ایران با وجود مواضع محکم فرماندهان ارشد نظامی کشور در برابر هر گونه تغییر احتمال در الگوی مرزهای ایران مواضع دیپلماتیک را رها نکرده است.

احتمال جنگ بین ایران و آذربایجان چه قدر جدی است؟

سلام نو – کیوان پیشرویان: سوال مهم این روزها برای بسیاری از مردم این است که آیا مانورهای نظامی دو سوی ارس در نهایت به تنش و برخورد نظامی منجر می‌شود یا نه؟ آیا ایران بعد از سه دهه بار دیگر به نبردی ناخواسته برای حفظ منافع ملی خود کشیده خواهد شد یا خیر؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید ماهییت تنش روزهای اخیر را بشناسیم، تنشی که بین ایران و آذربایجان در دو طرف آن و ارمنستان در میانش است و سایه پررنگ رژیم اشغالگر قدس، ترکیه و در نهایت روسیه نیز بر آن افتاده است. تنشی که شاید بتوان آن را بخشی از یک پروژه کلان برای فشار به ایران ارزیابی کرد.

برای آشنایی با ماهیت مشکل دو سوی ارس می‌توانید این گزارش را بخوانید: اولین چاقو از هزار چاقوی اسرائیل را علی‌اف به ایران می‌زند؟

آنطور که علی بیگدلی، کارشناس مسائل بین‌الملل به سلام نو گفت رژیم صهیونیستی بیش از همه طرف‌ها می‌خواهد ایران را به سمت جنگ بفرستد. به باور او هر چند قدرت نمایی برای ایران ضروری است اما باید مراقب بود تا این نمایش قدرت به تحریک دیگران و در نهایت درگیری نظامی ختم نشود، چون این خواسته و برنامه اسرائیل است.

بیگدلی معتقد است که ایران با دیپلماسی منعطف و احیای برجام می‌تواند اسرائیل را خلع سلاح و غرب را وادار به فشار به ترکیه و آذربایجان کند. متن کامل گفت‌وگوی سلام نو با علی بیگدلی را اینجا بخوانید.

در چنین شرایطی احتمال درگیری نظامی بین ایران و آذربایجان چقدر خواهد بود؟ با توجه به ناامنی مرزهای شرق ایران، شرایط خاص اقتصادی، معطل بودن برجام و توطئه‌های پیچیده رژیم صهیونیستی ایران وارد تنش نظامی می‌شود؟ آیا آذربایجان ایران را هم مثل ارمنستان دست بسته می‌پندارد و فکر می‌کند می‌تواند به پشتوانه ترکیه و اسرائیل هر کاری که خواست بکند؟

آذربایجان با وجود شاخ و شانه‌ی روزهای اخیر و تعرضی که به سفارت ایران شد، روز گذشته تلاش کرد موضع معتدل‌تری اتخاذ کند. «الهام علی اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان درگفت‌وگو با یک رسانه اسپانیایی بر همکاری با کشورهای منطقه از جمله ایران و روسیه تاکید کرد.

در ایران هم با وجود مواضع محکم فرماندهان ارشد نظامی کشور در برابر هر گونه تغییر احتمال در الگوی مرزهای ایران مواضع دیپلماتیک را رها نکرده است.

سفیر ایران در باکو ۹ مهر در اظهاراتی گفت که خواب صهیونیست‌ها برای منطقه تعبیر نمی‌شود. سیدعباس موسوی سفیر ایران در آذربایجان در حساب کاربری خود در توئیتر و در واکنش به اظهارات سفیر رژیم صهیونیستی در این کشور، نوشت: ما برای همه یهودیان و مسیحیان و دیگر پیروان ادیان الهی احترام ویژه قائل هستیم، اما مطمئن هستیم جمهوری آذربایجان و فلسطین برای همیشه کشورهای اسلامی باقی خواهند ماند.

علی شمخانی نیز ۱۰ مهر در توییتی با اشاره به مواضع ایران نوشت: ایران بزرگ و مقتدر همواره خیرخواه همسایگان خود بوده و هرگز تهدیدی را متوجه آنان نکرده است. مشکلات با همکاری و همدلی همه کشورهای منطقه حل‌وفصل خواهد شد. هرگونه نفوذ بیگانگان جز شیطنت و تفرقه ثمری ندارد. همسایگانمان را به هوشیاری در این زمینه و دوری از آنان فرا می‌خوانیم.

احتمال جنگ بین ایران و آذربایجان چه قدر جدی است؟

شمخانی در توییت خود صراحتا موضع متکی بر دیپلماسی گرفت و بر همکاری، همدلی، تلاش، خیرخواهی و هوشیاری تاکید کرد، موضعی که نشان می‌دهد ایران مایل نیست اوضاع از آن چیزی که امروز هست تنش‌زاتر شود.

با توجه به این شرایط باید گفت که ایران ظاهرا تمام گزینه‌ها را روی میز دارد و آماده است در صورت لزوم هر اقدامی عملیاتی را برای حفظ منافع ملی خود انجام دهد، اما هنوز امیدوار است که با تکیه بر دیپلماسی مشکلات را حل کند. در نتیجه باید گفت که هنوز احتمالا درگیری نظامی بین ایران و آذربایجان کم است، مگر اینکه آذربایجان بخواهد بر زیاده خواهی خود تاکید کند یا نیروهای فرامنطقه‌ای شیطنتی خاص کنند.

کد خبرنگار: ۹
۳۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 20
  • ایران IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۳
    25 8
    امیدوارم هرچی پان ترک وطن فروش نادان ودشمن ایران وایرانی هست به زودی جوری گرفتارشوندوبه سوی نابودی بروندکه دیگریادکشورمانیفتند.
  • فرشاد IR ۰۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    11 2
    وای اگر خامنه ای حکم جهادم دهد،الهام نتواند از دستم فرار کند
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    11 1
    آذربایجان جز ایران بوده همانند بحرین که دولتهای بی لیاقت قاجار اذربایجان و قسمتهای زیادی از خاک ایران به بیگانگان دادن و پهلوی مزدور بحرین جزیزه جنوبی ایران از کشور بزرگمان جدا کرد هر زمان نقشه جهان میبینم بی نهایت غصه ام. میشود
  • US ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
    9 11
    متاسفانه جنگ شروع میشود. جنگ بدی در راهه آذوقه جمع کنید
    • IT ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۶
      8 1
      چرا جو میدی...؟؟؟
  • علی IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۹
    5 1
    آنها می دانند که با ایران نمی توانند دربیفتند چون میدانند این ایران است که در چند جبهه می جنگد وپیروز میدان است
  • محمود IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
    0 0
    باسلام. چیه چه خبره. اینجا آش میدن. منم برم قابلمه بیارم اقا جای منو داشته باش
  • اشی IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
    10 0
    عزیزان من خواهشاً اینقدر نگویید ترک و فلان و بیسار بله یه عده هستند که فریب اردوغان و علی آف را خورده اند مگر گروه فرقان ترک بودن .مگر منافقین که برادرکشی و باصدام بودند ترک بودند...عزیزان اینها حیله دشمنه ...مطمئن باشید 99 درصد جمعیت آذری و ترک‌ما هوشیار و دل در گرو وطن خود ایران دارند...اتفاقا تمامی آذری ها دوست دارند دولت باکو به دامان ایران برگرده ....عزیزان من مطمئن باشید همین آذریهای خودمان برای بستن دهان اردوغان و علی آف کافی هستند
    • آذر IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
      1 0
      احسن
  • ناشناس IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    0 0
    نه آذربایجان میتونه باایران جنگ کنه نه ایران حوصله جنگ داره این صحبتها پیش میاد هیچ درگیری پیش نمیاد فقط درحددرگیری لفظیه خودتون ناراحت نکنید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید