در بیانیه مشترک سران اپک تاکید شد که دسترسی به واکسن یک اولویت است. این بیانیه خاطرنشان کرد: به این علت که هیچ کسی ایمن نیست تا زمانی که همه ایمن باشند، ما مصمم به تضمین ایمن‌سازی گسترده مردم در برابر کووید-۱۹ به عنوان یک خیر عمومی جهانی هستیم.

رهبران حوزه اقیانوس آرام درباره واکسن کرونا توافق کردند

به گزارش سلام نو به نقل از ایرنا، رهبران حوزه اقیانوس آرام توافق کردند که هر کاری می‌توانند برای بهبود دسترسی به واکسن ویروس کرونا و نیز کاهش انتشار گازهای کربنی انجام دهند.

به نقل از آسوشیتدپرس از ولینگتون، جو بایدن رئیس جمهوری مریکا و شی جین پینگ رئیس جمهوری چین از جمله کسانی بودند که در نشست آنلاین ۲۱ رهبر همکاری اقتصادی آسیا – پاسیفیک (اپک) به میزبانی مجازی کشور نیوزیلند شرکت کردند.

تمرکز این اجلاس بر مسائلی بود که بعید بود این رهبران بتوانند زمینه مشترکی بیابند اما ناکامی در تایید درخواست آمریکا برای میزبانی اجلاس اپک در سال ۲۰۲۳ حاکی از برخی شکاف‌های زیرسطحی بود.

جسیندا آردرن نخست وزیر نیوزیلند گفت که انتظار دارد اپک تا پایان سال جاری در خصوص میزبانی آمریکا به توافق برسد و خاطرنشان کرد که با وجود تنش‌های ژئوپلتیک، فضای موجود در این نشست پراگماتیک بود.

در بیانیه کاخ سفید که بعد از این نشست منتشر شد، بایدن بر مساله تعمیق مشارکت‌های اقتصادی در منطقه با هدف تجارت باز و عادلانه تمرکز کرد و خاطرنشان کرد که آمریکا ۵۴ میلیون واکسن به اقتصادهای اپک منتقل کرده است.

در بیانیه مشترک سران اپک تاکید شد که دسترسی به واکسن یک اولویت است. این بیانیه خاطرنشان کرد: به این علت که هیچ کسی ایمن نیست تا زمانی که همه ایمن باشند، ما مصمم به تضمین ایمن‌سازی گسترده مردم در برابر کووید-۱۹ به عنوان یک خیر عمومی جهانی هستیم.

رهبران اپک گفتند که از تلاش ها برای به اشتراک گذاشتن واکسن و نیز گسترش تولید و تامین واکسن حمایت می‌کنند.

شکاف عمیق بین برخی از اعضای این گروه این هفته زمانی برجسته شد که "شی" در خصوص تبدیل تنش‌ها به ذهنیت "جنگ سرد" هشدار داد.

در همین حال یک منبع آگاه که خواست نامش فاش نشود گفت روسیه از میزبانی آمریکا برای نشست بعدی اپک تا زمانی که برخی از دیپلمات های روسیه از فهرست سیاه آمریکا خارج شوند حمایت نمی‌کند. چون اپک بر اساس اجماع اعضا کار می‌کند. مخالفت روسیه حداقل بصورت موقتی پیشنهاد میزبانی آمریکا را از ریل خارج کرده است.

در حوزه‌های دیگر مورد توافق، این گروه بر اهمیت سازمان تجارت جهانی به عنوان میانجی مقررات تجاری تاکید کرد. اپک خاطرنشان کرد که خواستار یک پاسخ پراگماتیک و چندجانبه دربرابر کووید-۱۹ در نشست وزیران سازمان تجارت جهانی در ماه جاری است. اپک همچنین تاکید کرد که تغییرات آب و هوایی "چالش‌های بی‌سابقه‌ای" برای جهان ایجاد کرده است.

کشورهای اپک در حدود سه میلیارد جمعیت دارند و حدود ۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی جهان را به خود اختصاص می دهند. این در حالی است که بسیاری از کشورها در آسیا با چالش ایجاد توازن بین نفوذ آمریکا و چین در حوزه‌هایس اقتصادی و ژئوپلتیک رو به رو هستند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید