به دنبال سرگردانی تعدادی از پناهجویان عراقی در مرزهای بلاروس و برخورد نامناسب با آنها، مجوز کنسولگری بلاروس به طور موقت از سوی دولت عراق تعلیق و پروازها به این کشور متوقف شد.

تعلیق موقت مجوز کنسولگری بلاروس در عراق

به گزارش سلام نو، ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس ۲۴ نوشت: «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق به رسانه ها گفت: عراق پروازهای مستقیم با بلاروس را متوقف کرده است.

وی افزود: وزارت خارجه عراق به طور موقت مجوز فعالیت کنسولگری افتخاری بلاروس در بغداد را نیز سلب کرده است که این گام ها برای حفاظت از شهروندان عراقی در برابر شبکه های قاچاق انسان از طریق بلاروس و لهستان صورت می گیرد.

الصحاف گفت: سفارتخانه های عراق در مسکو و ورشو درحال هماهنگی تلاش ها برای بازگرداندن داوطلبانه شهروندان سرگردان در مرز بلاروس هستند.

وی گفت که شهروندان عراقی در دستان شبکه های تجارت انسان در خطری واقعی هستند.

الصحاف افزود: تعیین تعداد عراقی های سرگردان در مرز بلاروس و لهستان دشوار است اما آمار اولیه از وجود ۵۰۰ عراقی حکایت دارد. 

وی خاطرنشان کرد: وزارت خارجه عراق تلاش های دیپلماتیک و سیاسی برای بازگردان داوطلبانه مهاجران عراقی انجام می دهد و وضعیت در نوار مرزی بین بلاروس و لیتوانی و لتونی و لهستان را با دقت دنبال می کند.

در همین راستا، «شیخ قیس الخزعلی» دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق عراق در توییتی از دولت این کشور خواست تا فوری برای نجات این شهروندان عراقی سرگردان در مرزها وارد عمل شود و آنها را که از چندین روز با سرما و گرسنگی روبرو هستند، با عزت بازگردانند.

به گفته شبکه روسیا الیوم، در طول ماههای اخیر چند هزار مهاجر غیرقانونی از جمله اتباع عراقی، در مرزهای بلاروس با لهستان در سایه افزایش تنش سیاسی بین این دو کشور سرگردان شده اند.

به دلیل وخامت اوضاع در مناطق مرزی، «آندری دودا» رئیس جمهور لهستان وضعیت اضطراری در مرز اعلام کرده و مقامات این کشور از ارتش و پلیس برای نظارت بر وضعیت در آنجا استفاده می کنند.

برپایه این گزارش، لهستان کشور بلاروس را به انتقال این مهاجران به مرز برای ایجاد بحران متهم می کند؛ در حالی که بلاروس می گوید که این دولت لهستان است که با استفاده از خشونت آنها را اخراج می کند.

کد خبرنگار: ۱۸
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید