شاید در بازار بورس به تکنیکی به نام پرایس‌ اکشن بر خورده باشید پس در این مطلب به این تکنیک بورسی و آموزش نوسان‌گیری در بورس از طریق الگوها و تاریخچه آن می‌پردازیم پس در این مطلب کاربردی تا پایان متن با ما همراه باشید.

پرایس‌ اکشن چیست؟ راهنمای یادگیری و نحوه کار با آن + معرفی ۷ الگوی پر سود

آیا اخیراً به دنبال یک استراتژی معاملاتی قوی، ساده و مفید برای اقدام تجاری بوده‌اید استراتژی به نام پرایس‌ اکشن همان چیزی است که می‌تواند به شما در این راه کمک کند که چگونه نقاط مرده، مناطق قرمز و مناطق انتهایی را تشخیص دهید اگر دوره‌های آموزش بورس را گذرانده باشید با آن آشنایی دارید اگر هم نگذرانده‌اید نگران نباشید ما در این مطلب سعی داریم به شما در درک این‌که پرایس‌ اکشن چیست کمک کنیم.

پرایس‌ اکشن چیست؟

امروزه بورس بین افراد جامعه طرفدارهای بسیاری پیدا کرده است و معامله‌گران از روش‌های متنوعی برای سوددهی در سرمایه‌گذاری‌هایشان استفاده می‌کنند.

پرایس‌ اکشن یک نوع استراتژی است که به پیش‌بینی نوسانات قیمت یک بازار اساسی کمک می‌کند به عبارت ساده پرایس‌ اکشن یک تکنیک معاملاتی است که به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا بازار را بخواند و بر اساس نوسانات اخیر و واقعی قیمت‌ها تصمیم‌گیری کند.

پرایس‌ اکشن در معاملات، عملکرد اوراق‌بهادار، شاخص، کالا یا ارز را تجزیه و تحلیل می‌کند تا پیش‌بینی کند که در آینده نوسانات قیمت چگونه است و به این نحو می‌توانند پول خود را سرمایه‌گذاری کنند.

معامله‌گران پرایس‌ اکشن:

معامله گران در پرایس‌ اکشن که صرفا بر قیمت دارایی تمرکز می‌کنند تا تصمیمات تجاری خود را اتخاذ کنند در این راستا از استراتژی پرایس‌ اکشن استفاده می‌کنند که بخش مهمی از تجزیه تحلیل فنی است که قیمت اوراق‌بهادار یکی از شاخص‌های نهایی آن است.

به هرحال حرکت قیمت در بازارهای مالی، سود یا زیان ایجاد می‌کند، پس پرایس اکشن دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که آن را از سایر روش‌های تکنیکی متمایز می‌کند برای آن‌که سوددهی شما در سرمایه گذاری‌هایتان افزایش یابد و بتوانید پرقدرت در آن ادامه دهید تنها  با آموزش تخصصی می‌توانید رقبای خود را کنار بزنید و خطر زیان را از بین ببرید؛ سایت فرادرس با آموزش آنلاین پرایس اکشن توسط اساتید مجرب و متخصص این چالش‌ها را برای شما برطرف  و شما را آسوده خاطر کرده است.

•  آموزش پرایش اکشن در بازارهای مالی و بورس — کلیک کنید
 

یکی از مشاهدات کلیدی معامله‌گران پرایس‌ اکشن، این است که بازار اغلب سطوح قیمت را براساس نمودار در جایی که معکوس شده یا تجمیع شده مجدداً مرور می‌کنند اگر قیمت در جایی معکوس شود پس از بازگشت به سطح قبلی معامله‌گر انتظار دارد که بازار یا از آن نقطه عبور کند ‌یا دوباره معکوس شود و تا زمانی که این اتفاق نیافتد معامله‌گر اقدامی انجام نمی‌دهد.

درک معاملات مربوط به نوسانات و قیمت شامل بررسی الگوها و شناسایی شاخص‌های کلیدی است که ممکن است بر سرمایه‌گذاری شما تاثیر به سزایی داشته باشد که روش‌های بسیاری برای پیش‌بینی نوسانات بازار و سود کوتاه‌مدت وجود دارد که معامله گران در پرایس‌ اکشن از آن استفاده می‌کنند.

پس به طور کلی یک معامله‌گر پرایس‌ اکشن باید نسبت به اندازه نسبی، شکل، موقعیت، رشد هنگام مشاهده آنی نمودار اطلاع کافی را داشته باشد.

سیگنال‌های پرایس‌ اکشن چیست؟

سیگنال‌های پرایس‌ اکشن که گاهی به عنوان الگوهای پرایس‌ اکشن یا محرک‌های قیمت نامیده می‌شوند زیرا سیگنال‌ها الگوهایی هستند که به راحتی در بازار برای تشخیص پیش‌بینی عملکرد بازار آینده استفاده ‌می‌شوند معامله‌گران با تجربه، گاهی اوقات می‌توانند در یک نگاه با تشخیص اشکال یا تکرارهای خاص در عملکرد گذشته‌ی نوسانات قیمت این سیگنال‌ها را تشخیص دهند.

برای بهتر متوجه شدن سیگنال‌های پرایس‌ اکشن دانستن دو چیز خیلی مهم است که در زیر به آن دو اشاره شده است:

شاخص در پرایس اکشن:

شاخص‌های پرایس‌ اکشن در نمودار معاملاتی نشان دهنده ظهور یک روند است و معامله‌گران با تجربه می‌توانند این شاخص‌ها را سریع تشخیص داده و از آنها برای آگاهی از نوسانات بازار استفاده ‌می‌کنند

پرایس‌اکشن

تجزیه و تحلیل فنی به چه معناست؟

پرایس اکشن در قلب تجزیه و تحلیل فنی قرار دارد و راهی قدرتمند برای نشان دادن فرصت‌های معاملاتی می‌باشد و از آن در طیف وسیعی از محاسبات مختلف برای پیش‌بینی حرکت قیمت در آینده استفاده می‌کنند و متقابلاً پرایس اکشن تنها بر تحرکات قیمت (دارایی شما) در بازه زمانی معاملاتی شما متکی است. به نوعی می توان گفت که پرایش اکشن زاده علم تحلیل تکنیکال است و کسانی که با علم تکنیکال آشنایی دارند، به خوبی می توانند پرایس اکشن را فرا بگیرند و سودهای کلانی بدست بیاورند. برای آموزش تحلیل تکنیکال پیشنهاد می کنیم به لینک زیر مراجعه بفرمایید:

•  مجموعه آموزش تحلیل تکنیکال - از مقدماتی تا پیشرفته — کلیک کنید

می‌توان گفت به نوعی تجزیه و تحلیل فنی، در صدد یافتن نظم در دنیای به ظاهر آشفته معاملاتی می‌باشد درحالی که پرایس‌ اکشن به معامله‌گر این اجازه را می‌دهد تا با مشاهده‌ی شاخص‌های پرایس‌  اکشن و عملکرد براساس آن‌ها رویکرد معاملاتی سنتی را در پیش گیرد در واقع معامله‌گران به جای تکیه بر شاخص‌های اساسی یا شاخص‌هایی که عقب تر هستند  به تحرکات واقعی قیمت تمرکز می‌کنند؛ تجزیه وتحلیل فنی دارای سه اصل است که عبارتند از: روند، حمایت و مقاومت و واکنش بازار.

روند: این است که آیا بازار از نقطه بالا به نقطه پایین می‌رسد یا از نقطه پایین به نقطه بالا می‌رسد که مسافت از یک نقطه به نقطه دیگر را روند گویند.

حمایت و مقاوت: نقطه‌ای که در آن بازار نتوانسته به حرکت خود ادامه دهد را حمایت و مقاومت می‌نامند.

واکنش بازار: سومین جنبه در معاملات است  که به نحوه واکنش بازار به سطوح قیمت در چارچوب روند می‌پردازد؛ که آیا بازار رفتاری را نشان می‌دهد که آنچه را در نمودار خود داریم تایید یا باطل می‌کند و این دقیقا همان جایی است که تصمیمات تجاری گرفته می‌شود.

الگوهای پرایس‌ اکشن:

در دنیای تجزیه و تحلیل فنی بسیاری از معامله‌گران هستند که در مورد الگوهای عملکرد قیمت صحبت می‌کنند و کلاس‌هایی تشکی­ل شده‌اندکه به این الگوها در آموزش پرایس‌ اکشن می‌پردازند. اما تعداد کمی درباره صحت آنها دربازار روز صحبت می‌کنند حال ما به نمونه‌هایی از انواع الگوها اشاره می‌کنیم:

هر الگو به وضوح معنای خاصی را منتقل می‌کرد، هوما پس از نام گذاری آن‌ها به پیش‌بینی درباره آینده باز درباره معاملات برنج پرداخت؛ کشف الگو پرایس‌ اکشن که از هوما به جا ماند یک مزیت بزرگ برای معامله‌گران در زمان خود فراهم آورد و در کنار اشتیاق و مهارت او برای تجارت این مزیت سبب شد تا بین معامله‌گران زمان خود به یکی از موفق ترین‌ها تبدیل شود.

۱. الگو پرچم:

یک الگو متداوم است که می‌تواند پس از یک حرکت روندی قوی رخ دهد این شامل یک حرکت روند صعودی قوی است که به دنبال یک سری حرکت سریع از نقطه  بالا به سوی نقطه پایین اتفاق می افتد که به آن پرچم گاو می‌گویند یا یک حرکت به صورت روند نزولی قوی که به دنبال آن یک سری حرکت سریع در نمودار از پایین‌ترین نقطه به سوی بالاترین نقطه می‌رود که به آن پرچم خرس گویند و الگوی پرچم به شکل یک مستطیل کوچک ظاهر می‌شود که معمولاً برخلاف روند غالب  قیمت، کج است.

 بهترین الگو پرچم شامل دو ویژگی می‌باشد

 الف) قیمت بسیار روبه رشدی که قبل از شکل گیری پرچم اتفاق می‌افتد ب)پرچمی که درست در لبه بالایی یا پایینی باشد که این نشان دهنده‌ی یک الگو باریک است که هرچه الگو باریک‌تر باشد سود بالاتری خواهد داشت و این الگو زمانی موفقیت‌آمیز است که خط روند بالا در پرچم گاو یا خط روند پایین در پرچم خرس بشکند سپس مسافتی را طی کند  و به لبه ای برسد که حرکت قبلی از آن شروع شده.

پرایس‌اکشن

پرایس‌اکشن

۲. الگوی مثلت:

الگو مثلث معمولاً در روندها ظاهر می‌شود و به عنوان یک الگو ادامه دهنده عمل می‌کند؛ این حرکت الگو مثلث دو دسته است الگو مثلث صعودی و الگو مثلث نزولی که اگر این حرکت دارای حرکت صعودی همراه با دو یا چند ارتفاع مساوی که خط روند قبل از آن به صورت نزولی باشد به آن الگو مثلث صعودی گویند و اگر این حرکت روبه صعود با ارتفاع‌های مساوی داشته باشید به آن مثلث نزولی گویند. و این زمانی کامل می‌شود که قیمت از ناحیه‌های مثلث صعودی و نزولی شکسته شود و در صورتی که قیمت فراتر از نقطه‌ی شکسته شده رود موفقیت‌آمیز تلقی می‌گردد.

پرایس‌اکشن

پرایس‌اکشن

۳. الگوی کانال:

الگوی قیمت کانال جزء حرکت‌های پرطرفدار که حجم خوبی دارند و به عنوان یک الگو تداوم با کمی تاخیر با تصویری نسبتاً متداول شناخته می‌شود.

 توجه داشته باشید که الگو کانال شبیه الگو پرچم است به دلیل این‌که هردو دارای دوره‌های ادغام بین روند خطوط موازی می‌باشند؛ اما تفاوت‌شان در این است که الگوی کانال به طور کلی گسترده‌تر و متشکل از نوارهای بیشتری است که قدرت و میزان آن را افزایش می‌دهد که این الگو دارای دو دسته است الگوی کانال صعودی و الگوی کانال نزولی که در زیر به آن اشاره می‌شود:

الگوی کانال صعودی با حرکت روند صعودی با مجموعه‌ای از بالاترین و پایین ترین سطوح تعریف می‌شود که هر خط موازی حاوی قیمت، آن را تشکیل می‌دهد و الگوی کانال نزولی با حرکت روند نزولی با مجموعه‌ای از پایین‌ترین و بالاترین سطوح تعریف می‌شود؛ الگو کانال زمانی کامل می‌شود که قیمت از روند بالا در یک کانال صعودی یا قیمت از روند پایین در کانال نزولی عبور کند و این الگو زمانی موفقیت‌آمیز است که قیمت از لبه بیرونی الگو حرکتی برابر  با حرکت اولیه در آغاز الگو، داشته باشد.

پرایس‌اکشن

پرایس‌اکشن

۴. الگوی کف و سقف دوقلو:

الگو دو قله یا دو دره یکی از رایج‌ترین الگوهای قیمت معکوس است که قسمتی که دو قله یا دو دره را تشکیل میدهد ارتفاع یکسانی دارد و هرچه فاصله قسمت دوگانه بیشتر باشد، الگوی قوی تر است این الگو زمانی کامل می‌شود که قیمت از پایین‌ترین سطح نوسان ایجاد شده و پس ازاولین نقطه در بالاترین سطح در دو نقطه بالا برود و یا زمانی که قیمت از بالاترین سطح نوسان ایجاد شده توسط اولین و پایین‌ترین سطح در یک نقطه پایین دوتایی شکسته شوند و این الگو زمانی موفقیت آمیز تلقی می‌شود که قیمت پس از شکست دو برابر مسافت آن بالا برود.

پرایس‌اکشن

پرایس‌اکشن

۵. الگوی کف و سقف سه قلو:

الگوهای سه‌گانه یکی دیگر از الگوهای قیمت معکوس در پرایس‌ اکشن است در این الگو قسمت سه‌گانه با سه ارتفاع تقریباً مساوی با فاصله بین لبه‌ها مشخص می‌شود در حالی‌که یک قسمت سه‌گانه از سه روند روبه پایین تقریباً برابر ایجاد می‌شود به طور کلی هرچه فاصله بین لبه‌ها بیشتر باشد الگوی قوی‌تری است.

این الگو زمانی کامل می‌شود که قیمت به زیر نقاط پایین الگو برود یا زمانی که قیمت بالاتر از نوسانات ایجاد شده باشد و این الگو زمانی موفقیت‌آمیز است که  قیمت مساوی پس از شکست را از فااصله سه‌گانه تا دورترین نقطه پایین نوسان یا فاصله بین کمترین تا دورترین نوسان را پوشش دهد.

پرایس‌اکشن

پرایس‌اکشن

 ۶. الگوی مستطیل:

الگوی قیمت مستطیل یک الگوی ادامه دار است که از یک روند برنامه‌ریزی شده پیروی می‌کند؛ این الگو بسیار شبیه الگوی کانال است با این تفاوت که این الگو در برابر روند قبلی شیب ندارد که به آن شانس بیشتری برای ادامه می‌دهد.

الگوی مستطیل با یک حرکت روندی قوی و به دنبال آن دو یا چند نوسان تقریباً برابر روبه بالا و پایین که دو خط افقی موازی ایجاد می‌کند تعریف می‌شود.

تنها تفاوت بین تغییرات صعودی و نزولی این است که الگوی مستطیل صعودی پس از حرکت، روند صعودی شروع می‌شود و الگوی مستطیل نزولی پس از حرکت، روند نزولی شروع می‌شود و همچنین چون آن‌ها نقاط نوسان‌شان به صورت دو یا سه نوسان بالا و پایین است نمی‌شکنند به همین دلیل است که می‌توان تلاش برای پیش‌بینی قسمت دوگانه یا سه‌گانه که رندی به سمت بالا دارند یا به سمت پایین بسیار خطرناک دانست زیرا اغلب آن‌ها به طور کامل تکمیل نمی‌شوند و قیمت روند قبلی را دوباره در پیش می‌گیرند.

الگوی مستطیلی زمانی تکمیل می‌شود که قیمت خط مقاومت را در یک مستطیل صعودی یا نزولی را رد کند؛ همچنین این الگو زمانی موفقیت‌آمیز است که قیمت فراتر از نقطه  شکستی که با فاصله از الگوی مستطیل است برود.

پرایس‌اکشن

پرایس‌اکشن

۷. الگوی سر و شانه‌ مستقیم و معکوس:

الگوهای سروشانه از نظر آماری دقیق‌ترین الگوهای پرایس‌ اکشن هستند و تقریبا هشتاد و پنج درصد از مواقع به هدف مورد نظر می‌رسد. الگو منظم سروشانه با دو نوسان بالا (دو طرف شانه) و یک بالا زدگی ای پایین آمدن هیجانی قیمت یا هم سر الگو مشخص می‌شوند.

الگوی معکوس سروشانه دارای دو لبه روبه پایین و یا دو لبه روبه بالا است اما هرچه این لبه‌ها بسته‌تر باشد الگو قوی‌تری می‌باشد.

این الگو زمانی کامل می‌شود که قیمت از خطی که دو نوسان پایین‌تر ایجاد کرده‌اند عبور کند و در خطوط روند بالاتر  الگوی سروشانه به طور معکوس اتفاق بیافتد. در پایین تصاویری از این الگو را مشاهده می کنید:

پرایس‌اکشن

پرایس‌اکشن

الگوهایی که بالاتر در مورد آن صحبت کردیم، مهم‌ترین الگوهای علم تکنیکال و پرایس اکشن هستند که برای خواندن نمودار و کسب سود در بازارهای مالی می توان از آن‌ها به خوبی بهره برد. برای یادگیری این الگو های مهم به صورت کامل‌تر و دقیق‌تر علاوه بر آموزش، نیاز به کسب تجربه و دیدن نمونه های مختلف می باشد. در لینک زیر آموزش جامعی از الگوهای هارمونیک به همراه ذکر نمونه های مختلف آن را می توانید مشاهده کنید:

آموزش الگوهای هارمونیک در تحلیل تکنیکال و پرایس اکشن — کلیک کنید

تاریخچه پرایس‌ اکشن:

مونهیسا هوما تاجر برنج و اهل ساکاتا ژاپن که در بازار دوجیما تجارت می‌کرد کسی است که الگو پرایس‌ اکشن را اختراع کرد که وی به عنوان پدر نمودار شمعدانی معاملات پرایس‌ اکشن شناخته می‌شدکه این نمودار شکلی از تجزیه و تحلیل فنی است.

 او در زمان خود به عنوان غول معاملات شناخته می‌شد و افسانه‌های زیادی درباره او گفته شده ولی حتی اگر نیمی از افسانه‌ها درباره او درست باشد؛ او تا به حال یکی از شگفت‌انگیزترین معامله‌گران تاریخ بوده است که می‌توانیم از داستان‌های پیرامون او چیزهای زیادی بیاموزیم؛ گفته می‌شود که هوما معاملاتی در برنج ژاپن، معادل با ۱۰ میلیارد دلار در معاملات امروز داشته است.

در واقع او تاجری ماهر بود که در آن زمان به عنوان مشاور مالی مهم دولت ژاپن خدمت می‌کرد و بعدها به درجه سامورایی رسید البته سود او به دلیل اختراع الگویی بود که کسی نمی‌دانست.

هوما در ابتدا شروع به ثبت تغیرات قیمت در بازار برنج بر روی کاغذی از جنس گیاهان برنج کرد او هر روز با زحمت الگوهای قیمت را روی کاغذ روغنی برنج خود ترسیم و نوسانات قیمت را به طور دقیق ثبت می‌کرد و بعد از آن او شروع به مشاهده‌ی سیگنال‌های تکراری در میله‌های قیمت که خود کشیده بود کرد و بعد از آن برروی آن‌ها نام گذاشت مانند ستاره، دوجی، چرخان، و غیره این‌ها از ابتکارات مونهیسا هوما بود.

یکی دیگر از معامله‌گران پرایس‌ اکشن جسی‌لیورمور بود که یک طرح تجاری یک سیستم اختراع کرد به همین دلیل اساساً او را به عنوان مخترع معاملات قرن بیستم می‌دانند.

 او بالاترین و پایین‌ترین سطح مالی را نسبت به تصور اکثر مردم داشت؛  او هم ثروتمند شد هم بارها حساب‌های تجاری خود را بارها به پایین‌ترین درجه رساند او مبالغ هنگفتی را در سال ۱۹۰۷و ۱۹۲۹ به دست آورد گفته می‌شود که او در سقوط هواپیما در سال ۱۹۲۹ بیش از ۱۰۰ میلیون دلار درآمد داشت؛ تنها نقطه ضعف او مدیریت موقعیت و مدیریت خطر بود که باعث شد بارها حساب‌های مالی خود را به نابودی بکشاند.  

پرایس‌ اکشن یک روش تکنیکال است که تجزیه و تحلیل آن راهی قدرتمند برای جداسازی  فرصت‌های معاملاتی است، پرایس‌ اکشن می‌تواند برای شما سوددهی بالایی داشته باشد اگر به پیچ و خم آن آشنا باشید و حتی شاید بتوانید بر اساس آن معاملات با سوددهی بالا را در آینده پیش‌بینی کنید. مطالعه پرایس‌ اکشن زحمت زیادی می‌طلبد و در آن نقطه نظرهای فراوان و بسیاری وجود دارد و بسیار تکنیکی است پس نمی‌توانید به صورت خودکار به مطالعه در این زمینه بپردازید چون ممکن است گمراه شوید و یا اطلاعات غلط کسب کنید و زمانی که سرمایه گذاری کردید سرمایه‌ی خود را از دست دهید و آن موقع دیگر راه بازگشتی برای جبران خسارت وارده ندارید پس بهتر است تا ابتدای کار هستید به طور اصولی و دقیق در این راه قدم گذارید شما می‌توانید از طریق گذراندن دوره ‌های آنلاین پرایس‌ اکشن تمامی مهارت‌های مربوطه را کسب کنید سایت فرادرس یکی از تخصصی‌ترین سایت آموزش آنلاین موجود در کشور است که با جستجو و مراجعه به مطالب آن به راحتی می‌توانید بهترین آموزش‌ها را دریافت کنید.

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید