فیس بوک پذیرفت که نسخه جدیدی از اینستاگرام را برای کودکان زیر ۱۳ سال در پیش گرفته است که اینستاگرام جوان نامیده می‌شود، این مفهوم بدیهی ناخوشایند بود به طوری که باعث ناراحتی متخصصان بهداشت و طرفداران مصرف کننده، قانونگذاران و تقریبا همه دادستان‌ها شد.

آیا باید اجازه استفاده فرزندمان از اینستاگرام را بدهیم؟

رسانه‌های اجتماعی همانطور که همه والدین می‌توانند گواهی دهند، میدان مین اضطراب نوجوانان است. مطالعات متعدد ارتباط بین استفاده بیش از حد از سیستم عامل‌های آنلاین (و دستگاه‌هایی که برای دسترسی به آن‌ها استفاده می‌شود) و روندهای نگران‌کننده در سلامت روان نوجوانان، از جمله میزان بالای علائم افسردگی، کاهش شادی و افزایش افکار خودکشی را نشان داده است.

حتی در این زمینه تلخ، اینستاگرام، محبوب‌ترین برنامه اشتراک‌گذاری عکس متعلق به فیس بوک Inc، برجسته است. محیط پر ستاره‌اش، براق، لذت‌طلب، بی‌رحمانه جنسیت زده به نظر می‌رسد که برای ایجاد بی‌ثباتی در ذهن نوجوان تنظیم شده است. مطالعات این خدمات را با اختلالات خوردن، کاهش عزت نفس و موارد دیگر مرتبط کرده است.

شاید تعجب آور نباشد که یک تحقیق داخلی در این شرکت، هفته گذشته نشان داد که نوجوانان خدمات را با بسیاری از مشکلات سلامت روانی مرتبط می‌دانند. یکی از اسلایدها می‌گوید: "۳۲ درصد از دختران نوجوان گفتند که وقتی از بدن خود احساس بدی داشتند، اینستاگرام حال آن‌ها را بدتر می‌کرد." دیگری می‌گوید: "نوجوانان اینستاگرام را مسئول افزایش میزان اضطراب و افسردگی می‌دانند." "این واکنش بدون هیچ تردیدی و در همه گروه‌ها سازگار بود."

اگر فیس بوک قبل از علنی شدن این یافته‌ها نگران بود، کار چندانی برای رفع آن انجام نداد. در ماه ژوئیه، اینستاگرام چندین تغییر سیاست را اعمال کرد که گفته می‌شد برای محافظت از نوجوانان است، مانند محدود کردن نحوه هدف قرار دادن تبلیغ‌کنندگان در آن‌ها و تنظیم خصوصی حساب‌های آن‌ها به طور پیش فرض. در آن زمان یکی از نمایندگان این شرکت گفت: "اینستاگرام در سفری بوده است که واقعا در مورد تجربیات جوانان فکر کند."

متأسفانه، همه آن تفکر متفکرانه نتیجه‌ای نامنسجم به همراه داشت. در همان پستی که فیس بوک تغییرات را اعلام کرد، همچنین پذیرفت که نسخه جدیدی از اینستاگرام را برای کودکان زیر ۱۳ سال در پیش گرفته است که اینستاگرام جوان نامیده می‌شود، این مفهوم بدیهی ناخوشایند بود به طوری که باعث ناراحتی متخصصان بهداشت و طرفداران مصرف کننده، قانونگذاران و تقریبا همه دادستان‌ها شد.

در این بیانیه آمده است: "تمرکز بی‌وقفه این پلتفرم بر ظاهر، خودنمایی و برندسازی، چالش‌هایی را برای حریم خصوصی و رفاه نوجوانان ایجاد می‌کند." "بچه‌های کوچکتر حتی از نظر پیشرفت نیز برای مقابله با این چالش‌ها مجهز نیستند، زیرا آن‌ها در حال یادگیری حرکت در تعاملات اجتماعی، دوستی‌ها و احساس درونی خود از نقاط قوت و چالش‌ها در این پنجره مهم توسعه هستند."

فیس بوک این طرح را بر اساس نظریه‌ای (نسبتا بی‌شرمانه) توجیه می‌کند که از آنجا که تا حد زیادی نتوانسته کودکان را از اینستاگرام بزرگسالان دور نگه دارد، می‌گوید: نسخه کودکان "انگیزه افراد زیر ۱۳ سال را برای دروغ گفتن در مورد سن آن‌ها کاهش می‌دهد."

ممکن است همه اینها را به بی‌درنگ بودن مسائل استاندارد فیس بوک نسبت دهد. با این حال، رفتار شرکت با جوانان غیر مسئولانه بوده است. در سال ۲۰۱۶، ماهی ۲۰ دلار به جوانان، پرداخت کرد تا از برنامه‌ای استفاده کنند که به شرکت دسترسی کامل به فعالیت‌های وب و تلفن آن‌ها را می‌داد. برنامه Messenger Kids برای کاربران ۶ ساله طراحی شده است، اگرچه کارشناسان هشدار داده‌اند که به احتمال زیاد "رشد سالم کودکان را تضعیف می‌کند.

قانونگذاران باید فیس بوک را تحت فشار قرار دهند تا جوانان اینستاگرام را به طور کامل حذف کرده و تلاش جدی‌تری برای محافظت از نوجوانان در خدمات خود انجام دهند. رسانه‌های اجتماعی جایی برای بچه‌ها نیست.

کد خبرنگار: ۲۱
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید