حقایق شگفت انگیز زیادی درباره کره ماه وجود دارد که تا به حال حتی به گوش‌تان هم نخورده است، در این گزارش به معرفی دانستنی‌های خواندنی و جالب در مورد کره ماه پرداخته‌ایم که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید.

حقایقی جالب و خواندنی درباره کره ماه که با شنیدن آن شگفت‌زده می‌شوید!

به گزارش سلام نو به نقل از آنا، ماه تنها قمر سیاره زمین و مهم‌ترین جرم آسمانی برای ساکنان کره زمین است.

ماه یکی از مهم‌ترین اجرام آسمانی برای ساکنان زمین به شمار می‌رود. با این حال تصورات اشتباه و سوالات بسیاری درباره تنها قمر زمین در میان مردم وجود دارد که در ادامه به چند مورد آن می‌پردازیم.

چرا ماه تغییر شکل می‌دهد؟ این کره نقره‌ای‌فام هر ماه مجموعه‌ای از مراحل شامل ماه نو تا ماه کامل طی می‌کند. به همین دلیل ماه گاهی به شکل یک دایره کامل و گاهی به شکل هلال دیده می‌شود. نور خورشید در یک بازه زمانی تنها به یک نیم‌کره از ماه برخورد می‌کند، بنابراین یک سمت از قمر زمین شب و سمت دیگر آن روز است مانند زمین.

شکل ظاهری ماه از نظر ساکنان زمین به مکان آن در مقایسه با خورشید بستگی دارد. اگر ماه به طور مستقیم بین زمین و خورشید باشد، نور خورشید تنها به سویی از ماه می‌تابد که از زمین قابل‌رویت نیست. بنابراین ماهی در آسمان دیده نمی‌شود که این پدیده با نام ماه نو شناخته می‌شود. وقتی ماه در دورترین نقطه از خورشید قرار دارد، سمت روشن آن در معرض دید ساکنان زمین قرار می‌گیرد که ماه کامل پدید می‌آید.

آیا ماه می‌چرخد؟

ماه بر محور خود و در مدار زمین می‌چرخد. حال سوال اینجاست که چرا ساکنان زمین همواره یک سمت از ماه را می‌بینند؟ مدت زمانی که ماه به دور زمین می‌گردد با چرخش بر محور خودش برابر است. این امر بدین معناست که یک سمت از ماه همیشه به سوی زمین است. این در حالی است که مدت زمان گردش زمین بر محور خودش ۲۴ ساعت است اما هر ۳۶۵ روز یک بار به دور خورشید می‌گردد.

جنس ماه از چیست؟

ماه نیز مانند زمین از سنگ ساخته شده است. این کره نقره‌فام همانند زمین دارای هسته فلزی، گوشته و پوسته است. سطح ماه پوشیده از لایه‌ای از بقایای سنگی به نام سنگ قمر ماه است. شعاع تنها قمر ماه حدود هزار و ۷۴۰ کیلومتر است که تقریبا یک‌چهارم شعاع کره خاکی است. بدین‌ ترتیب حجم زمین ۵۰ برابر ماه است.

چند نفر بر ماه قدم گذاشته‌اند؟

تاکنون ۱۲ انسان روی ماه گام برداشته‌اند. نخستین انسانی که بر ماه قدم گذاشت نیل آرمسترانگ و دومین نفر باز آلدرین بود. آخرین نفرات یوجین کرنان و هریسون اشمیت بودند که در ماموریت آپولو ۱۷ به ماه رفته بودند.

کد خبرنگار: ۱۵
۰دیدگاه شما

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • پربازدید

    پربحث

    اخبار عجیب

    آخرین اخبار

    لینک‌های مفید