؟

هر سال در اول دسامبر، جهان روز جهانی ایدز را گرامی می‌دارد. مردم در سراسر جهان برای نشان دادن حمایت از افراد مبتلا به HIV و به یاد آوردن کسانی که بر اثر بیماری‌های مرتبط با ایدز جان باخته اند، متحد می‌شوند.

هر روز جهانی ایدز بر موضوع خاصی تمرکز دارد. روز جهانی ایدز که در سال ۱۹۸۸ تعیین شد، اولین روز جهانی برای سلامت جهانی بود. هر سال، آژانس‌های سازمان ملل متحد، دولت‌ها و جامعه مدنی با هم می‌پیوندند تا پیرامون موضوعات خاص مرتبط با اچ‌آی‌وی مبارزه کنند.

بسیاری از مردم یک روبان قرمز، نماد جهانی آگاهی، حمایت و همبستگی با افراد مبتلا به HIV می‌پوشند.

روز جهانی ایدز که از سال ۱۹۸۸ هر سال در ۱ دسامبر نامگذاری شده است، یک روز بین‌المللی است که به افزایش آگاهی در مورد بیماری همه‌گیر ایدز ناشی از شیوع عفونت HIV و یادبودی برای کسانی که بر اثر این بیماری جان باخته‌اند اختصاص داده شده است. سندرم نقص ایمنی اکتسابی (ایدز) یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که توسط ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ایجاد می‌شود. ویروس اچ آی وی به سیستم ایمنی بدن بیمار حمله می‌کند و مقاومت آن را در برابر سایر "بیماری‌ها" کاهش می‌دهد. مقامات دولتی و بهداشتی، سازمان‌های غیردولتی و افراد در سراسر جهان، اغلب با آموزش در مورد پیشگیری و کنترل ایدز ، این روز را گرامی می‌دارند .

روز جهانی ایدز یکی از یازده کمپین رسمی جهانی بهداشت عمومی است که توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) همراه با روز جهانی بهداشت، روز جهانی اهداکنندگان خون، هفته جهانی ایمن سازی، روز جهانی سل، روز جهانی بدون دخانیات، روز جهانی مالاریا، روز جهانی هپاتیت و ... مشخص شده است.

روز جهانی ایدز اولین بار در آگوست ۱۹۸۷ توسط جیمز دبلیو بان و توماس نتر، دو افسر اطلاعات عمومی برای برنامه جهانی ایدز در سازمان بهداشت جهانی در ژنو، سوئیس، شکل گرفت.

در دو سال اول، موضوع روز جهانی ایدز بر کودکان و جوانان متمرکز بود. در حالی که انتخاب این موضوع در آن زمان توسط برخی به دلیل نادیده گرفتن این واقعیت که افراد در هر سنی ممکن است به HIV مبتلا شوند مورد انتقاد قرار گرفت.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید