اگر ابراهیم رئیسی بخواهد همین دست فرمان را ادامه دهد و در روند انتصابات اصلاحی ایجاد نکند و مهم‌تر از آن فکری برای بهبود محسوس وضعیت اقتصادی در سر نداشته باشد ماه عسل دولت و مجلس بسیار زودتر از حد تصورش به پایان می‌رسد.

فامیل بازی و رفیق بازی اقتصادی دولت رئیسی را به دردسر خواهد انداخت؟

سلام نو سرویس بین‌الملل: از وزارت نفت تا وزارت کشاورزی و حالا وزارت آموزش و پرورش سایه انتصابات فامیلی روی سر دولت رئیسی افتاده است. این سایه چنان گسترده است که انتقاد برخی نمایندگان مجلس را در پی داشته و حتی باعث واکنش شخص رئیسی هم شده است.

ماجرا از انتصاب فرزند یک نماینده در وزارت نفت شروع شد، به شایعه انتصاب نزدیکان وزیر کشاورزی کشید و حالا هم به معرفی برادر داماد زاکانی برای وزارت آموزش و پرورش رسیده است. به جز این انتصابات امام صادقی و دوستانه محور وزیر اقتصاد، به خصوص درباره سازمان بورس نیز مورد توجه قرار گرفته است.

بازتاب این انتصابات چنان بود که سید ابراهیم رئیسی روز یکشنبه در جلسه هیأت دولت با اشاره به طرح شبهات مختلف در رسانه‌ها از جمله موضوع توجه بعضی از وزرا نسبت به انتصاب بستگان خود، گفت: وزرا و مسئولان اجرایی به خبرسازی و ادعاهای کذب، بلافاصله پاسخ دهند و اجازه ندهند ذهنیت منفی در جامعه بوجود آید.

رئیس جمهور هدف از تکرار شبهات را ایجاد یأس و ناامیدی در بین آحاد مردم دانست و گفت که بعضی‌ها نادانسته با راهبرد دشمن همراهی می‌کنند. او از مسئولین خواست ضمن مراقبت برای عدم ورود به حاشیه‌های کاذب، به افکار عمومی اهمیت داده و به شبهات، پاسخ مستند و مستدل بدهند.

اما به نظر نمی‌رسد که این واکنش رئیسی افکار عمومی را قانع کند. رئیسی که با شعارهای مهمی همچون عدالت محوری، مبارزه با فساد و سامان دادن شرایط اقتصادی بر سر کارآمد و حالا در آستانه ۱۰۰ روزگی دولت نه تنها در هیچ کدام از این حوزه‌های اتفاق محسوسی خاصی نیفتاده است، بلکه اوضاع بدتر هم شده است.

از تخم مرغ تا برنج شیب صعودی قیمت‌ها حفظ شده است، قیمت دلار بالا رفته، برجام به جایی نرسیده، بورسی که قرار بود به سرعت سبز شود وضعیتی فاجعه‌بار دارد، قیمت خودرو برخلاف وعده‌ها کاهشی نداشته و از وعده‌ای مثل ساخت یک میلیون مسکن در سال هم به طور تلویحی عقب نشینی شده است.

انتظارات فزآینده‌ای که مدل معرفی رئیسی و وعده‌های او در مردم ایجاد کرد هنوز باعث فشار به دولت نشده، اما ظاهرا باعث فشار مردم به نمایندگان شده است که انتقادات آن‌ها از وضع اقتصاد و انتصابات پرحاشیه در دولت رئیسی اوج بگیرد.

یکی از کسانی که نسبت به سرد شدن روابط دولت و مجلس هشدار داد فداحسین مالکی، نماینده زاهدن و عضو کمیسیون امنیت ملی بود. مالکی به صراحت دولت را در حوزه‌های اقتصادی و انتصابات نقد کرد و با گلایه از انتصابات فامیلی از بازرسی دفتر ریاست جمهوری خواست به این مسئله ورود کند.

او با اشاره به مشکلات اقتصاد از ناهماهنگی تیم اقتصادی دولت حرف زد و گفت: برخی اختلاف‌نظرها در تیم اقتصادی، گرانی و مشکلات معیشتی مردم را به حاشیه برده است. انتظار داریم شما با یک نهیب حیدری تیم اقتصادی دولت را به همسویی و هم‌گرایی دعوت کنید.

او روز بعد در پاسخ به این سوال ایرنا، خبرگزاری دولت، که طرح چنین موضعی از سوی نمایندگان شائبه سهم‌خواهی ندارد، گفت: موضوع سهم‌خواهی در میان نیست چرا که دولت انتصاب‌های خود را انجام داده است و مجلس به دنبال دخالت در مسائل اجرایی کشور نیست و صرفا نظارت عالیه دارد.

محمدرضا صباغیان، نماینده مردم مهریز و بافق در مجلس، هرچند از رویه رئیسی درباره ربط ندادن مشکلات به دولت قبل تشکر می‌کند، اما درباره گرانی‌ها نیز گلایه‌هایی را در نطق خود مطرح می‌کند.

او خطاب به رئیسی می‌گوید: جناب آقای رییسی برای گرانی‌ ها فکری کنید، جلوی گرانی‌ها را بگیرید، مردم روزهای سختی را سپری می‌کنند. دیگر گوشت، میوه، ماشین و صاحب خانه شدن تقاضاهای دست چندم است، امروز خرید یک قالب پنیر و یک شانه تخم مرغ برای مردم سخت شده است، گوشت قرمز نمی‌خواهند، گوشت مرغ هم نمی‌توانند بخرند. کی، چه زمانی این مشکل را حل می‌ کنید؟ به مشکل مردم برسید، مردم تحت فشار هستند. عده‌ای امروز سرشان را برای غذا داخل بشکه‌های آشغال می‌کنند، عده‌ای هم ۷۰۰ میلیون خرج گل عروسیشان می‌شود. اینها فاصله طبقاتی است، آقای رییسی اقدام کنید.

ایزدخواه و احمدی‌بیغش هم دو نماینده دیگری بودند که به انتصابات دولت رئیسی ایراد گرفتند. ایزدخواه از انتصابات فامیلی به بهانه اعتماد بیشتر گله کرد و احمدی‌بیغش از پدیده مقدادیسم سخن گفت و آن را با آشنائیسم در دولت روحانی مقایسه کرد. مقدادیسم اشاره به نقش مقداد نیلی، داماد رئیسی، در انتصابات دارد. احمدی‌بیغش به ضعف ادبیات و سخنرانی رئیسی هم اشاره کرد و خواستار اصلاح این مسئله شد.

اگر ابراهیم رئیسی بخواهد همین دست فرمان را ادامه دهد و در روند انتصابات اصلاحی ایجاد نکند و مهم‌تر از آن فکری برای بهبود محسوس وضعیت اقتصادی در سر نداشته باشد ماه عسل دولت و مجلس بسیار زودتر از حد تصورش به پایان می‌رسد، آن هم مجلسی که بیش از ۲۰۰ نماینده آن خواستار نامزدی رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری بودند.

کد خبرنگار: ۹
۱دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید