لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی در آخرین هفته‌های صدارت دولت قبل در مجلس اعلام وصول شد؛ اما به محض تغییر دولت و شروع به کار کابینه سیزدهم، همان نمایندگان به یکباره تغییر موضع دادند و از در مخالفت با همسان‌سازی درآمدند.

نگرانی‌ها بابت همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و دائمی شدنِ آن / مجلسی‌ها از اوضاع معیشتی بازنشستگان خبر ندارند؟!

به گزارش سلام نو به نقل از ایلنا، اگر بخواهند تامین اجتماعی و بازنشستگانِ مستحق آن را از امتیازات همسان‌سازی محروم کنند و بدهی دولت به سازمان را نپردازند، بازنشستگان کارگری ساکت نمی‌مانند و به تمام شیوه‌های ممکن اعتراض خواهند کرد. دست‌اندازی به حقوق دهک‌های پایین جامعه و بازنشستگان کارگری، پذیرفتنی نیست.

وقتی در سال آخرِ برنامه ششم توسعه، بعد از سال‌ها بی‌خیالی و غفلت، در نهایت، «همسان‌سازی حقوق بازنشستگان صندوق‌های مختلف» اجرایی شد، تا اندازه‌ای اعتراضات گسترده‌ی بازنشستگان کشور فروکش کرد؛ هرچند در اجرای همسان‌سازی، عدالت به معنای واقعی کلمه برقرار نشده است (برای بازنشستگان کشوری و لشگری، همسان‌سازی نود درصدی و برای بازنشستگان کارگری، همسان‌سازی دلبخواهی و فرمولاسیون پیچیده‌ای تحت عنوان متناسب‌سازی اجرا شد) بازهم ارتقای نسبی مستمری

بازنشستگان و امید به تداوم این مسیر، تا اندازه‌ای از اعتراضات و نارضایتی‌ها کاست و بازنشستگان چشم امید به مجلس شورا دوختند تا ببینند خانه‌ی ملت برای دائمی شدن همسان‌سازی و تامین بودجه برای آن چه می‌کند.

لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی در آخرین هفته‌های صدارت دولت قبل در مجلس اعلام وصول شد؛ اما به محض تغییر دولت و شروع به کار کابینه سیزدهم، همان نمایندگانی که به دولت قبل و مدیران بودجه‌ای آن و به طور مشخص رئیس سازمان برنامه و بودجه مدام فشار وارد می‌آوردند که لایحه‌ای برای اجرا و تداوم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ارائه کنند، به یکباره تغییر موضع دادند و از در مخالفت با همسان‌سازی درآمدند؛ یکی گفت افزایش حقوق بازنشستگان و متناسب‌سازی، تورم‌زاست و دمار از روزگار اقتصاد درمی‌آورد؛ دیگری گفت لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی برای دولت جدید بار مالی دارد و نمی‌توان آن را تصویب کرد و سومی مدعی شد فقط با کنترل تورم می‌توان به بهبود معاش بازنشستگان کمک کرد و نمی‌توان متناسب‌سازی را راهکاری متداوم و دائمی انگاشت!

نگرانی‌ها بابت همسان‌سازی و دائمی شدنِ آن

در این حیص و بیص، لایحه‌ای که چشم امیدِ چند میلیون بازنشسته به تصویب و اجرای آن دوخته شده، در همان مرحله‌ی اعلام وصول متوقف ماند؛ هرچند لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان آورده‌ی چندانی برای بیش از ۳.۵ میلیون بازنشسته و مستمری‌بگیر کارگری ندارد و به جز دو بند که یکی می‌گوید متناسب‌سازی این بازنشستگان باید با «منابع داخلی خود سازمان» و از محل رد دیون دولت اجرایی شود و دیگری که اصرار دارد دولت بدهی‌های خود به تامین اجتماعی را در یک بازه زمانی پنج ساله تسویه کند، باقی بندها اساساً ارتباطی به بازنشستگان کارگری ندارد، بازهم این بازنشستگان امیدوار بودند که تصویب این لایحه لااقل ابزار فشاری باشد برای دولت که بدهی بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی خود به سازمان تامین اجتماعی را در یک بازه زمانی کوتاه تسویه کند آنهم در شرایطی که علیرغم گذشت هفت ماه از سال جدید، ۸۹ هزار میلیارد تومان بند (و) تبصره ۲ قانون بودجه که قرار بوده بابت بدهی دولت به تامین اجتماعی پرداخت شود، هنوز به حساب سازمان واریز نشده است.

در این شرایط، یک روز خبر می‌رسد که ۵۰ نماینده مجلس امضا جمع کرده‌اند و خواستار از دستور خارج شدن لایحه‌ی همسان‌سازی شده‌اند و روز بعد می‌گویند لایحه از دوفوریتی خارج شده و تبدیل به یک لایحه‌ی عادی شده و در همان زمان این نگرانی پررنگ می‌شود که نمایندگان قصد دارند تامین اجتماعی و بیمه شدگان آن را از لایحه‌ی دائمی شدن خط بزنند و سهم بسیار محدود آن‌ها را به صفرِ مطلق برسانند تا این لایحه فقط مختص به بازنشستگان کشوری و لشگری (یعنی کارمندان سابق دولت) باشد. همه‌ی این اخبار تبعیض آمیز که نشان از رویکرد ناعادلانه‌ی نمایندگان مجلس در قبال سازمان تامین اجتماعی و بیمه شدگان کم درآمد آن دارد، موجب نگرانی و سرخوردگی است؛ بازنشستگان از مجلس و نمایندگان آن به شدت ناامید شده‌اند و معتقدند؛ هیچ یک از نمایندگان، نماینده منافع کارگران و بازنشستگان نیستند. این انتقاد جمعی بازنشستگان در حالی مطرح می‌شود که رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس مدعی‌ست، لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی هنوز به کمیسیون ارجاع نشده و همچنان در صحن متوقف مانده است!

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس:

هنوز لایحه به کمیسیون نیامده/ در مورد میزان بدهی دولت به تامین اجتماعی، اختلاف هست

ولی اسماعیلی در ارتباط با سرنوشت لایحه‌ی فوق‌الذکر به ایلنا می‌گوید: در ارتباط با اینکه نمایندگان امضا جمع کرده‌اند تا لایحه از دستور کار خارج شود اطلاعی ندارم اما می‌توانم بگویم کمیسیون ما (کمیسیون اجتماعی) به عنوان کمیسیون تخصصی هنوز پیگیری و بررسی لایحه را آغاز نکرده است. لایحه باید از صحن به کمیسیون ارجاع داده شود که هنوز ارجاع نشده است. در برنامه کار مجلس هست اما به کمیسیون نیامده.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در ارتباط با پرداخت بدهی‌های انبوه دولت به سازمان تامین اجتماعی و نگرانی‌های بازنشستگان می‌گوید: جلسات متعددی با مدیران دولت جدید در این زمینه برگزار کرده‌ایم و قرار است جلسات بیشتری با رئیس سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان داشته باشیم تا میزان دقیق بدهی دولت به سازمان احصا شود. اختلافاتی میان اعداد و ارقام وجود دارد؛ مبالغی که سازمان اعلام می‌کند را دولتی‌ها بعضاً قبول ندارند. قرار شده جلساتی بگذاریم تا هم مبلغ این بدهی معلوم شود و هم نحوه رد دیون تعیین گردد؛ اینکه به جای پرداخت ریالی، دولت، ملک یا سهام به سازمان بدهد، موضوعی است که باید به بحث گذاشته شود و انشالله هفته بعد جلساتی با حضور مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی خواهیم داشت.

اسماعیلی در پاسخ به این سوال که چرا ۸۹ هزار میلیارد تومانِ قانون بودجه، تا امروز که هفت ماه از سال گذشته، به سازمان پرداخت نشده؛ می‌گوید: یکبار بحث پرداخت در قالب اوراق بود و قرار شد چندتا از املاک دولت به سازمان واگذار شود که سازمان زیر بار نرفت؛ پرداختِ این ۸۹ هزار میلیارد تومان در دستور کار است و از آنجا که این پرداخت، متن صریح قانون است، حتماً اجرایی خواهد شد منتها ممکن است کمی با تاخیر مواجه شود. اما در کل یکسری اختلافات کلی در مورد مبلغ بدهی‌ها و شیوه‌ی پرداخت وجود دارد که اگر این اختلافات برطرف شود، پرداخت در یک بازه زمانی که با مشورت با مدیران سازمان تعیین می‌شود، صورت خواهد گرفت. ما در حال دفاع از سازمان هستیم که این بدهی‌ها پرداخت شود و بازه زمانی برای پرداخت تعیین گردد؛ پیگیر هستیم و امیدواریم هرچه زودتر به نتیجه برسیم.

با این حساب، هم در ارتباط با پرداخت بدهی‌های دولت به سازمان و هم در ارتباط با تعیین تکلیفِ لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی، ابهامات بسیار وجود دارد؛ نمایندگان مجلس نه این لایحه را تصویب می‌کنند و نه به دولت فشار می‌آورند که آن بدهی هنگفت را بپردازد و قطعاً دود همه‌ی این تعلل‌ها و بی‌توجهی‌ها به چشم بازنشستگان کم درآمد کارگری می‌رود؛ بازنشستگانی که بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر آن‌ها حداقل‌بگیر هستند و در این طوفان‌های مهیب تورمی، با ۴ میلیون تومان مستمری روزگار می‌گذرانند.

یک فعال کارگری:

نماینده دلسوز نداریم/ بی‌توجهی را برنمی‌تابیم

حسن صادقی (رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری) که پیگیر اجرای متناسب‌سازی و تداوم آن است، در ارتباط با موضع نمایندگان مجلس و خبرهای نگران‌کننده‌ای که به بیرون درز می‌کند، به ایلنا می‌گوید: اطلاعات ما در حد شنیده‌هاست و تصویر واضحی از فعل و انفعالات مجلس در این حوزه نداریم. ما نمی‌دانیم در مجلس چه خبر است و چه اتفاقی دارد می‌افتد چراکه نماینده دلسوز کارگری در مجلس نداریم که اوضاع را رصد کند و مسائل مروبط به روابط کار را که در کمیسیون‌ها مطرح است، به جامعه‌ی هدف خبررسانی کند؛ نمایندگان عموماً بیشتر به فکر حفظ موقعیت خودشان هستند و هیچ تعامل روشنی با جامعه‌ی کارگری ندارند.

وی ادامه می‌دهد: اگر همان لایحه‌ای که دولت به مجلس داده، بدون کم و کاست و تغییر تصویب شود، دستاورد آن برای بازنشستگان کارگری این خواهد بود که هر ساله متناسب‌سازی اجرایی شود ولی از جیب خود بازنشستگان و از بودجه خود سازمان؛ در واقع دولت قرار نیست مثل صندوق‌های کشوری و لشگری، بودجه متناسب‌سازی به سازمان بدهد؛ نکته دوم در این لایحه، این است که دولت مکلف می‌شود ظرف مدت پنج سال، بدهی خود به سازمان را بپردازد؛ به جز این دو نکته، دولت مکلف می‌شود برای ۱۳۷ هزار نیروی بازنشسته‌ی حوزه‌ی خدمات دولت که تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، بودجه متناسب‌سازی مثل صندوق‌های کشوری و لشگری ببیند و هرساله پرداخت کند. لایحه‌ی دائمی شدن همسان‌سازی، همین سه مولفه را برای سازمان و بیمه‌شدگان آن دارد؛  برای ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار بازنشسته‌ی کارگری که مستقیماً تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند، دولت قرار نیست ریالی بودجه بپردازد قرار است از جیب خود سازمان متناسب‌سازی اجرایی شود. متاسفم که همین لایحه‌ی ناکافی را هم برنمی‌تابند و نمایندگان طومار امضا کرده‌اند که مثلاً متناسب‌سازی اجرایی بشود اما فقط برای کشوری‌ها و لشگری‌ها.

به گفته صادقی، ایراد کار در آنجاست که همه‌ی نمایندگانی که امروز در مجلس هستند به نوعی وابسته به صندوق‌های کشوری و لشگری هستند و با بازنشستگان آن صندوق‌ها اشتراک منافع دارند؛ این در حالیست که تامین اجتماعی و بازنشستگان آن هیچ مدافع و حامیِ دلسوزی در مجلس ندارند.

بازنشستگان از این رویکردهای تبعیض آمیز ناخشنودند؛ صادقی ضمن تایید این ناخشنودی می‌گوید: امیدوارم این خبرها صحت نداشته باشد و حذف تامین اجتماعی از لایحه‌ی همسان‌سازی در حد شایعه باشد چراکه اگر بخواهند تامین اجتماعی و بازنشستگانِ مستحق آن را از امتیازات همسان‌سازی محروم کنند و بدهی دولت به سازمان را نپردازند، بازنشستگان کارگری ساکت نمی‌مانند و به تمام شیوه‌های ممکن اعتراض خواهند کرد. دست‌اندازی به حقوق دهک‌های پایین جامعه و بازنشستگان کارگری، پذیرفتنی نیست؛ بازنشستگان این مسامحه‌ها و اجحافات را اصلاً نمی‌پذیرند.

حرف آخر:

همه چیز به ضرر بازنشستگان!

دولتی که حاضر نیست ماده ۴۱ قانون کار و ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی را اجرایی کند و مستمری بازنشستگان و حقوق شاغلان را به اندازه خط فقر افزایش دهد، از پرداخت بدهی سنگین خود به صندوق تامین اجتماعی سر باز می‌زند؛ نمایندگان مجلس نیز هیچ عزم و اراده‌ای برای بهبود معاش بازنشستگان کارگری و جلوگیری از تعمیق بحران منابع و مصارف سازمان تامین اجتماعی ندارند، همان نمایندگانی که مدام برای اجرای همسان‌سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، جلسه پشت جلسه می‌گذارند و با مدیران بودجه‌ای دولت سر اعتبار آن چانه می‌زنند؛ در این اوضاعِ بلبشو، همین متناسب‌سازی نیم بند و نصفه کاره نیز ممکن است سال بعد به بهانه نبودن بودجه و اعتبار و عدم پرداخت بدهی‌های دولت، متوقف شود؛ در همین حین، برنج ایرانی به کیلویی ۵۰ هزار تومان رسیده و یک شانه تخم مرغ، مرز ۵۰ هزار تومان را پشت سر گذاشته و میلیون‌ها کارگرِ بازنشسته مانده‌اند با فقط ۴ میلیون تومان مستمری ماهانه که همان هفته‌ی اولِ ماه، پای اجاره خانه و خرید مایحتاج بخور و نمیرِ زندگی می‌رود و به سرعت نور تمام می‌شود؛ اما آیا فرادستان هیچ درکی از اوضاع بحرانیِ زندگیِ این جمعیت عظیم و دغدغه‌های بزرگ آن‌ها ندارند؟!

کد خبرنگار: ۱۴
۱۱۴دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 82
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    12 1
    نماینده محترم آقای حاجی بابائی تا کنون بازنشستگان فقط از شما وعده وعید شنیدند و از دائمی شدن همسان سازی حقوق بازنشستگان خبری نشد دلم به حال ملت میسوزد که سرنوشتشان دست افرادی مثل شما نمایندگان است که هیچ ثباتی نه در حرفهایشان ونه در عملشان است واقعا متاسفم ؟؟؟؟؟!!!
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    15 0
    بزودی التماس شماها برای رای بازنشستگان ساده لو خواهیم دید! !!14
  • بازنشسته IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    10 2
    کی به فکر ماست داریم مرگ تدریجی رو به چشم میبینیم هل من ناصرا ینصورنی
  • بازنشسته کارگری IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    13 0
    خدا اونهایی راکه سازمخالف همسان سازی رامیزنندهمانندمابازنشسته ها شرمنده خانواده شون بکنه به حق الله
  • شناس IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    8 1
    نه خبر ندارند دنیای زر وزور هست هر کس نداشت محکوم به فنا و زجر هست.
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    11 0
    فقط باید اعتراضات وسیع بازنشستگان درکل کشور به صورت جدی صورت بگیرد تا شاید کمی از درد ما درمان شود
  • محمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    11 0
    این مجلس به اصطلاح انقلابی و این دولت فقط به فکر فرهنگیان و معلمان هستند و مرتب شاهد حقوق این قشر هستیم در اصطلاح اینها هیچ اهمیتی به بازنشستگان و کارگران نمی دهند صد رحمت به دولت روحانی و مجلس قبلی
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    10 0
    اینا میگن بازنشسته شدن هیچ کاری نمی کنن ولی وای از ان روز که صبر بازنشسته تموم شه
  • محمد مهدی IR ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    13 0
    خدایا توخود شاهدی با بازنشستگان کشوری ولشکری چه می کنند ما آنان را به خودت می سپاریم...
  • اسماعیل نوغانچی صالح IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    9 0
    حق گرفتنی هست باید فریاد کنی خون جگر بخوری تا به حقت برسی
  • بازنشسته IR ۲۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    11 1
    اگردرک شعوران رانداشتم هیچ وقت سنگ اندازی نمی‌کردن سیرازگشنه چه خبر دارد آنها باحقوق نجومی ماباحقوق بخورنمیراین یعنی عدالت برابری
  • AE ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    10 0
    چرا مجلس همسان سازیحعوق بازنشسته ها را تصویب نمی کند اکر بار مالی دارد و تورم زا است حعوق سر خدمتی ها را با بازنشسته ها همسان کنند
  • بهنام IR ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    11 1
    جناب آقای رییس سازمان تامین اجتماعی من یک کار افتاده کلی هستم با ماهیانه 3میلیون تومن شما میتونید زندگی کنید باخانواده 3نفره
  • IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    6 0
    باسلام. همین آقایان نمایندگان درون بعدی می خواهند نماینده شود
  • داود IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    1 1
    بابا هنوز پاداش بازنشستگان ۹۹ رو ندادن شماها به دنبال همسانسازی هستین
  • رضا IR ۲۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    3 1
    دولت محترم . خواهش میکنم پاداش بازنشستگان رو بدید خواهش ، تمنا ، التماس ، ولله پوسیدیم
  • داود IR ۲۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    11 0
    باعرض سلام ، تو را بخدا اینقدر شعار ندید و هی نگید زیر 10میلیون خط فرق هست و یا شما که میدانید حقوق حداقل ها کم است چرا اقدام نمیکنید اگر این حقوق را به نمایندهای مجلس میداند شاید زودتر اقدام میکردند
  • علی حسینی IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    8 0
    مجلس مردمی يعني این عدالت گستر عجب دیندار هستند اینها
  • محمدرضا خضری پور IR ۲۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    4 0
    لطفا همسان سازی
  • لقمان بابزن IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    7 0
    باسلام . به آقایان قانونگذار تفیم بفرمایید که خیلی از همین بازنشستگان که بازنشسته کارگری محسوب میشوند یه روزی بعنوان کارنتد رسمی دولت با پست مدیریت و تخصص بالا در یک دستگاه و زیر یک سقف با بیمه شدگان بازنشستگی کشوری انجام وظیفه می نمودند الان مسیر عوض شده و دولت و مجلس کارکنانی که دارای بیمه تامین اجتمایی بودند را از حقوق حقه خود محروم و هیچ سهمی از دولت برای اینها در نظر نگرفته و برای ما کارمندان هیچ جای پایی حتی در دستگاه محل خدمت ائم از امور رفاهی ، همسان سازی ، و.... باقی نگذاشتند لطفا پیگیری بفرمایید فرق این دو کارمند بازنشسته دولت در چیست ؟ ضمنا حتی قرار نیست منابع همسانسازی از بودجه دولت پرداخت شود کاه آقایان نماینده دست پاچه شدند . بجای این دغدعه بهتر است که دست خود را از جیب سازمان تانین احتماعی بیرون بیاورند و بدهی معوق و حق الناس را برگردتنند . وقانونی مصوب کنند که عدالت بین بازنشستگان اجرا شود .
  • مهناز IR ۲۳:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    5 1
    توروقرآن همسازی سازی سال ۱۴۰۰ انجام بشه چقدربی عدالتی وجقدرفرق برای افرادی که سال ۹۹ بازنسته شدند وبیچاره بازنشستگانی که درسال ۱۴۰۰ بازنشسته شدند نماینده مجلس چقدردورو وریاکارهستید انقدرسریع موضع عوض می کنید ونون یه نرخ روز می خوردید میگن سیرازگرسنه خبرنداره وسواره ازپیاده
  • سالار IR ۲۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    9 0
    نمایندگان مردمی برای پر کردن جیب خود تبدیل به نمایندگان دولت شده اند از اول هم معلوم بود که اینها شانتاژی برای رای دادن مردم بود نه خدمت به مردم.
  • هموطن IR ۲۳:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    8 0
    شکم سیر از گرسنه خبر نداره،اگر نمایندگان هم حقوق خوشان اینقدر بود متوجه مردم میشدند.
  • محمد IR ۲۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    7 0
    بهتر بگوییم تامین اشتباهی
  • حسین IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    8 0
    متاسفانه این دولت جدید هم باگفتاردرمانی وباوعدهای توخالی باشعور بازنشسته بازی میکند
  • ناشناس IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    2 0
    از قدیم گفتن سوار از پیاده خبر نداره اینا نمی دونن باز نشستگان با سیلی صورتشون رو سرخ می کنن با این حقوق اندک کی به فکر این بندگان خداست که اکثرا سوءتغذیه دارن
  • بهنام IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 0
    آیا به نظر شما وبه نظر مجلس یه کار افتاده میتواند با 3میلیون ماهانه زندگی کند با این همه گرانی یکم به فکر کار افتادگان باشید
  • رسول IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 0
    باسلام ،دولت قبل چرا باید درروزهای آخر کارش این لایحه را تحویل مجلس بده،آقایان بازنشسته خرج داره واین حقوق فقط برای ده روزه
  • مهناز IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
    3 0
    سلام خدایی با ماهی سه تومن یه خانواده ۵ نفره که همه درحال تحصیل وبیکارن به کجا میشه رسید اگر یه نفر بخواد بره دکتر فقط پول دوا ودرمان یکی بیشتر نمیشه هزینه دندونپزشکی هزینه هزارتا بیماری دیگه خیلی سخته والا بخدا مسولین لطفا خواهشا به فکر باشید تا مردم آرزوی مرگ نکنن امیدوارباشن
  • یونس IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
    0 0
    به فکر دایمی کردن باز نشستگان بتشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید