همانطور که سهام شرکت‌ها را توسط کارگزارن خریداری می‌کردید و سند آن سهم به نام شم می‌خورد، برای خرید رمزارز نیز باید از خدمات صرافان دیجیتال استفاده کنید.

مقصد سرمایه ی سرمایه گذاران ایرانی کجاست؟ مروری بر روش های سرمایه گذاری

تورم بالا حتی در زمان یک ماهه، باعث کاهش ارزش پول ایرانیان شده است. از افرادیکه حتی هزار تومان سرمایه‌ی مازاد دارد تا میلیاردها، به دنبال پیدا کردن روشی برای سرمایه گذاری هستند. در این مقاله قصد داریم روش‌های سرمایه گذاری از گذشته تا امروز را بررسی کنیم. اما در ابتدا نیاز است تا یک مفهوم را یاد بگیرید. تفاوت بین حفظ سرمایه و سرمایه گذاری در چیست؟

تفاوت میان حفظ سرمایه و سرمایه گذاری

با توجه به تورم موجود در ایران، تقریبا همه‌ی ایرانیان به دنبال روش حفظ سرمایه هستند. حفظ سرمایه از طریق خرید ملک، طلا و ارزهای خارجی از جمله دلار امکان پذیر بوده و هست. با این روش، شما سرمایه‌ی خود را به مرور زمان حفظ خواهید کرد و در بعضی موارد اندکی جلوتر از تورم خواهید بود، اما این‌ها روش سرمایه گذاری نیستند. سرمایه گذاری نه تنها از نرخ تورم جلوتر است، بلکه درصدی نیز بالاتر از آن بوده و می‌تواند به مرور زمان، دارایی فرد را بیشتر کند. برای ارزیابی بهتر می‌توانید دارایی خود در سال‌های مختلف را بر مبنای قیمت آزاد دلار محاسبه کنید.

روش های منسوخ سرمایه گذاری

تا یکی دو دهه قبل، بهترین روش سرمایه گذاری برای ایرانیان، وارد کردن کالاهای مورد نیاز روزمره از کشورهای مختلف و خصوصا چین بود. افراد متعددی حکم بازرگان را داشتند و طی سفرهای کاری، کالا و اقلام متعددی را وارد میکردند. هر کس میتوانست به اندازه ی وسع خودش، در کسب و کار این تاجران شریک شود. بی شک تاجران بزرگ هیچوقت از اعتماد شما سواستفاده نخواهند کرد، اما آیا تاجران بزرگ واقعا به سرمایه‌ی اندک دیگران نیاز دارند؟!

مقصد سرمایه ی سرمایه گذاران ایرانی کجاست؟ مروری بر روش های سرمایه گذاری

عموما تاجران تازه کار و کسانیکه سرمایه‌ی کافی ندارند به دنبال جذب سرمایه هستند. انتهای این مسیر، عموما تلخ بوده و منجر به مشکلات عدیده‌ای از جمله بالا کشیدن سرمایه می‌شود. اما در دهه فعلی و به دلیل پیشرفت بسترهای اینترنتی، افراد بیشتر مایل هستند تا خودشان صاحب سرمایه ی خود باشند و با آن کار کنند. بسته به میزان سرمایه، هر فرد مسیر مستقلی را انتخاب میکند.

روش های سنتی سرمایه گذاری

یکی از روش های سنتی سرمایه گذاری، خرید سهام شرکت های خوش بنیه است. این روش سرمایه گذاری همواره مورد پسند افرادی بوده که به دنبال ریسک کم بودند. سال گذشته و پس از پوشش های خبری متعدد، بازار بورس تبدیل به یکی از مقصد های اصلی سرمایه گذاری ایرانیان تبدیل شد و چیزی نگذشت تا میزان ریسک آن به شدت افزایش یافت و نهایتا بازار ریخت! هر کجا که اثری از محرک‌های خارجی دیدید، بهتر است به سرعت از این بازی خارج شوید تا سرمایه‌ی خودتان را از دست ندهید.

روش های جعلی سرمایه گذاری و خروج ارز

از زمانیکه فکر مهاجرت در ذهن ایرانیان پررنگ شد، همه روزه تبلیغاتی را مشاهده می‌کنیم که با عنوان سرمایه گذاری در فلان کشور یا خرید ملک در آن کشور و ... آیا واقعا این‌ها روشی برای سرمایه گذاری هستند؟ اگر قصد مهاجرت داشته باشید، برای گرفتن اقامت یک کشور می‌توانید با خرید ملک در کشورهای مختلف، اقامت بگیرید. اما این کار نه تنها سرمایه گذاری نیست، بلکه چندین ایراد هم دارد. هیچکس نمی‌داند که قوانین کشور ترکیه تا چند سال دیگر تغییر نکرده و شما هنوز هم به واسطه‌ی ملک خود می‌توانید اقامت این کشور را داشته باشید.

مشکل بعدی اینجاست که خرید ملک در ترکیه به هیچ عنوان یک روش سرمایه گذاری نیست. قیمت ملک در تهران هم گرانتر است و هم به مرور زمان، گرانتر از ملک در سایر کشورها خواهد بود. بنابراین، خرید ملک در تهران قطعا روش بهتری برای سرمایه گذاری نسبت به خرید ملک در سایر کشورها (خصوصا ترکیه) است. می‌توان گفت که این روش‌هایی که با تبلیغات فراوان به گوش من و شما رسیده است، تنها تکنیک‌های تبلیغاتی بوده و به هیچ عنوان روشی برای سرمایه گذاری نیست. علاوه بر آن، خروج ارز از کشور باعث ایجاد پیامدهایی در سطح ملی (تورم) خواهد شد.

روش های مدرن سرمایه گذاری

نه پولتان را دست کسی بدهید و نه ارز را خارج کنید! همانطور که با خرید ملک، طلا و دلار سرمایه‌ی شما در دست خودتان بود، بهتر است روشی را برای سرمایه گذاری انتخاب کنید که بازهم داراریی شما تحت مدیریت خودتان باشد. پررونق ترین بازار امروزی برای سرمایه گذاری های میان مدت و بلندمدت، خرید ارزهای دیجیتال است. اگرچه بعضی سرمایه گذاران از این بازار برای سرمایه گذاری کوتاه مدت استفاده می‌کنند، اما این روش نیاز به دانش بالایی داشته و برای عموم مردم توصیه نمی‌شود.

رمزارزها و سهام شرکت ها

مقصد سرمایه ی سرمایه گذاران ایرانی کجاست؟ مروری بر روش های سرمایه گذاری

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، خرید سهام یکی از روش‌های سنتی سرمایه گذاری بود. شما با به مشارکت گذاشتن سرمایه‌ی خود با یک شرکت یا کارخانه معتبر، در سود و زیان آن‌ها شریک خواهید شد (خرید سهام عرضه اولیه). اگر شرکت و مجموعه بنیاد قوی داشته باشد، سودآور بوده و ارزش سهام شما نیز افزایش خواهد یافت. شرکت‌های فعال در حوزه دیجیتال نیز سهام خود را برای خرید و فروش ارائه کرده‌اند، اما به روشی جدید!

شرکت‌هایی که در حوزه دیجیتال و خصوصا بلاکچین‌ها فعالیت می‌کنند، به جای ارائه‌ی سهام خود در بورس‌های جهانی، از دانش خود استفاده کرده و سهامشان را به صورت کدهای رمزنگاری شده یا همان توکن‌ها در اختیار علاقه مندان قرار میدهند. توکن‌ها یا همان رمزارزها دقیقا مثل سهام بوده و با خرید آن‌ها، شما در سود و زیان این مجموعه‌ها شریک هستید.

مزیت خرید رمزارزها

در این روش سرمایه گذاری، شما دارایی خود را در دستان خود نگه داشته‌اید، مانع از خروج ارز شده‌اید و ریسک کم و احتمالا بازده بالایی را انتخاب کرده‌اید. از آنجایی که مبنای قیمت‌دهی رمزارزها دلار (دلار الکترونیک – تتر) است، حداقل با تورم جلو رفته‌اید و علاوه بر آن، به دلیل بنیاد قوی رمزارزها، سرمایه گذاری مثبتی را نیز پیش رو خواهید داشت.

صرافی دیجیتال واسط خرید رمزارز

مقصد سرمایه ی سرمایه گذاران ایرانی کجاست؟ مروری بر روش های سرمایه گذاری

همانطور که سهام شرکت‌ها را توسط کارگزارن خریداری می‌کردید و سند آن سهم به نام شم می‌خورد، برای خرید رمزارز نیز باید از خدمات صرافان دیجیتال استفاده کنید. در حال حاضر، یکی از مقصدهای اصلی سرمایه گذاران ایرانی، صرافی های دیجیتال کوینکس و کوکوین بوده که می‌توانید با کلیک کردن بر روی هر لینک، بیشتر با آن‌ها آشنا شوید.

کارگزاری واسط خرید سهام بین المللی

کارگزاران بین‌المللی، سهام شرکت‌های مختلف را برای سرمایه گذاری ارائه کرده‌اند. اما به دلیل تحریم بودن ایرانیان، خرید مستقیم این سهام‌ها با افرادی با تابعیت ایرانی امکان پذیر نیست. اما نوعی از معامله وجود داشته که به آن بازار آتی یا فیوچر گفته می‌شود. در بازار آتی اصل سهام در اختیار شما قرار نگرفته، بلکه طی قرارداد با کارگزاری، شما در روند افزایش یا کاهش قیمت سهام‌هایی همچون اپل، فیسبوک، گوگل، آمازون و ... شریک خواهید شد. این اقدامات از جمله خدماتی است که کارگزاران یا اصطلاحا بروکر در اختیار شما قرار می‌دهد. با کلیک بر روی لینک، با خدمات دیگر این کارگزاری‌های بین المللی، آشنا شوید.

ایران بروکر – مرجع رایگان آموزش های سرمایه گذاری برای ایرانیان

کد خبرنگار: ۹
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید