قیمت موبایل ایرانی هم قیمت موبایل‌های بروز وارداتی است. همچنین تحریم‌های اخیر واردات قطعه به ایران را سخت کرده است.

کاهش تولید موبایل ایرانی / اختلاف قیمت موبایل ایرانی با خارجی چقدر است؟

به گزارش سلام نو به نقل از تجارت‌نیوز، تشدید تحریم‌ها مونتاژ برخی موبایل ایرانی را متوقف کرد. سال ۸۶ اولین برند هوشمند جی‌ال‌ایکس در ایران مونتاژ شد اما ۹ سال بعد حمید سعیدی، مدیرعامل شرکت جی‌ال‌ایکس از ورشکستگی سه شرکت گوشی GLX خبر داد.

حالا اخیرا عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به خبرگزاری خانه ملت گفته بود: اگر مردم همراهی کنند، گوشی ایرانی توان رقابت با نمونه خارجی را دارد. اما نگفته این رقابت در شرایطی که درهای کشور بسته است، چطور امکان‌پذیر است؟

اختلاف قیمت موبایل ایرانی با خارجی چقدر است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد موبایل مونتاژ ایرانی در سایت‌های فروش با قیمت دو میلیون و ۶۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. این در حالی است که نمونه خارجی آن دو میلیون و ۷۵۰ هزار تومان قیمت دارد. یعنی اختلاف قیمت موبایل‌های مونتاژ ایرانی با خارجی حدود ۱۰۰ هزار تومان است!

سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل می‌گوید: در ایران تولید موبایل وجود دارد اما عمدتا این موبایل‌ها هوشمند نیستند. به عنوان مثال موبایل جی پلاس با استاندارد ایران در کشور دیگر تولید می‌شود اما در بازار ایران با نام برند ایرانی شناخته شده است.

فعالان بازار موبایل می‌گویند روند تولید موبایل به دلیل عدم برندسازی و خدمات پس از فروش کاهش پیدا کرده است. محمدرضا عالیان با اشاره به سهم فروش موبایل ایرانی در سبد خانوار توضیح داد: عمده قطعات اصلی این موبایل‌ها از کشورهای دیگر تامین می‌شود. همچنین نوسان قیمت دلار باعث شد که تولید این نوع موبایل‌ها دیگر صرفه اقتصادی نداشته باشد. اخیرا هم در قانون بودجه تغییراتی در میزان تعرفه و ارزش‌گذاری موبایل انجام گرفته که تولید موبایل در ایران سخت شده است.

تقاضا برای موبایل ایرانی وجود ندارد

او بیان کرد: البته اهداف تولید موبایل در ایران کوتاه مدت بوده و تولیدکنندگان هیچ‌گاه به فکر صادرات موبایل‌های تولید شده ایرانی نبودند. در حقیقت بازارسازی و برندینگ مورد توجه این فعالان قرار نگرفت و از این رو تقاضا برای خرید این موبایل‌ها وجود ندارد.

عالیان همچنین گفت: موبایل محصول هایتکی است که نیاز به تکنولوژی روز دنیا دارد. هر چند واردکنندگان هرگز مخالف تولید موبایل نیستند اما در این سال‌ها فعالان این حوزه به جای تقویت این حوزه بیشتر صحبت کردند. تولید موبایل با کمک شرکت‌های بزرگ دنیا امکان‌پذیر است و انتقال تکنولوژی نیز مستلزم برداشته شدن تحریم‌هاست.

کد خبرنگار: ۱۳
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید