شهر شیراز پر از نقاط دیدنی و عجیب است و به هر نقطه این شهر سفر کنید با غذاهای خوشمزه و خوش‌طعم مواجه خواهید شد، در این گزارش به معرفی پنج غذای خوشمزه و سنتی شهر شیراز از قبیل کلم پلو، شکر پلو، دوپیازه آلو، یخنی نخود و آش سبزی پرداخته‌ایم که در ادامه خواهید خواند.

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شیراز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!

شهر شیراز به دلیل دارا بودن قدمت تاریخی و فرهنگ غنی یکی از قطب‌های گردشگری کشور است که سالیانه گردشگران فراوانی از سراسر کشور و جهان برای تماشای مکان‌های دیدنی آن عازم این شهر می‌شوند.

این شهر تاریخی علاوه بر مکان های تاریخی و تفریحی زیادی که دارد، غذاهای سنتی فراوانی را نیز دارد که در سفر به آن باید حتماً آن‌ها را تجربه کنید و مزه کردن غذاهای محلی شیراز، یکی از تجربه‌های دلچسبی است که به‌هیچ‌وجه نباید در سفر به این شهر آن را از دست بدهید.

در این گزارش به معرفی چند غذای سنتی و محلی مشهور شهر شیراز از قبیل کلم پلو، شکر پلو، دوپیازه آلو، یخنی نخود و آش سبزی پرداخته‌ایم که در صورت خرید بلیط هواپیمای تهران شیراز و سفر به این شهر باید حتماً آن‌ها را امتحان نمایید.

پس اگر قصد یک سفر خوب و خاطره انگیز به همراه خانواده یا دوستان خود به یکی از شهرهای ایران را دارید، شهر شیراز بهترین گزینه برای سفر است، پس در سفر به شیراز و برای خرید بلیط هواپیما شیراز با آس چارتر همراه باشید تا با هم گذری به این شهر داشته باشیم و با غذاهای محلی و لذیذ شهر شیراز و استان فارس بیشتر آشنا شویم.

۱. کلم پلو شیرازی

کلم پلو یکی از غذاهای مشهور ایران و غذای سنتی و محلی شیراز و استان فارس است که با کلم قمری (کلم سنگ یا قنبید) یا کلم برگ تهیه می‌شود و طعم کلم پلو شیرازی به دلیل ترکیبات سبزی به کار رفته در آن به خصوص ترخون و کلم قمری بسیار لذت‌بخش است و جزء غذاهای باکیفیت و سالم به حساب می‌آید و معمولاً با ماست و سبزی خوردن محلی یا سالاد شیرازی و ترشی سرو می‌شود.

کلم پلو یکی از غذاهای اصیل شیراز است که آوازه‌اش در سراسر کشور و حتی جهان پیچیده، همانند برنج مخلوط است و نیاز به خورشت ندارد و معمولاً در شهر شیراز برای تهیه آن از کلم قمری استفاده می‌شود، البته در برخی از مناطق کشور همانند شهر تهران و بر اساس ذائقه مردم، بعضی از افراد به جای کلم قمری از کلم برگ استفاده می‌کنند و محال است که شما وارد شهر شیراز شوید و در خیابان‌های آن قدم بزنید اما بوی این غذا شما را به سمت خود نکشاند.

برای تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار معمولاً از کلم قمری یا کلم برگ، پیاز، برنج، گوشت چرخ کرده، آرد نخودچی، آبلیمو و سبزی‌های معطر (تره، ریحان، ترخون، شوید) ، ادویه‌های لازم (نمک، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، فلفل سیاه و فلفل قرمز)، روغن مایع و ...  استفاده می‌شود و اگر بلیط هواپیما شیراز را تهیه و به این شهر سفر کردید حتما دستورپخت و راز خوشمزگی کلم پلو را از مردمان شیراز بپرسید.

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شیراز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!

۲. شکر پلو با قیمه

شکر پلو یکی از غذاهای شیرین و خوشمزه ایرانی و از غذاهای محلی و محبوب استان فارس و شهر شیراز است که در ماه‌های محرم و صفر در هیئت‌های عزاداری شهر شیراز به‌همراه خورشت قیمه به‌عنوان غذای نذری بین عزاداران حسینی پخش می‌شود و با تهیه آن در منزل، سفری با حال و هوای محرم شهر شیراز را برای خود و عزیزانتان رقم خواهید زد.

این غذا یک غذای مجلسی و رسمی است و جزء غذاهای باکیفیت و سالم به حساب می‌آید که به صورت برنج شیرین است و از پرطرفدارترین غذاهای محلی شیراز و سایر شهرهای اطراف است و در مراسم‌های رسمی و مهمانی‌های مردم استان فارس نیز جایگاه ویژه ای دارد و اغلب در کنار خورشت قیمه و معمولاً با پیاز و سبزی خوردن محلی یا سالاد شیرازی و ترشی سرو می‌شود و در تزیین آن از خلال پسته و بادام و پوست نارنگی و پرتقال استفاده می‌شود.

اگر شما جزء آن دسته افرادی هستید که به غذاهای شیرین علاقه دارید و از غذاهایی چون شیرین پلو خوشتان می‌آید، بلاشک عاشق این غذا خواهید شد و از نظر ظاهری شکر پلو شباهت زیادی به شیرین پلو، مرصع پلو، مانی پلو و هویج پلو دارد.

تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار کار سختی نیست و معمولاً برای طبخ آن از برنج، زعفران، شکر، لپه، گوشت، رب گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، گلاب، لیمو عمانی، پوست نارنگی یا پرتقال، خلال بادام و پسته، ادویه‌های لازم (نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز)، روغن و ... استفاده می‌شود و اگر شما هم بلیط هواپیما شیراز را تهیه و به این شهر سفر کردید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خوردن این غذای خوشمزه محلی غافل نشوید.

۳. دوپیازه آلو

دوپیازه آلو یکی دیگر از غذاهای سنتی و محلی شیراز و استان فارس است که با سیب‌زمینی و پیاز تهیه می‌شود و برعکس نامش اصلاً در ترکیب آن از آلو استفاده نمی‌شود و اکثر افراد در ماهیت این غذا دچار اشتباه می‌شوند و تصور می‌کنند این غذا با آلو تهیه می‌شود، اما وجه تسمیه نامگذاری این غذا این است که در گویش شیرازی به سیب‌زمینی، آلو می‌گویند.

این غذا که یکی از غذاهای خوشمزه و محبوب بین شیرازی‌ها است که طرز تهیه بسیار راحتی دارد و با کمترین امکانات درکوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانید آن را در منزل تهیه کنید.

دوپیازه آلو البته در اصل غذای ساده مردم جهرم است و در عین سادگی بسیار لذیذ است و در بعضی از مناطق برای خوشمزگی غذا در طبخ آن از تخم مرغ یا گوشت نیز استفاده می‌کنند و معمولاً به عنوان شام به همراه نان و با پیاز و سبزی خوردن محلی یا سالاد شیرازی و ترشی سرو می‌شود و محال است که شما وارد شهر شیراز شوید و در خیابان‌های آن قدم بزنید اما بوی این غذا شما را به سمت خود نکشاند.

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شیراز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!


برای تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار معمولاً از سیب‌زمینی، پیاز، گوجه فرنگی، رب گوجه فرنگی، سبزی‌های معطر (شنبلیله، جعفری و ...)، تخم مرغ، فلفل دلمه‌ای، روغن، ادویه‌های لازم (نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و فلفل قرمز) و ... استفاده می‌شود و اگر می خواهید خاطره‌ای دلچسب و فراموش‌نشدنی در سفر به شیراز برایتان رقم بخورد، حتماً این غذا را امتحان کنید.

۴. یخنی نخود ( آبگوشت یخنی)

یخنی نخود یکی دیگر از غذاهای محبوب و سنتی شیراز و استان فارس است و در واقع همان آب گوشت شیرازی‌ها است که البته در هر شهر با توجه به ذائقه افراد به یک نوع متفاوت تهیه می‌شود.


جالب است بدانید که یخنی در فرهنگ لغات به معنی پخته است و این غذای خوشمزه و لذیذ شیرازی دستور پخت نسبتاً آسانی دارد و معمولاً به عنوان شام به همراه نان داغ و با پیاز و سبزی خوردن محلی یا سالاد شیرازی و ترشی سرو می‌شود.
 

برای تهیه این غذای خوشمزه و پرطرفدار معمولاً از نخود، سیب‌زمینی، گوشت، پیاز،گوجه فرنگی، لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی، رب‌گوجه فرنگی، ادویه‌های لازم (نمک، زردچوبه، پودر تخم گشنیز، فلفل سیاه و فلفل قرمز) و ...  استفاده می‌شود و اگر بلیط هواپیما شیراز را تهیه و به این شهر سفر کردید حتماً این غذا را امتحان نمایید.

۵. آش سبزی شیرازی ( آش صبحانه )

آش سبزی، یکی از آش‌های محلی و سنتی شیراز است و امروز به یکی از جذابیت‌های گردشگری خوراک در این شهر تبدیل شده و هیچ گردشگری نیست که وارد شیراز شود و این آش را امتحان نکرده باشد.

آش سبزی شیرازی یا همان آش صبحانه یکی ازآش‌های سنتی ایران است که در همه شهرها پخته می‌شود اما کیفیت آش شیراز را ندارد و این آش در طباخی‌های این شهر پخته و سرو می‌شود و طرفداران زیادی دارد، البته جالب است بدانید این آش بیشتر در ماه رمضان، محرم و صفر به عنوان نذری پخته می‌شود و به دلیل ترکیباتش شباهت زیادی به آش شله‌قلمکار دارد.
 

پخت این آش سنتی و خوشمزه که قدمت آن به سالیان دور برمی‌گردد، معمولاً در شب صورت می‌گیرد تا برای مصرف در صبحانه آماده شود و به اصطلاح جا بیفتد و همین روند طولانی پخت، طعمی فوق‌العاده به آن می‌دهد.
 

معرفی لذیذترین و خوشمزه‌ترین غذاهای محلی شیراز که در سفر به این شهر باید آن را تجربه کنید!

معمولاً برای طبخ آش سبزی از گوشت گردن گوسفند، پیاز، لوبیا سفید یا لوبیا قرمز، برنج نیم دانه، نخود، عدس، سبزی‌های معطر (تره، ترخون، شوید و ...)،  ادویه‌های لازم (نمک، زردچوبه، دارچین، فلفل سیاه و فلفل قرمز)، روغن و ... استفاده می‌شود و محال است که شما وارد شهر شیراز شوید و در خیابان‌های آن قدم بزنید اما بوی این غذا شما را به سمت خود نکشاند.

آش سبزی بسیار مقوی است و معمولا ًبا نان در وعده صبحانه یا به عنوان پیش‌غذا در وعده‌های نهار و شام میل می‌کنند و به دلیل طعم و مزه خاصی که دارد متفاوت‌ترین غذای محلی شیراز است که بهترین گزینه برای صبحانه در روزهای فصول سرد سال است و اگر شما هم بلیط هواپیما کیش شیراز را تهیه و به این شهر سفر کردید به شما پیشنهاد می‌کنیم از خوردن این غذای خوشمزه سنتی غافل نشوید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید