ماجرا وقتی عجیب شد که یک بچه حدوداً شش ساله، با درجه حرارت و ضربان نبض بسیار بالا به کوتزی مراجعه کرد و او فکر می‌کرد به زودی باید دستور پذیریش کودک را بدهد، اما در نهایت دو روز بعد حال کودک بسیار بهبود یافت.

سویه آفریقایی کرونا؛ علائم عجیب اما خفیف / آخرین مُدل کرونا کشنده‌تر است یا نه؟

سلام نو سرویس سلامت: سر و کله سویه جدید کرونا در آفریقا پیدا شده است و حالا هشدارهای راست و دروغ بسیاری نسبت به این سویه و خطرات آن در حال پخش شدن است. سوال مهم این جا است که این سویه واقعا چقدر خطرناک است و آیا از کرونای دلتا خطرناک‌تر است یا نه؟

ظاهرا گونه جدید شدیدا جهش‌یافته و سابقه جهش‌های متعدد آن به حدی است که یکی از پژوهشگران  آن را ترسناک توصیف کرده است و دیگری آن را بدترین گونه کرونا خوانده است.

 جنی هریس، مدیر اجرایی آژانس امنیت سلامت بریتانیا گفته که «این مهم‌ترین سویه‌ای است که تا به امروز با آن مواجه شده‌ایم و تحقیقات فوری برای کسب اطلاعات بیشتر درباره قابلیت انتقال، شدت و حساسیت به واکسن این سویه در حال انجام است.»

اندرو هاردینگ، خبرنگاری در آفریقا، می‌گوید دانشمندان در آفریقای جنوبی در تلاشند جهش‌های سویه تازه ویروس کرونا را بهتر درک کنند اما چیزی که از آن مطمئنند قابلیت انتقال بیشتر این سویه است.

با این حال دکتر آنجلیک کوتزی به عنوان یکی از اولین پزشکانی که نسبت به این سویه جدید هشدار داد نظراتی دارد که کمی متفاوت است و حتی می‌تواند امیدوار کننده باشد.

کوتزی گفت که اولین بار زمانی که بیماران با علائم کرونای متفاوت به مطب او در پایتخت آفریقای جنوبی آمدند نسبت به شکل‌گیری یک سویه جدید هشدار داد. او گفت که این افراد شامل جوانانی با پیشینه‌ها و قومیت‌های مختلف بودند که خستگی شدیدی داشتند. یک کودک شش ساله با ضربان نبض بسیار بالا هم در بین بیماران بود. نکته جالب این است که هیچ کدام از مراجعین از کاهش چشایی یا بویایی رنج نمی‌بردند.

در ۱۸ نوامبر، زمانی که تست کرونای هر چهار عضو یک خانواده با خستگی شدید کامل مثبت شد، او به کمیته مشورتی واکسن آفریقای جنوبی اطلاع داد. به گفته او در مجموع، حدود ۲۲ نفر از بیماران او برای کرونای جدید علائم مثبت داشتند. آنها اکثراً مردان سالمی بودند که «احساس خستگی زیادی» داشتند. حدود نیمی از آنها واکسینه نشده بودند.

نکته جالب اما این جا نبود. ماجرا وقتی عجیب شد که یک بچه حدوداً شش ساله، با درجه حرارت و ضربان نبض بسیار بالا به کوتزی مراجعه کرد و او فکر می‌کرد به زودی باید دستور پذیریش کودک را بدهد، اما در نهایت دو روز بعد حال کودک بسیار بهبود یافت. او تصریح کرد که همه بیمارانش سالم هستند، اما نگران است که نوع جدید همچنان به افراد مسن‌تر - با بیماری‌های زمینه و خاصی مانند دیابت یا بیماری قلبی- آسیب وارد کند.

با این توصیفات نکته امیدوارکننده درباره این سویه جدید که «اُمیکرون» خوانده می‌شود چیست؟ این که با وجود ابتلا پذیری بالایی که دارد تا کنون علائم خفیفی نشان داده و باعث مرگ کسی نشده است، حتی آن‌هایی که واکسن نزده‌اند.

در حال حاضر ایران نیز مانند برخی کشورهای دیگر سفر از آفریقای جنوبی را ممنوع کرده است. محمد آقا جعفری، سفیر ایران در این کشور نیز با اشاره به این که شناسایی این سویه جدید باعث ایجاد محدودیت برای برخی کشورهای منطقه شده به ایسنا گفت: «فعلا اعلام شده این سویه جدید در شش کشور جنوب آفریقا شامل آفریقای جنوبی، زیمبابوه، نامیبیا، بوتسوانا، لسوتو و اسواتینی مشاهده شده و محدودیت‌ها شامل این کشورها می‌شود.»

سفیر ایران در آفریقای جنوبی خطاب به ایرانیان گفت: «از ایرانیان عزیز مقیم و غیر مقیم در آفریقای جنوبی و کشورهای جنوب آفریقا تقاضا داریم ضمن حفظ آرامش و رعایت دقیق پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده توسط کشورهای محل اقامت، چنانچه در خصوص اقامتشان در این شرایط مشکلی پیش آمد و یا هر مورد دیگری که ممکن است در این وضعیت برای آنها ایجاد مشکل کند، حتما با سفارت و بخصوص بخش کنسولی سفارت تماس بگیرند.»

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید